Wat de lens betreft, ik denk dat voor een DX de AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G een goede lens is, die zou ik zelf het liefst gebruiken (niet in de laatste plaats omdat ik die toevallig heb liggenLéon Obers schreef:Ik twijfel behoorlijk aan de optische kwaliteiten van een 70-200mm zoom telelens met tussenringen of die voldoende zijn om in het macrogebied voor reproductie van dia's in te zetten. Daar is die lens optisch niet op afgestemd.

Met de formules van Henk en de link: http://www.rekenset.nl/Natuurkunde/Natu ... uitleg.htm" onclick="window.open(this.href);return false; is de benodigde buislengte uit te rekenen (als ik het tenminste allemaal goed begrepen heb).
De vergrotings factor is N=B/V=b/v=2/3 (van 35mm naar APS-C van Nikon), met de eerdergenoemde vergelijking 1/v+1/b=1/f is dan op te lossen dat b=175/3=58,3mm en v=175/2=87,5mm
(Ik hoop niet ergens de mist in te zijn gegaan, het is hier waar ik zit een heldere dag dus ik heb vertrouwen...)
Goed we hebben nu de benodigde afstand van de dia (of het negatief) tot het centrum van een fictieve bolle lens en de benodigde afstand van de bolle lens tot het filmvlak.
De huidige fictieve afstand van de denkbeeldige bolle lens tot het filmvlak moet te vinden zijn in de specificaties van de lens, maar ik heb het niet kunnen vinden, misschien weet iemand dat hier.
Je hoeft dan ook niet meer na te denken of het nu een macro lens is of wat dan ook. Je neemt de gevonden waarde van b en trekt die afstand uit je lens specs ervan af (lijkt me, maar nogmaals dit is nieuw voor mij) en dan heb je de maat van de benodigde tussenringen.
De dia moet vervolgens op een afstand staan die iets kleiner is dan de gevonden waarde voor v, want ik neem aan dat het centrum van de fictieve bolle lens achter het schroefdraad van het filter ligt.
- Ik hoop zo de buislengte en tussenringlengte berekend te hebben, als er fouten in zitten hoor ik het graag.
- Als iemand weet waar je de fictieve afstand van lens tot sensor kan vinden ook

- ...En als ik de plank volledig mis sla hoor ikhet nog liever...
Voor een 50mm komen er weer andere waarden voor b en v uit en als het een macro lens betreft wordt er waarschijnlijk zoveel van b afgetrokken dat tussenringen niet nodig zijn.