Ik gebruikte Capture NX-2 op mijn iMac en op mijn Macbook Pro, beiden onder Yosemite. Dit werkte goed, totdat ik op mijn Mac een clean install uitvoerde, omdat de HD vol en de computer erg traag was. Na de clean install kon ik NX-2 niet meer installeren en kreeg de volgende melding: Voor deze versie van Capture NX 2 zijn Mac OS 10.7 of later en een Intel-processor vereist om het installatieproces te kunnen voortzetten. Het installatieprogramma wordt nu afgesloten. Ook heb ik geprobeerd om via een backup NX-2 weer aan de gang te krijgen, maar na het opstarten krijg ik dan de volgende melding: Cannot start the application. It may not be installeer properly. Please re-install the application using the installer.
Kan iemand mij vertellen wat ik eventueel nog kan proberen, of moet ik mij er maar bij neerleggen dat ik NX-2 niet meer kan gebruiken?
Capture NX-2 i.c.m. Yosemite
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Capture NX-2 i.c.m. Yosemite
Vond een draadje op DPreview met een oplossing / work around om het toch te kunnen installeren (verderop in de draad):
http://www.dpreview.com/forums/thread/3 ... t-53812972" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dpreview.com/forums/thread/3 ... t-53812972" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Corbr
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Léon bedankt, ik ga het proberen.
- Corbr
- Forumlid
De link van Léon heeft mij niet het gewenste resultaat opgeleverd. Dat zal wel aan mijn kennis liggen. Vervolgens een mailtje gestuurd naar Nikon nl. Daar werd ik naar de bekende weg gewezen. Nikon ondersteunt CNX niet meer. Voorlopig dus maar mijn MacBook pro gebruiken en gaan oriënteren op Lightroom, CND, of misschien wel de opvolger van Aperture/iPhoto.
Maar gaat het je alleen maar om een RAW omzetter of zoek je specifieke bewerkingsmogelijkheden, zoals die in Capture NX2 zaten?
-Nikon's ViewNX2 is er nog wel voor de Mac.
-En een mogelijk alternatief zou RawTherapee kunnen zijn.
Beiden zijn gratis te verkrijgen en prima werkende RAW converters, te gebruiken op zowel Windows als Mac machines.
En hier is ook de nodige info over alternatieve RAW s/w te vinden:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1606593" onclick="window.open(this.href);return false;
-Nikon's ViewNX2 is er nog wel voor de Mac.
-En een mogelijk alternatief zou RawTherapee kunnen zijn.
Beiden zijn gratis te verkrijgen en prima werkende RAW converters, te gebruiken op zowel Windows als Mac machines.
En hier is ook de nodige info over alternatieve RAW s/w te vinden:
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1606593" onclick="window.open(this.href);return false;
- Corbr
- Forumlid
CaptainHook,
Dank voor de suggesties. Ik zal zeker gaan kijken. Wat ik mis, is de U-Point technologie om lokaal te bewerken. Daarnaast kon ik snel mijn foto'S bewerken in NX-2. Ook moet ik de reeds bewerkte NEF's gaan converteren, zodat de bewerkingen blijven bestaan. Dus waarschijnlijk naar TIFF' of DNG. Bewerkte NEF's kan je niet in View converteren. Kortom ik moet goed gaan nadenken over mijn workflow.
Cor
Dank voor de suggesties. Ik zal zeker gaan kijken. Wat ik mis, is de U-Point technologie om lokaal te bewerken. Daarnaast kon ik snel mijn foto'S bewerken in NX-2. Ook moet ik de reeds bewerkte NEF's gaan converteren, zodat de bewerkingen blijven bestaan. Dus waarschijnlijk naar TIFF' of DNG. Bewerkte NEF's kan je niet in View converteren. Kortom ik moet goed gaan nadenken over mijn workflow.
Cor
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Ok, de volgende quote uit de DPR thread van Leon werkt:
En catch twee is dat de de-installer niet werkt, dus het verwijderen van Capture NX-2 kan niet meer automatisch, maar zul je handmatig moeten doen. Iemand daarvoor een oplossing of handleiding?
De catch is dat doordat alle checks op versies van het OS zijn uitgeschakeld er bij default de Engelse interface taal wordt geïnstalleerd en niet Nederlands...Load Nikon Capture NX-2 on Mac OS 10.10 Yosemite
• Mount the Capture NX-2 installation disk image (.dmg) file.
• Launch the Terminal application (located in Applications / Utilities).
• Copy the following line, paste it into the Terminal window, then press the enter key.
cd /Volumes/Capture\ NX\ 2\ Setup/
• Copy the following line, paste it into the Terminal window, then press the enter key.
cp -R .Capture\ NX\ Setup.pkg ~/desktop/Capture\ NX\ Setup.pkg
• Terminal has now placed a "Capture NX Setup.pkg" file on your desktop. You may now quit Terminal.
• Control click on the Capture NX Setup.pkg file and choose "Show Package Contents".
• Navigate to the Contents / Resources folder and delete the 2 items called "InstallationCheck" and "InstallationCheck.applescript".
• Return to the "Capture NX Setup.pkg" file and double click it to begin installing NX-2 as usual.
En catch twee is dat de de-installer niet werkt, dus het verwijderen van Capture NX-2 kan niet meer automatisch, maar zul je handmatig moeten doen. Iemand daarvoor een oplossing of handleiding?
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
- Corbr
- Forumlid
Na de CNX-2 update speciaal voor Yosemite van vandaag werkt CNX-2 weer als voorheen. Vreemd dat de update wel hetzelfde versie nr. heeft als de vorige update, nl 2.4.7
Cor
Cor