Nieuw beeldscherm
- Corbr
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Nieuw beeldscherm
Mijn iMac is inmiddels 5 jaar oud en wordt erg traag. Mede door de grote Raw bestanden van mijn D800. ik heb al een clean reset gedaan, maar regelmatig loop hij vast en worden prog's uitgezet. Er zit 12 GB geheugen in. Ik heb afgelopen zomer een Macbook Pro met 8 GB geheugen gekocht. Die is veel sneller. Nu wil ik deze naast regelmatig meenemen, ook gaan gebruiken als thuiscomputer. Hiervoor zoek ik een nieuw beeldscherm. Ik heb de Apple monitor vergeleken met Eizo- en Dell schermen. Nu kwam voor mij de Dell Ultrasharp U 2713H naar voren, maar ik zag ook de Dell Ultra HD 4K. Die is iets duurder, maar heeft meer pixels. (2560 X 1440 voor de U2713H en 3840 X 2160 voor de Ultra HD.). Is deze laatste geschikt voor fotobewerking? Heeft iemand advies of ervaring?
m.vr.gr.
Cor
m.vr.gr.
Cor
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Nieuw beeldscherm
Iets meer pixels? Dat noem ik gewoon veel meer pixels! 3686400 pixels tegen 8294400!
Ik kan de pixels al nauwelijks onderscheiden op mijn U2711, de voorloper van deze. Is meer dan beter? Ik zou meer naar kleurechtheid, kleurbereik en zo kijken. Veel belangrijker voor foto's.
Ik kan de pixels al nauwelijks onderscheiden op mijn U2711, de voorloper van deze. Is meer dan beter? Ik zou meer naar kleurechtheid, kleurbereik en zo kijken. Veel belangrijker voor foto's.
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dag Cor,
Ik sluit mij aan bij Patrick. Kleurechtheid en kleurbereik zijn voor fotowerk veel belangrijker dan het aantal pixels. Maar als je toch voor de pixels wilt gaan èn een groot kleurbereik (99% RGB) dan heeft Dell ook wel wat in de aanbieding. De Dell Ultrasharp UP2414Q (24 inch, 99% RGB en 3840x2160 pixels) of de Dell Ultrasharp UP2715K (27 inch, 99% RGB en 5120x2880).
En Patrick, ik zie dat je aan NAS lijdt. ...Zal ik maar bij jou uit de buurt blijven!!
Groet,
Karel
Ik sluit mij aan bij Patrick. Kleurechtheid en kleurbereik zijn voor fotowerk veel belangrijker dan het aantal pixels. Maar als je toch voor de pixels wilt gaan èn een groot kleurbereik (99% RGB) dan heeft Dell ook wel wat in de aanbieding. De Dell Ultrasharp UP2414Q (24 inch, 99% RGB en 3840x2160 pixels) of de Dell Ultrasharp UP2715K (27 inch, 99% RGB en 5120x2880).

En Patrick, ik zie dat je aan NAS lijdt. ...Zal ik maar bij jou uit de buurt blijven!!

Groet,
Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
FAS Karel. Uitstekend tegen NAS! 

- jacobus
- Forumlid
Ik heb de U2713HM en een mac mini eraan via de displayport. Via een andere aansluiting krijg je niet de volle resolutie Ik doe aan foto bewerking en heb op dit moment er geen klachten over. Er zit bij de monitor een color calibratie rapport.
Marcel
Marcel
Sony RX100 Mark4
- Corbr
- Forumlid
Iedereen die gereageerd heeft, mijn hartelijke dank. Ik zal me morgen wat verder verdiepen in de verschillende Dell monitoren en daarbij scherp letten op het kleurbereik.
M.vr.gr.
Cor
M.vr.gr.
Cor
- Martin
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: ***
De vraag "welk beeldscherm" komt in dit Forum regelmatig voorbij.
Voer maar eens een zoekopdracht in en je krijgt een schat aan informatie.
Ik begrijp dat je nu voor de keuze voor een nieuw scherm staat.
Overdenk daarbij de volgende zaken goed:
1. Het beeldscherm geeft het resultaat van al in je fotografische inspanningen weer. Als het scherm dat resultaat niet correct kan weergeven is alle voorgaande moeite voor niets geweest! Dus investeer in een echt goed scherm en ja, je zult zien dat die helaas niet goedkoop zijn, Op dit Forum zul je lezen dat men vaak bij Dell of Eizo uitkomt. Kijk bij Dell goed naar de typenummers, een letter verschil levert een heel ander scherm op.
2. Het scherm kan nog zo goed zijn, zonder kalibratie ben je nog nergens. Reken dus naast de aanschaf van het scherm op de gelijktijdige aankoop van een kalibrator.
Groet,
martin
Voer maar eens een zoekopdracht in en je krijgt een schat aan informatie.
Ik begrijp dat je nu voor de keuze voor een nieuw scherm staat.
Overdenk daarbij de volgende zaken goed:
1. Het beeldscherm geeft het resultaat van al in je fotografische inspanningen weer. Als het scherm dat resultaat niet correct kan weergeven is alle voorgaande moeite voor niets geweest! Dus investeer in een echt goed scherm en ja, je zult zien dat die helaas niet goedkoop zijn, Op dit Forum zul je lezen dat men vaak bij Dell of Eizo uitkomt. Kijk bij Dell goed naar de typenummers, een letter verschil levert een heel ander scherm op.
2. Het scherm kan nog zo goed zijn, zonder kalibratie ben je nog nergens. Reken dus naast de aanschaf van het scherm op de gelijktijdige aankoop van een kalibrator.
Groet,
martin
@Martin,
Dat laatste geldt toch hopelijk niet voor de in de fabriek gekalibreerde schermen?
Dat laatste geldt toch hopelijk niet voor de in de fabriek gekalibreerde schermen?
- Corbr
- Forumlid
Martin,
Bedankt voor je reactie en advies.
Dat de "betere" schermen duurder zijn is logisch en dat weet ik ook. Mede daarom heb ik mijn zoektocht beperkt tot Eizo, Dell en evt. een Apple. Dat ik op een Dell uitkwam, is dat die t.o.v. Eizo veel goedkoper is en t.o.v. Apple er ook een prijsverschil is. Daarnaast heb ik op mijn huidige Apple scherm behoorlijk wat last van reflectie.
Mijn vraag ging hoofdzakelijk over het aantal pixels. Die is denk ik wel beantwoord.
Ook calibreer ik mijn schermen al sinds ik digitaal fotografeer. Dus dat zal ik bij een nieuw scherm ook blijven doen.
Binnenkort ga ik de verschillende merken en types in levendelijve bewonderen. Dan bepaal ik mijn definitieve keuze.
Gr
Cor
Bedankt voor je reactie en advies.
Dat de "betere" schermen duurder zijn is logisch en dat weet ik ook. Mede daarom heb ik mijn zoektocht beperkt tot Eizo, Dell en evt. een Apple. Dat ik op een Dell uitkwam, is dat die t.o.v. Eizo veel goedkoper is en t.o.v. Apple er ook een prijsverschil is. Daarnaast heb ik op mijn huidige Apple scherm behoorlijk wat last van reflectie.
Mijn vraag ging hoofdzakelijk over het aantal pixels. Die is denk ik wel beantwoord.
Ook calibreer ik mijn schermen al sinds ik digitaal fotografeer. Dus dat zal ik bij een nieuw scherm ook blijven doen.
Binnenkort ga ik de verschillende merken en types in levendelijve bewonderen. Dan bepaal ik mijn definitieve keuze.
Gr
Cor
- Martin
- Regiocoördinator
- Ervaringsniveau: ***
Toch wel.peterw schreef:@Martin,
De instellingen van het scherm verlopen.
Daarom moet je periodiek opnieuw kalibreren.
Mijn Eizo scherm staat b.v. op 200 uur ingesteld.
Martin
- cezi
- Forumlid
beetje vreemd, mijn imac is net zo oud, heeft 8 gb ram en loopt nog als een zonnetje, daar mag de aanwezigheid van grote raw bestanden geen roet in het eten gooien, tenzij daardoor je hd helemaal is volgelopen...Corbr schreef:Mijn iMac is inmiddels 5 jaar oud en wordt erg traag. Mede door de grote Raw bestanden van mijn D800. ik heb al een clean reset gedaan, maar regelmatig loop hij vast en worden prog's uitgezet. Er zit 12 GB geheugen in.
m.vr.gr.
Cor
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography
- Corbr
- Forumlid
Cezi.
Je hebt denk ik helemaal gelijk. Ik ben met een grote schoonmaak begonnen. Progs en app's die ik nooit gebruik verwijderd, bestanden naar 1 externe HD i.p.v. verschillende, kritisch gekeken naar progs die automatisch opstarten, etc. Ik merk nu al dat mijn Mac weer sneller wordt.
Gr
Cor
Je hebt denk ik helemaal gelijk. Ik ben met een grote schoonmaak begonnen. Progs en app's die ik nooit gebruik verwijderd, bestanden naar 1 externe HD i.p.v. verschillende, kritisch gekeken naar progs die automatisch opstarten, etc. Ik merk nu al dat mijn Mac weer sneller wordt.
Gr
Cor
- cezi
- Forumlid
mooi zo! ik zoek ook nog naar een reden om een 27 inch inch aan te schaffen maar die late 2009 imac blijft het maar goed doen 
overigens houd ik, als speelruimte, een kwart van mijn harde schijf vrij, daartoe heb ik onlangs de bibliotheek van lightroom anders georganiseerd: foto's recente periode mogen op de interne schijf, alles wat ouder is staat nu op externe hd, dat werkt uistekend

overigens houd ik, als speelruimte, een kwart van mijn harde schijf vrij, daartoe heb ik onlangs de bibliotheek van lightroom anders georganiseerd: foto's recente periode mogen op de interne schijf, alles wat ouder is staat nu op externe hd, dat werkt uistekend
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”