Afdruk donkerder dan verwacht

Discussies over fotobewerking en archivering
LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Afdruk donkerder dan verwacht

Bericht door LJ-Jochem » do jan 08 2015 1:54 pm

Als afsluiter van het jaar heb ik een boek samengesteld met mijn beste / meest sprekende foto's van afgelopen jaar. Naar aanleiding van een ander draadje waarin er lovend gesproken werd over Profotonet besloten om daar mijn boek te laten afdrukken. Nu heb ik gisteren het resultaat binnengehad en ik moet zeggen; ik ben enigzins tevreden. Engizins? Ja enigzins. Dit omdat er naar mijn gevoel een ietwat donkerder afdruk is gemaakt als dat ik had verwacht. Nu werk ik voornamelijk met Lightroom op mijn laptop scherm en ik weet ook dat het niet geheel ideaal is en het scherm ook niet gecalibreerd is maar toch... Daarom een vraag aan de mensen met een gecalibreerd scherm: zijn ze echt te donker of valt het wel mee en ligt het meer aan mijn hoge verwachtingen van Profotonet. Ik vraag dit om de reden of dat ik mijn wensenlijstje moet aanpassen en een goede monitor naar boven moet schuiven naar positie 1 :D

Een voorbeeld:

1.
AfbeeldingKronenburger See by JvdBlom, on Flickr

Op de afdruk is bijvoorbeeld de bomenrij aan de rechterkant bijna een "zwarte vlek" waarbij ik op mijn scherm nog duidelijk het donkergroen en lichtere groen en de verschillende kruinen kan onderscheiden. Dit zowel op mijn laptop scherm als op het scherm op mijn werk. En ik ben het eens dat de foto vrij donker is. Misschien ooit nog eens een boost geven qua belichting ;)

Ik weet dat het lastig beoordelen is aangezien je het boek niet hebt maar misschien kunnen mensen zeggen of dat het op hun beeldscherm ook dichtloopt of dat het wel meevalt. Ik heb namelijk het idee dat ik over het algemeen aardig wegkom op mijn laptop scherm qua kleuren, etc. en ik eigenlijk liever eerst investeer in een 90mm macro objectief :D
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

cezi
Forumlid
Forumlid

Re: Afdruk donkerder dan verwacht

Bericht door cezi » do jan 08 2015 2:04 pm

vind het wel heel erg donker! zeker als je zegt op je computers licht- en donkergroene partijen te kunnen onderscheiden;
detail is ook helemaal zoek maar weet natuurlijk niet wat je hebt aangeleverd; heb je in lr de schaduwen opgehaald voordat je liet afdrukken?
geen ervaring met profotonet maar laten zij je niet nog even zien hoe de foto er volgens hun info uit komt te zien, in de vorm van een preview?
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

Avado
Clublid
Clublid

Bericht door Avado » do jan 08 2015 2:06 pm

Een goed gekalibreerd scherm is een absolute noodzaak voor de juiste fotobewerking. Als ik deze foto bekijk op mijn gekalibreerde Eizo, verbaasd het mij niets dat de afdruk te donker is. Is het origineel nl. ook.

Ik denk dan ook, dat een goed scherm meer prioriteit heeft dan een nieuw objectief.
Groet, Andre

Kroontje

Bericht door Kroontje » do jan 08 2015 2:08 pm

Profotonet is bij mij bekend dat ze te donker afdrukken. In het begin heb ik altijd mijn foto's aan moeten passen hiervoor.
Terwijl als ik niks aanpas en deze bij een Vak afdruk centrale breng ( Color Utrecht ) alles gewoon netjes terug krijg.
Heb in het verleden drie keer de boel terug gestuurd naar Profotonet uit onvrede ;)

Nu stuur persoonlijk ik niks meer naar Profotonet

schippie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door schippie » do jan 08 2015 2:09 pm

donker op een gekalibreerd scherm en halo's op de overgangen tussen bomen en lucht
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

Avado
Clublid
Clublid

Bericht door Avado » do jan 08 2015 2:13 pm

Ik ben al jaren super tevreden over Profotonet. Mijn afdrukken zijn altijd perfect geweest.

Zo zie je maar: iedereen heeft zo zijn ervaringen :) Maar dit neemt niet weg dat een goed gekalibreerd scherm (en nog een hele lijst andere zaken die overal al op het forum beschreven zijn) echt de basis van succesvolle afdrukken is.
Groet, Andre

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do jan 08 2015 2:20 pm

Ook hier nauwelijks nog groen in de bomen rechts te onderscheiden: te donker dus.

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » do jan 08 2015 2:35 pm

Als je de boel niet goed gekalibreerd hebt en je omgevingslicht ook niet goed is dan ligt het echt aan jezelf als de boel te donker is
Ik heb nooit geen problemen met profotonet en al helemaal niet over te donker afdrukken.
De eerst lab die beter afdrukt moet ik nog tegenkomen
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do jan 08 2015 2:47 pm

Ik vind het ook te donker tegenover wat de TS schrijft van wat er allemaal aan detail en kleur in zou moeten zitten. Ik zie wel "iets" in die partijen, maar te weinig.
Wat @Avoda reeds heeft aangegeven.
- Een goed scherm, gekalibreerd met een Spyder of vergelijkbaars is een absolute vereiste om consistente resultaten te krijgen "op beeld".
- De juiste instellingen voor software en gebruikte kleurruimtes.
- Daarnaast een goede werkomgeving thuis. Niet het ene uur de zon op je scherm, de andere keer 's avonds in het donker.
Getemperd omgevingslicht in een omgeving die altijd min of meer hetzelfde is.
- Dan altijd de workflow testen van een centrale. Het kan zijn dat je qua "gamma" ten opzichte van de thuissituatie nog ietsje moet bijsturen.

Zelf kom ik bijv. geen onverwachte zaken tegen, zelfs niet met prepress CMYK drukwerk met zelf omgezette CMYK bestanden.
Het komt eruit als bedoeld.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do jan 08 2015 2:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » do jan 08 2015 2:49 pm

Ook hier een gekalibreerd scherm en de foto is inderdaad heel erg donker, ik denk dat het tijd wordt voor een kalibratiesetje
Nikon Z Z & de maskers

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » do jan 08 2015 3:10 pm

Mijn ervaring met Profotonet is dat bij een afdruk alle waarden (op een schaal van 0 tot 255) onder de ±15 zwart worden en alles boven ± 245 wit. Ze voegen dus contrast toe.

Of het er op andermans scherm te donker uitziet of niet is verder niet zo boeiend, het histogram levert de feiten en soms wil je gewoon een donkere print. Van een goede afdruk verwacht ik dat alleen RGB 0,0,0 helemaal zwart is en dat is bij jouw afdrukken blijkbaar niet het geval.

Om het te corrigeren zou je, als je daar een volgende keer afdrukt, bij het softproofen het toonbereik kleiner kunnen maken.

Als je wilt testen of je scherm donkere tonen goed weergeeft:
http://www.lagom.nl/lcd-test/black.php

Martin
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door Martin » do jan 08 2015 3:34 pm

Jochem,
Je foto is op mijn gekalibreerde Eizo scherm echt te donker en dat zal hij dus in de afdruk ook zijn.
Nog een vraag: Heb je in LR bij Exporteren--> Uitvoer verscherpen de juiste gegevens voor afdrukken aangevinkt?
martin

Bea
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Bea » do jan 08 2015 4:02 pm

Ook bij mij (gekalibreerd eizo scherm) komt je foto te donker over.
Met profotonet heb ik alleen maar goede resultaten;foto's zijn identiek aan wat ik zelf op mijn scherm zie. Je hebt er de keuze om je foto's onbewerkt af te laten drukken; je hebt toch niet de optie "Foto-optimalisatie" aangevinkt?

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » do jan 08 2015 4:15 pm

Heren en dame,

Bedankt allen voor jullie bevindingen! Het lijkt er op dat ik wat moet gaan schuiven in mijn lijstje ;) Dit was wel het ergste exemplaar wat er tussen zat en ik vind nog steeds dat Profotonet een goed product heeft afgeleverd. Mijn omgeving is wat minder kritisch en die vinden het prachtig. Persoonlijk streef ik naar perfectie, maar ook daarin heb ik nog een lange weg te gaan ;)

Martin: ja ik heb bij het exporteren in LR de juiste vakjes aangevinkt. Het ligt dus echt aan mijn scherm en vorm van nabewerken.

Bea: Nee heb ik niet aangevinkt. Ik zoek het bij mezelf ;)
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » do jan 08 2015 4:52 pm

Ook op mijn sinds kort gekalibreerde scherm is de foto erg donker.
Ik kreeg net als jij een paar weken mijn foto's erg donker terug van Profotonet. Dat was voor mij reden om een kalibreerset aan te schaffen. En ..., oeps, dat bleek een fors verschil. Daarna opnieuw verzonden naar Profotonet en toen bleek het probleem verholpen. Mijn schuld dus!
Moraal van dit verhaal, zorg voor een goede gekalibreerde monitor.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”