Het was mij ook nog niet gelukt maar met van alles proberen heb ik nu een setup waarmee ik met de D50 een dia helemaal in beeld krijg. Dat lukt met een 85 mm op een PB-4 balg en een PS-4 diaduplicator. Je moet dan nog wel iets verzinnen om te voorkomen dat er strooilicht in de lens valt; aan de PS-4 zit daarvoor een apart balgje maar dat krijg ik niet zo ver uitgerekt om op de 85 mm aan te sluiten en bovendien is die veel te dik (geen 52 mm). Maar dat strooilicht is oplosbaar.ben42 schreef:
Als iemand een betere oplossing heeft voor het digitaliseren van dia's, dan hoor ik dat nog steeds graag.
Ben
Met een 60 mm Micro, een 50 mm EL-Nikkor of een gewone 50 mm lukte het allemaal niet. Met een 105 mm vergrotingslens op de balg ging het ook niet.
Dit had ik natuurlijk ook kunnen lezen in de tabel bij de gebruiksaanwijzing van een PB-4 bijvoorbeeld. Daaruit blijkt dat het werkt vanaf 85 mm en langer.
[Edit: ik denk dat als je veel langere brandpunten gaat gebruiken, het weer niet gaat lukken omdat de onderrails van de balg dan te kort worden om voldoende afstand te nemen]
Op zich zou het niet zo moeilijk moeten zijn in een maatstaf 1:2 te fotograferen maar de dikte van de twee balgeinden maakt het onmogelijk die maatstaf te halen met bovengenoemde lenzen.
Succes, Henk.