Bij mijn oude 50mm maakt het draaien van de binnenbuis in de buitenbuis een licht "droog" schurend geluid.
Mag ik wat - weinig- olie tussen de binnen- en buitenbuis laten lopen om dit te verhelpen of roep ik dan het onheil over dit objectief af?
Objectief in de olie?
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Sopje ????
Het zijn Nikon lenzen hoor.
Gewoon in de vaatwasser na ze met de hogedrukreiniger in een emmer afgeranseld te hebben.
Een uurtje of twee in de droogtrommel en klaar is ...........
Werkelijk een spectaculair resultaat.
Maar zonder dollen, als je gesteld bent op je lens, stuur hem even naar Nikon.
Na 6 maanden in Afrika rondgehobbeld te hebben, krasden en kraakten er ook een paar lenzen. Brrrr.
Mogelijk heb ik veel geluk gehad, maar na de servicebeurt liep het allemaal weer soepel, niet meer als nieuw, maar daar waren ze ook te zwaar voor mishandeld.
Overigens eerst even vragen wat de geschatte kosten zijn. Was niet misselijk, maar ik had er geen andere lenzen voor.
Bladmos

Het zijn Nikon lenzen hoor.
Gewoon in de vaatwasser na ze met de hogedrukreiniger in een emmer afgeranseld te hebben.
Een uurtje of twee in de droogtrommel en klaar is ...........

Werkelijk een spectaculair resultaat.
Maar zonder dollen, als je gesteld bent op je lens, stuur hem even naar Nikon.
Na 6 maanden in Afrika rondgehobbeld te hebben, krasden en kraakten er ook een paar lenzen. Brrrr.
Mogelijk heb ik veel geluk gehad, maar na de servicebeurt liep het allemaal weer soepel, niet meer als nieuw, maar daar waren ze ook te zwaar voor mishandeld.
Overigens eerst even vragen wat de geschatte kosten zijn. Was niet misselijk, maar ik had er geen andere lenzen voor.
Bladmos
In Renkum heb ik mijn 30 jaar oude 50mm aan Nikon laten zien. Deze moet schoon gemaakt worden en dit kost minimaal 90 euri, mogelijk meer. De man van Nikon zegt, gewoon voorzichtig zelf proberen. En anders een 2dehands lens voor paar tientje kopen. Door ons laten doen is veel te duur. Da's de tip van Nikon zelf
Er is ergens een draadje op dit forum waar een verhandeling staat over lenzen schoonmaken. Dus ik ga er een keer op een regenachtige zondagmiddag voor zitten en zie wel waar het schip strand.
Er is ergens een draadje op dit forum waar een verhandeling staat over lenzen schoonmaken. Dus ik ga er een keer op een regenachtige zondagmiddag voor zitten en zie wel waar het schip strand.
- selcuk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik heb laatst een oude tokina 28mm 2.8 helemaal uit elkaar geschroeft en schoon gemaakt.(zat wat schimmel op intern)
Deze weer gesmeerd met zuurvije autogrease olie.
Werkt perfect.
p.s. schade door toedoen van mijn advies kan niet op mij verhaald worden...
Edit ;dit was een mf lens
Als die van jou een af lens is NIET smeren met de genoemde grease!!!!
Deze weer gesmeerd met zuurvije autogrease olie.
Werkt perfect.
p.s. schade door toedoen van mijn advies kan niet op mij verhaald worden...
Edit ;dit was een mf lens
Als die van jou een af lens is NIET smeren met de genoemde grease!!!!