Objectief voor portret,landschap,straatfotografie

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
MarkDruten
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Objectief voor portret,landschap,straatfotografie

Bericht door MarkDruten » vr jan 16 2015 5:48 pm

Hallo Allemaal,

Sinds 1,5 mnd ben ik in bezit van een Nikon D7100. . Maar nu ben ik op zoek naar een goed portret, landschap, straat fotografie objectief voorop mijn D7100. Iemand gaf mijn de tip om de SIgma 17-50mm F2.8 EX DC OS HSM te nemen. ( eerste advies die ik kreeg was de Nikkor AF-s DX 17-55mm f2.8 IF-ED maar daar gewoon budget niet voor).

Wie kan mijn advies tips geven wat voor een objectief julie daar voor gebruiken nemen.

Hoor t graag van jullie,

Grt Mark

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Objectief voor portret,landschap,straatfotografie

Bericht door gijs sandberg » vr jan 16 2015 6:27 pm

Beste MArk,
Welkom.
Helaas, iedere lens is een comporimis, dus de perfecte lens bestaat niet.
De Nikon lens die je vermeldt is van professioneel niveau, en passend geprijsd, soms is die lens tweedehands te koop.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » vr jan 16 2015 6:29 pm

De tamron 17-50mm 2.8 is de populaire tegenhanger van de nikon en nog eens betaalbaar ook. Het non vc objectief is echt ragscherp.
Nikon Z Z & de maskers

hoorn666
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door hoorn666 » vr jan 16 2015 6:31 pm

Hoi,
ik heb zelf ook de Sigma 17-50, een prima all-round objectief.
Maar voor landschap heb ik toch liever mijn 10-24mm en voor portretten mijn 85mm, dus wordt het lastig alles in een keer met een enkel goed objectief te omvatten.
D750, J5, D850
Best wat licht en o.a. "Golden Trio", Nikkor 80-400, Tamron 150-600, Nikkor Micro 105 en nog wat grut

henkk
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door henkk » vr jan 16 2015 7:06 pm

20 mm f/2.8 AF-D, 35 mm f/2 AF-D en 50 mm f/1.8 AF-D. Op een DX camera perfect voor jouw drie doelen. Alleen niet voor vogeltjes denk dan aan een 80-200 AF-D f/2.8. Vaak ook pre-owned te koop maar onverwoestbaar (in elk geval de AF-D's). En het zijn allemaal FX objectieven dus je gebruikt het beste deel met de D7100.
Hiervan zijn inmiddels ook AF-S versies f/1.8 (behalve uiteraard de 80-200) maar - afgezien van de 50 mm - in andere prijsklasse. Voor de scherpstelsnelheid hoef je die niet te kiezen boven de AF-D's in deze brandpuntsafstanden.
Of kijk eens bij Sigma Art. Wel wat groter en zwaarder, in elk geval de 35 mm. maar dan heb je een f/1.4.
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

breimer
Forumlid
Forumlid

Bericht door breimer » vr jan 16 2015 11:08 pm

je wil te veel in een objectief. zo als hier voor al aangegeven heb je voor portret 85 tot 105 mm brandpunt nodig.
50 mm kan alleen als je de geporteerde heel dicht mag benaderen.. en dat is heel vaak niet zo!
voor landschap, stad e.d. heb je een groothoek zoom nodig. er zijn twee objectieven van nikon waar je wellicht redelijk mee uit de voeten kunt.
weet niet wat je nu hebt. maar met de 16-85 en de 18-105 kom je nog heel redelijk weg.
maar een zoomgroothoek van 12-24 b.v. van tokina zou heel handig zijn naast deze objectieven.
groet
Bert Harry

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » vr jan 16 2015 11:16 pm

Misschien wil Mark wel te veel, maar ik denk dat de Sigma 17-50/2.8 OS een goede start is (dit objectief presteert heel goed op een D7100, lees de testen maar na en vraag het DannySan maar).
Op 50mm kun je prima portretten schieten, op 17mm landschap en ergens daar tussen in straat scènes. En als tweede stap kun je dan - als je de foto's die je ermee gemaakt hebt analyseert met b.v. ExposurePlot - kijken of je behoefte hebt naar meer groothoek of tele. Dus ik zeg doen !
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

breimer
Forumlid
Forumlid

Bericht door breimer » vr jan 16 2015 11:46 pm

laten we het aan Mark overlaten.
ik en ik niet alleen vind 50 mm voor portret echt te kort. :!:
De goede Nikon portret lens is de 85 1.8 prime, of eventueel de 105.
zal door kenners niet betwist worden
Bert Harry

MarkDruten
Forumlid
Forumlid

Bericht door MarkDruten » za jan 17 2015 1:56 am

Lees heel veel informatie betreffende objectieven. Hartelijk dank daar voor. Lees ook dat ik teveel wil voor 1 specifiek objectief. Dus bij deze koppel ik het portret objectief los van de straat en landschaps fotografie. Maar toch heb ik nog wat vraagjes en zal ik ff vertellen welke objectieve ik op dit moment heb.

Op dit moment heb ik de volgende objectieven in mijn bezit:

Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6 G ED VR
Nikkor AF-s VR 70-300mm F/4.5-5.6 G IF-ED
Tamron 18-270mm f/3.5-6.3
SAMYANG AF 85mm f/1.4

Moet zeggen dat ik met deze lenzen aardig uit de voeten kan. De Tamron was t eerste objectief wat ik bij mijn D60 kocht. Daar zat alleen t standaard objectief op. Daarna kocht ik t Samyang 85mm objectief ( misschien wel te vlot gekocht)
voor de cursus portret fotografie die ik bij gerenommeerde vakfotograaf heb gevolgd. ( meerdere cursussen bij deze vakfotograaf gevolgd).

Maar nu even terug op portret objectief. Lees in reacties 85mm objectief. IK ben in bezit van de Samyang 85mm. Op de D60 en op de D7100 is 85mm> 85x1.5=127.5mm als vast brandpunt. Corrigeer me als ik dat verkeerd heb. Merkte in de professionele studio van deze vakfotograaf dat ik erg erg veel afstand moest nemen om het model volledig in beeld te krijgen ( zeg maar met rug tegen de muur haast). Ben ook eerlijk dat ik daarna dit objectief nog maar 1x heb gebruikt bij een buiten shoot in opdracht. Ook toen viel mijn t Samyang objectief erg tegen. Daarna toen alleen nog maar de Tamron gebruikt ook tijdens portret fotografie ipv de 85mm. Beetje een affectie gekregen tegen t Samyang objectief.

Gebruik ik t 85mm objectief verkeerd, ben ik te veel gewend geraakt (toen) aan de zoom op de Tamron, ligt dit aan de Samyang???

Nu ik de D7100 in mijn bezit heb ( sinds 1,5mnd) heb ik de Samyang er nog steeds niet opgehad gewoon omdat ik ( misschien) slechte ervaringen ermee heb gehad op de D60. Dat is de reden eigenlijk ik opzoek ben naar een ander
portret objectief.

Hoop jullie zo meer informatie te hebben geven en jullie mijn kunnen helpen informeren.

Thnx

Grt Mark

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » za jan 17 2015 6:44 am

Goh, zou het niet handiger zijn geweest als je deze informatie eerst had gedeeld in plaats van iedereen dingen te laten roepen over een standaardzoom die je schijnbaar zoek zoals je in jou openingspost aangeeft.
Nikon Z Z & de maskers

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » za jan 17 2015 6:59 am

Correct me if I am wrong, maar een portret schiet je toch vanaf borst/schouder hoogte? :roll: Dan zou je met jouw 85 f/1,4 een dijk van een lens moeten hebben. Ik gebruik mijn 70-200 vaak voor portretten die ik maak, dat werkt prima. Als er iets meer mens op moet komen te staan pak ik de 24-70 of soms zelfs de 17-50.

Voor een total shot, van top tot teen, heb je met die Tamron inderdaad veel meer speelruimte. Kijk maar eens op hoeveel mm die Tamron staat als jij een total shot maakt en op welke afstand jij dan staat.

Heeft de instruerende fotograaf van de fotovakopleiding hier niks over gezegd, welke lens / brandpuntsafstand voor welk type fotografie een uitgangspunt zou kunnen zijn?

Ik zou zeggen, schroef die Samyang op de D7100 en schieten maar. Ik ga er vanuit dat het een kwestie van wennen is.

JanJacob
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door JanJacob » za jan 17 2015 8:11 am

Je zou een Sigma 8-16mm kunnen toevoegen. Daarmee kun je goed architectuur en landschappen fotograferen. Je Samyang vervangen voor een Nikon 85/1.8g voor autofocus lijkt me nuttig voor bewegende geportretteerden. Straat fotografie, kijk daarvoor eens naar de Sigma 30/1.4, Nikon 28/1.8 of 35/1.8 (de laatste is het goedkoopst, maar vind ik eigenlijk iets te lang voor straatfotografie).

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za jan 17 2015 8:28 am

MarkDruten schreef: IK ben in bezit van de Samyang 85mm. ....Ook toen viel mijn t Samyang objectief erg tegen.... Beetje een affectie gekregen tegen t Samyang objectief.
In welk opzicht viel de Samyang 85mm tegen?

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » za jan 17 2015 9:24 am

Als liefhebber van vast brandpunt objectieven heb ik: 20, 24, 35, 50, 60 macro, en 85mm alle AF-d. Gebruik deze op FX. We kunnen wel keer afspreken, dan kun je uitproberen wat voor jou een mooi portret objectief zou zijn.
Groeten Frank
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

breimer
Forumlid
Forumlid

Bericht door breimer » za jan 17 2015 11:15 pm

weet niet of de Samyang 85mm goed werkte met de D60? en dan doel ik op de AF.
wellicht wel op de D7100???
als hij echt niet bevalt verkoop hem en koop de nikon 85 1.8 er voor terug, een echt heel er goed objectief. voor portret :idea:
nu ik je glaswerk weet zou ik voor een groothoek zoom gaan.
daarvan zijn er meerdere goede te koop maar reken op minimaal 500-600 euro voor wat goeds.
Bert Harry

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”