Dia Duplicator.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Dia Duplicator.

Bericht door ben42 » za jan 10 2015 7:05 pm

Afbeelding

Bij Amazon.co.uk aangeschaft. (Minder dan 30 pond)
Eerste indruk is goed.

Maar hebben jullie nog tips voor het gebruik hiervan? Met name het verlichten, daar kan ik nog wel advies gebruiken.

Plussen:
  • Snelheid van werken. (Meer dan 100 dia's in 20 minuten).
  • Prijs van het apparaat, is bijna voor niets
  • Kwalliteit, omdat ik in RAW fotografeer is het dynamisch bereik en de corrigeerbaarheid van kleuren erg goed.
  • Oude dikke dia's passen ook.
  • Het apparaat zit vast aan het toestel. Hierdoor is het minder gevoelig voor bewegingen of trillingen. (De opstelling is niet rotsvast en met dia's pakken en dergelijke beweegt de tafel toch).
Minnen:
  • In mijn opzet wordt niet de volledige sensor gebruikt. Maar ongeveer de helft van het oppervlakte. (Nog altijd 8 Mp wat voldoende is).
    Maar met het volledige oppervlakte had de scherpte iets beter gekund.
    En je zou dan gebruik kunnen maken van het vignetterings schuifje in Lightroom.
  • Nabewerking in Lightroom kost wel enige tijd. (Maar je hebt de dia's dan te minste gedigitaliseerd.)
  • Stof op de dia's wordt gewoon meegefotografeerd.
De belangrijkste reden voor de aanschaf van dit apparaat was de snelheid. Ik wil gewoon in een uur tijd een paar honderd dia's kunnen digitaliseren.
Nu had ik al een goedkope scanner, deze werkte wel snel, maar de kwaliteit, met name van de kleuren was niet geweldig. Ook werd er nogal wat van de randen weggesneden.
Dit apparaat levert dezelfde snelheid, iets betere scherpte, veel betere dynamiek en de volledige dia (plus meer) wordt opgenomen.

Huidige opzet.
D7000
Sigma 50 mm 2.8 Macro lens.
Dia Duplicator met de interne macro lens verwijderd.
2 led leeslampen die ik van links en rechtsachter op het matglas laat schijnen.
RAW+JPG,
Diafragma 8, A(perature), sluitertijd door de camera bepaald, middels matrix meting.
AF door de camera (9 velden), die ik iets uit het midden plaats. (Als de dia dan iets bolt zit ik niet in de diepste bolling, maar er net naast).
Dia's fotografeer ik nu met name ondersteboven, dit omdat ze zo in de slede staan.

Doordat ik de dia ondersteboven fotografeer wordt er nu een stofje op de sensor erg zichtbaar, dus ik moet eerst de sensor laten schoonmaken voor ik aan grote hoeveelheden ga werken.
Met de kwaliteit ben ik wel tevreden.

Hebben jullie nog tips, aanmerkingen of opmerkingen.
Ben wel tevreden maar als ik nog iets kan verbeteren voordat ik begin aan veel dia's, is dat natuurlijk mooi meegenomen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Re: Dia Duplicator.

Bericht door Rik Rollinga » za jan 10 2015 7:44 pm

Ik ben ook op zoek naar iets dergelijks en aan het kijken wat er zoal is aan methoden. Veel gezien, maar ben er nog niet uit.

Leeslampen zijn nogal gelig lijkt me. De enige tip die ik heb, zonder eigen ervaring daarin, is dat ik op het internet veel mensen zie die achter de duplicator een flits zetten, soms met nog een extra diffuser, soms in een witte doos indirect geflitst, dit lijkt me beter dan een gelige leeslamp.

Ik heb wel nog twee vragen:
- Passen hier ook 35mm negatieven in zonder ze stuk voor stuk in te ramen?
- Schroef je dit in het schroefdraad van een 52mm filter?
Als het niet echt hoeft.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 10 2015 8:45 pm

ben42 schreef: Minnen:
  • In mijn opzet wordt niet de volledige sensor gebruikt. Maar ongeveer de helft van het oppervlakte. (Nog altijd 8 Mp wat voldoende is).
Begrijp ik niet. Gebruik je slechts een deel van de sensor, of wordt niet 1:1 overgenomen van de dia's met fotograferen omdat je een DX-camera gebruikt?
Een dergelijke duplicator is eigenlijk afgestemd voor gebruik met een full frame opnameformaat. Is natuurlijk wel afhankelijk welke lens je ervoor gebruikt.

Voor verlichting, wat reeds is genoemd een flitser gebruiken door een extra diffusor heen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » za jan 10 2015 8:53 pm

Ik heb zoiets wel gedaan met twee flitsers, door een paraplu, die naast de camera stonden opgesteld en tegen een witte wand aanflitsten .
Zo werd het mooi egaal uitgelicht. En in mijn opstelling (zelffgemaakt van karton met klemmen aan een studiostatief) werd de hele sensor gebruikt.
36 Mpx opnamen.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

henkk
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » zo jan 11 2015 12:35 am

Ik gebruik als verlichting voor dupliceren van dia's of negatieven vaak een ringverlichting van led's. Die kan permanent aan en de witbalans kan gewoon op auto.

Hoe je negatieven in het onderhavige apparaat kunt hanteren, is me niet op voorhand duidelijk.

Ik kopieer op FX en dan krijg ik de (kleinbeeld)dia's en negatieven 1:1 op de sensor. Met een DX camera is het me ook nog niet gelukt dia's beeldvullend te fotograferen. Het zou wel moeten kunnen maar hoe? De afbeeldingsmaatstaf moet dan 1:2 zijn.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Rik Rollinga
Forumlid
Forumlid

Bericht door Rik Rollinga » zo jan 11 2015 12:52 am

Misschien off-topic, maar... ....Hebben jullie in het geval van gedupliceerde negatieven het bewerkingsproces naar positief in een batch geautomatiseerd?
Als het niet echt hoeft.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo jan 11 2015 1:15 am

Rik Rollinga schreef: Ik heb wel nog twee vragen:
- Passen hier ook 35mm negatieven in zonder ze stuk voor stuk in te ramen?
- Schroef je dit in het schroefdraad van een 52mm filter?
Allereerst de leeslampen zijn voorzien van 'witte' leds. De kleurtemperatuur in Lightroom ligt dan zo tussen de 2800 en 3100 voor de meeste dia's. Deze lampen had ik toevallig beschikbaar. Maar ik ga nog wat proberen met de flitser. Maar om een hele avond in flitslicht te zitten lijkt mij ook niet ideaal.

Het apparaat zoals ik gebruik is met ingeraamde dia's, nu heb ik ook een houder voor negatieven gezien voor 7 Pond, maar weet niet zeker of deze ook op mijn apparaat past. Maar de aangebonden apparaten bij Amazon lijken wel allemaal op elkaar, de kans is groot dat de negatiefhouder ook wel past. (6 stuks op een strook kunnen dan in de houder).

De schroefdraad van het apparaat zelf is 52 mm. En er zit een ring bij zodat van de 52 mm ook nog 58 mm gemaakt kan worden.

Vriendelike groet,
Ben

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo jan 11 2015 1:42 am

Léon Obers schreef: Begrijp ik niet gebruik je slechts een deel van de sensor, of wordt niet 1:1 overgenomen van de dia's met fotograferen omdat je een DX-camera gebruikt?
Het beeld wordt niet 1 op 1 overgenomen. Het 36 x 24 beeld wordt bij mijn 50 mm lens ongeveer overgenomen als 18x12. Voor een DX sensor is dit ongeveer de helft van het oppervlak voor een FX sensor zou dit in dezelfde opstelling slechts een 1/4 zijn van het oppervlakt.

Deze diaduplicatoren zijn min of meer ontworpen voor kleinere sensoren.
De brandpuntsafstand die wordt aanbevolen voor deze duplicatoren is dan ook 70 tot 110 mm.

Maar ik heb een 50 mm Macro lens waarmee ik het moet doen. Dit geeft dus een hoeveelheid rand om de dia heen. Maar de volledige dia komt wel in beeld.
Mijn Macro lens kan wel een vergroting aan van 1:1.5, maar de tubuslengte is daarvoor 'te lang'.

Nog even gekeken naar andere merken die eenzelfde product leveren, maar het lijkt wel of deze allemaal hetzelfde ontwerp hebben en misschien zelfs wel de zelfde fabrikant, ze lijken allemaal wel erg op elkaar. Nog geen gezien waarbij de tubes verkort kan worden.

Op zich moet ik de flitser nog proberen, maar het lijkt mij geen prettige manier van werken. In een uur meer dan 300 flitsen, als de flitser dat al aankan, kan ik dat wel aan. Nu heb ik twee witte (heel goedkope) led lampjes gebruikt. Geeft al een resultaat waar ik tevreden mee ben, maar als het met de flitser een beter resultaat geeft, ga ik miisschien op zoek naar wat beter wit licht.

Dank je wel voor je bericht,
Ben

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jan 11 2015 7:50 am

Heb in het verleden wel eens een gewone 24-36 dia duplicator gebruikt.
Helaas heb er nog nooit een in een goede kwaliteit gezien. De lensje die er in zitten hebben veelal niet eens een coating. Scherpstellen in het midden, dat lukt nog wel, maar de rand! Het grootste nadeel vond ik dat je in de kopie met name veel korrels gaat zien. Je stelt scherp op de korrels van de film, en die worden daardoor extra zichtbaar. Een ander nadeel: de contrast omvang van een dia wordt door de camera niet herkend en daardoor krijg je "harde" kopieën. Geen doortekening en uitgevreten hoge lichten.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 11 2015 10:33 am

Er zijn ook mogelijkheden om met een balg te werken met dia-voorzetstuk. @Ben42 geeft al aan dat hij een macro-lens gebruikt.
Dat zal wellicht beter van kwaliteit zijn dan eventuele lensjes waar jij over spreekt.
Zelf heb ik een speciaal objectief afgestemd om op 1:1 te reproduceren, de Rodenstock 75mm f/4 APO-Rodagon D
Staat bekend als een van de beste en meest geëigende oplossing om op 1:1 te reproduceren.
Zie ook test bij "muntenfotografie" met vergrotingslenzen:
http://www.coincommunity.com/forum/topi ... C_ID=98494" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.coincommunity.com/forum/topi ... 494#822534" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor wat betreft de contrastomvang van dia's. Je kunt de camera expliciet daarvoor instellen met andere tooncurven en/of "Picture Control" instellingen. De instellingen worden echter alleen in Capture NX2 overgenomen. Het dynamische bereik van huidige digitale camera's reikt ver genoeg om dia's in een mooie toonschaal te reproduceren. Het kost wel wat "sleutelwerk" om de goede instellingen te vinden.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op zo jan 11 2015 10:54 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 11 2015 10:39 am

Rik Rollinga schreef:Misschien off-topic, maar... ....Hebben jullie in het geval van gedupliceerde negatieven het bewerkingsproces naar positief in een batch geautomatiseerd?
Diverse mogelijkheden. "Inverse" van het beeld, of bijvoorbeeld een tooncurve "omdraaien".
Zie een voorbeeld (en andere berichten in het draadje) < HIER >

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo jan 11 2015 12:10 pm

Voor de belichting zou je eens kunnen kijken naar een LED video light, lijkt me veel prettiger werken dan flits.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo jan 11 2015 12:58 pm

Om in te stellen is LED-licht wel handig, maar om eventuele vibratie van spiegel en sluiter uit te sluiten lijkt me flits toch aan te bevelen.
Van Nikon camera's is bekend dat de sluitervibratie van het eerste sluitergordijn bij sterke macro effect heeft op de scherpte.
Reden dat veel macro- en micro fotografen een camerabody kiezen waarvan de sluitertijd elektronisch is te starten, nadat het eerste sluitergordijn mechanisch al is open getrokken (bijv. Canon). De Nikon D810 heeft inmiddels ook die mogelijkheid erbij gekregen. Dat is niet voor niets.

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » zo jan 11 2015 2:28 pm

Allereerst iedereen hartelijk dank voor jullie bijdragen.

Wat verlichting betreft, zie ik wel wat in LED video verlichting die aanblijft.

Wat betreft het vol in beeld krijgen van een 36 x 24 dia, daar ben ik al jaren na opzoek. (En nog steeds opzoek)
Voor een DX camera heb ik nog geen betere oplossing gezien dan de getoonde duplicator. (Helaas met zwarte balken rond de dia).

Als iemand een betere oplossing heeft voor het digitaliseren van dia's, dan hoor ik dat nog steeds graag.
Het mag ook best wat kosten, maar een FX toestel aanschaffen gaat mij echt te ver.
Wat kwaliteits diascanners betreft, naast dat deze ook wat kosten, zijn ze voor mij veel te traag.
De goedkope diascanners (al vanaf 35 Euro) werken wel lekker snel, maar de kwaliteit (resolutie, dynamiek en croppen van de dia) is een probleem.

Negatieven scannen, dat kan wel, maar als het kleurnegatieven zijn is het volgens mij best lastig om deze naar kleurpositieven om te zetten.
(Ik dacht dat Lightroom daar geen mogelijkheid voor heeft, andere RAW converters weet ik niet. En omdat je daarna toch nog de kleurbalans wilt aanpassing lijkt mij dat dit lastig blijft).
Kleuren Negatief Omzetten, zie onderaan de pagina.

Ben

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo jan 11 2015 2:43 pm

Vibraties zijn wel een punt maar omdat hier alles aan elkaar vastzit en dus als één lichaam met elkaar meetrilt zal het effect denk ik niet zo groot zijn. Als dat wel zo is dan kun je een highpower videolight nemen, op zo'n korte afstand kun je de sluitertijd dan flink omhoog gooien.

Om met je huidige set-up de dia groter in beeld te krijgen zou je een tussenring kunnen proberen of misschien kun je de buis van de duplicator wat korter maken.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”