Enkel scherpstelpunt werkt niet meer.

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Enkel scherpstelpunt werkt niet meer.

Bericht door Marten » zo jan 11 2015 10:54 am

emdeklerk schreef:..... een elementaire instelling als die Lock ....
Die lock/unlock mogelijkheid behoort natuurlijk helemaal niet tot de "elementaire instellingen" van de camera. Sterker: wat mij betreft hoort het tot de bekende toeters en bellen.
Elementair zijn: diafragma, tijd en Iso.
Meer niet.

Jahoe
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jahoe » zo jan 11 2015 10:59 am

De azijn was zeker in de aanbieding. Waar kun je je druk om maken zeg.

Sent from my iPhone using Tapatalk
D500 / Z6 en een hoop glas

Arthur Wolff
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Arthur Wolff » zo jan 11 2015 11:05 am

Een beetje onzin opmerking meneer de Klerk, ik heb die lock nog nooit gebruikt omdat ik em inderdaad niet kende maar vind het wel iets wat ik in de toekomst gaat gebruiken. Het lijkt me sterk dat iemand de handleiding van voor tot achter uit het hoofd kent, ik in ieder geval niet. Als ik iets tegenkom wat ik niet snap dan zoek ik dat op, in dit geval kom ik het hier tegen (nog makkelijker) en ik dacht dat dit forum ervoor is om dit soort dingen te ontdekken en van te leren.
Gr.
Arthur

Nikon D7100 met MB-D15 Grip
Nikkor AFS 17-55 f2.8 Sigma 70-200 F2.8 VII
Speedlights SB-400, 600 en 700
Ik ben ook te volgen op: Wolff-fotografie Twitter Instagram 500px

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo jan 11 2015 11:40 am

Zo raak ik gemiddeld 2 x per jaar per ongeluk de BKT knop aan tijdens het fotograferen en ben vervolgens verbaasd dat een kleine serie foto's zo beroerd belicht is :mryellow:

Het is niet zozeer dat ik de camera niet ken, ik begrijp heus wel waarom die functie er is en wat het nut ervan is, maar als je het niet bewust aanzet dan is het altijd even zoeken wat er aan de hand is. Zo kan ik mij dat ook van de lock mogelijkheid voorstellen, als die onbedoeld is geactiveerd dan kan ik mij de aanvankelijke verbazing voorstellen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door hoorn666 » zo jan 11 2015 11:58 am

Ach, een keertje 3 maal iOS met jailbreak op mijn iPhone geïnstalleerd om er dan achter te komen dat de mute-schakelaar verkeerd stond. Als je nooit foutjes maakt doe je waarschijnlijk niets....
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

Frankie
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Frankie » zo jan 11 2015 12:04 pm

Er zijn fotografen die met veel plezier plaatjes maken, ondanks of dankzij gebrek aan veel technische bagage. (Ik reken mezelf daar ook onder.) Er zijn ook fotografieliefhebbers die veel weten van techniek maar waarvan je zelden of nooit een plaatje ziet. Met beide is helemaal niets mis, maar laat de ene categorie nou niet misprijzend doen over de andere. Gaaf dat Emdeklerk positief op zijn opmerking terugkomt. Emdeklerk, ik waardeer je conservatieve insteek' hier op het forum erg, zeker als je dat perspectief (het 'streng in de leer zijn') steeds meer weet te relativeren: speciaal voor jou een smiley: :thumbup: ( :wink: )
Van jezelf kwetsbaar opstellen leer je het meest !

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » zo jan 11 2015 10:23 pm

emdeklerk schreef:Dat je mijns inziens je camera dermate slecht kent dat je een elementaire instelling als die Lock nooit lijkt te zijn tegengekomen, c.q. dat je kennelijk geen idee hebt waar je als eerste naar zou moeten kijken: scherpstelpunt niet meer te veranderen? Hee: effe unlocken...

Zoals anderen hier aangeven kan het altijd zijn dat een instelling even "zoek" is, het schijnt met die scherpstellock vaker voor te komen, maar als de elementaire camera-kennis ontbreekt om dit probleem te herkennen c.q. ter plekke te corrigeren dan ligt er - wederom mijns inziens - veel handleidingsterrein braak.

Het is totaal niet interessant hoe ik werk, maar bij mij is de primaire instelling op Lock, en als ik de camera vier maal van die Lock afgehaald heb is het veel. Maar dan weet ik dus dat ik dat gedaan heb. En ik zal heus niet gaan roepen dat "dit of dat mij niet zou overkomen" integendeel, maar als er iets veranderd is op de camera, bedoeld of onbedoeld, dan weet ik wel onmiddellijk waar ik zoeken moet.

Bij jou staat het kennelijk altijd op Unlock en je weet bij god niet dat er een Lock is? Zo komt het wel over.

Maar sorry voor mijn overdenkingen, ik vind het heerlijk driesterren forum-leesvoer.
En voor de duidelijkheid: het is voor mij meer verbazing dan willen terechtwijzen, hoewel ik me geheel en realiseer dat zulks zo niet zal overkomen. Dus nogmaals: sorry.
Heb ik toch net een D800 besteld?! :wink:

Ik geef eerlijk toe dat ik je reactie onwijs zuur vind. Maar dat zie ik vaker van je hier op het forum dus ik had niet anders verwacht.

Ik heb weer wat geleerd en dat vind ik het belangrijkste. Kan ik nu mooi naar de 4 sterretjes!

JJG
Forumlid
Forumlid

Bericht door JJG » zo jan 11 2015 10:53 pm

Wat ik er nog aan toe wil voegen is dat ik jouw kennis waardeer. Alleen de manier waarop deze geuit wordt soms wat minder. Maar goed.

Soit!

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma jan 12 2015 1:06 am

"Onwijs zuur". Heerlijk. Kwestie van perceptie en wie de schoen past, denk ik.
Maar ik ben blij dat je eruit bent, qua kwalificatie.
En ook van zure druiven kan heerlijke wijn gemaakt worden, door wie er mee om kan gaan.

sled9e
Forumlid
Forumlid

Bericht door sled9e » ma jan 12 2015 7:43 am

Jammer dat het nu weer op iemand anders afgeschoven wordt als zijnde een kwestie van perceptie.
Krenten waren ook eens druiven :clap:
-/

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » ma jan 12 2015 10:45 am

Zo en nu is er goed op de man gespeeld.
Allemaal weer on topic.
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”