Bij Amazon.co.uk aangeschaft. (Minder dan 30 pond)
Eerste indruk is goed.
Maar hebben jullie nog tips voor het gebruik hiervan? Met name het verlichten, daar kan ik nog wel advies gebruiken.
Plussen:
- Snelheid van werken. (Meer dan 100 dia's in 20 minuten).
- Prijs van het apparaat, is bijna voor niets
- Kwalliteit, omdat ik in RAW fotografeer is het dynamisch bereik en de corrigeerbaarheid van kleuren erg goed.
- Oude dikke dia's passen ook.
- Het apparaat zit vast aan het toestel. Hierdoor is het minder gevoelig voor bewegingen of trillingen. (De opstelling is niet rotsvast en met dia's pakken en dergelijke beweegt de tafel toch).
- In mijn opzet wordt niet de volledige sensor gebruikt. Maar ongeveer de helft van het oppervlakte. (Nog altijd 8 Mp wat voldoende is).
Maar met het volledige oppervlakte had de scherpte iets beter gekund.
En je zou dan gebruik kunnen maken van het vignetterings schuifje in Lightroom. - Nabewerking in Lightroom kost wel enige tijd. (Maar je hebt de dia's dan te minste gedigitaliseerd.)
- Stof op de dia's wordt gewoon meegefotografeerd.
Nu had ik al een goedkope scanner, deze werkte wel snel, maar de kwaliteit, met name van de kleuren was niet geweldig. Ook werd er nogal wat van de randen weggesneden.
Dit apparaat levert dezelfde snelheid, iets betere scherpte, veel betere dynamiek en de volledige dia (plus meer) wordt opgenomen.
Huidige opzet.
D7000
Sigma 50 mm 2.8 Macro lens.
Dia Duplicator met de interne macro lens verwijderd.
2 led leeslampen die ik van links en rechtsachter op het matglas laat schijnen.
RAW+JPG,
Diafragma 8, A(perature), sluitertijd door de camera bepaald, middels matrix meting.
AF door de camera (9 velden), die ik iets uit het midden plaats. (Als de dia dan iets bolt zit ik niet in de diepste bolling, maar er net naast).
Dia's fotografeer ik nu met name ondersteboven, dit omdat ze zo in de slede staan.
Doordat ik de dia ondersteboven fotografeer wordt er nu een stofje op de sensor erg zichtbaar, dus ik moet eerst de sensor laten schoonmaken voor ik aan grote hoeveelheden ga werken.
Met de kwaliteit ben ik wel tevreden.
Hebben jullie nog tips, aanmerkingen of opmerkingen.
Ben wel tevreden maar als ik nog iets kan verbeteren voordat ik begin aan veel dia's, is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Ben