Nikon D5000 instellen om auto's te foto graveren?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
melanie94
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Nikon D5000 instellen om auto's te foto graveren?

Bericht door melanie94 » do jan 29 2015 10:36 am

Hallo mensen,

Ik heb sinds kort de Nikon D5000 over genomen van een collega, ik ben nog aan het uitvogelen hoe alles werkt! ik fotografeer graag auto's, hoe kun je dan het beste je camera daar op instellen? ivm de kleuren en het contrast? en hoe stel je dat in op de camera?

Gr melanie :D

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikon D5000 instellen om auto's te foto graveren?

Bericht door gijs sandberg » do jan 29 2015 11:47 am

Beste Melanie,
Welkom op dit forum.
Ik zou beginnen met het ophalen van de (PDF, taal naar keuze) handleiding, via http://www.nikon.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

melanie94
Forumlid
Forumlid

Bericht door melanie94 » do jan 29 2015 12:24 pm

Heb ik gedaan! Maar mensen die ook auto's fotograferen waar zetten jullie je camera op?

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » do jan 29 2015 12:27 pm

Ik zou zeggen vooral veel experimenteren, kijken naar de resultaten, daar leer je het meest van.

Ingmar
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Ingmar » do jan 29 2015 12:37 pm

Melanie,

Probleem wat in jouw vraag besloten zit is op welke manier wil je foto's van auto's maken...dat is nogal generiek en derhalve lastig om de vraag te beantwoorden. Misschien dat dit filmpje enigzins kan helpen om een begin te maken, maar het zal ook een kwestie zijn van veel experimenteren.
https://www.youtube.com/watch?v=bANrh9t8bc8" onclick="window.open(this.href);return false; - Car Show Photography Tips

Ten aanzien van kleuren en contrast...als je in RAW fotografeert dan kun je nog heel veel aanpassen in lightroom.

Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » do jan 29 2015 12:39 pm

Misschien dat je hier wat aan hebt: http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... grafie.asp

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » do jan 29 2015 3:37 pm

Hallo Melanie,

Het problem met het fotograferen van auto's is dat ze zo glimmen.
Dat betekent dat je te maken krijgt met veel weerkaatsingen van lichtbronnen (lampen, zon etc) en van voorwerpen in de omgeving, inclusief de fotograaf.

Als je dat een beetje onder controle wilt houden, is het het mooist om auto's te fotograferen tijdens het "blauwe uurtje" (net voor zonsopkomst).

Verder: statief gebruiken en vooral niet fltsen.

Succes!
Groet,
Bert

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » do jan 29 2015 4:06 pm

Camera op Aperture priority (draaiknop boven op de camera op de A stand zetten), eventueel met statief.
Hangt er een beetje vanaf wat je ervan wilt maken met betrekking tot de lensvoorkeur. Zelf gebruik ik graag een 17-50 lens en een macro voor details.

melanie94
Forumlid
Forumlid

Bericht door melanie94 » vr jan 30 2015 11:25 am

bedankt voor je info!! :thumbup:
Laatst gewijzigd door Cyrus op ma feb 02 2015 10:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

melanie94
Forumlid
Forumlid

Bericht door melanie94 » vr jan 30 2015 11:58 am

ik zie ook dat heel veel gefotoshopt word... contrasten ect. Welk fotoshop programma is daar goed voor?

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » vr jan 30 2015 12:06 pm

Nikon heeft een gratis programma'tje om je NEF bestanden van jouw camera op de pc te zetten. Daar kan je ook de basis dingen van je RAW bestand bewerken, anders kan je met LightRoom best ver komen. Ik gebruik LR4, en mis daar niet zoveel aan. Anders heb je nog Gimp, die is helemaal gratis, daar kan je ook RAW/NEF bestanden in bewerken.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » vr jan 30 2015 2:03 pm

Beste Melanie,
re: Welk fotoshop programma
Volgens sommigen is er slechts één Photoshop, die van Adobe (wel in diverse smaken/varianten)
In het onderdeel Software op dit forum wordt er veel over geschreven, hoewel velen de diverse NIkon software prefereren.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ben42
Moderator
Moderator

Bericht door ben42 » vr jan 30 2015 5:32 pm

Hallo Melanie,

Mijn filosofie is zoveel mogelijk 'fouten' te maken en dan later proberen die te voorkomen.
Zoek de randjes op wat kan en wat niet kan. Zonder af en toe (of regelmatig) over een randje te gaan, is het lastig om te bepalen waar de randjes zitten.

Begin met een instelling waar je iedere keer op terugkomt. Varieer vanuit de 'basis' instelling. Hierdoor raak je vertrouwd met de camera en een aantal eigen basis settings.

Een suggestie.
Werk van uit de A instelling (Diafragma voorkeuze).
Zit dit standaard op b.v. 6.3 of 7.1. (Is maar een voorstel).
Gebruik over het algemeen een sluitertijd die 1.5 a 2 maal de brandpuntsafstand is.
(b.v. voor 100 mm gebruik je minimaal 1/150 seconde)
Begin met de laagste ISO waarde, schroef die op indien dat nodig is om een goede (of redelijke sluitertijd te behalen).

Als je eenmaal een basis instelling heb, probeer dan wat er voor je werkt.
Probeer wat te varieren met het diafragma.
Probeer ook wat te spelen met de sluitertijd. Misschien heb je wel een heel vaste hand en kun je de camera ook nog goed stilhouden bij veel langere sluitertijden.
Zeker als er weinig licht is, moet je goed weten wat nog net wel kan en net niet meer kan, zodat je dan het maximale uit je toestel kunt halen.

Probeer in het begin een tijdje telkens terug te gaan naar de basis instelling die je zelf hebt gekozen.
Dan heb je wat instellingen betreft in het begin in ieder geval een vast 'orientatie' punt.

Zelf ben ik een echte A voorkeuze persoon.
Anderen hebben weer een voorkeur voor de S of M stand.
Uiteindelijk zijn dit allemaal verschillende standen die naar precies hetzelfde resultaat kunnen leiden.
Dat is een combinatie van Diafragma,Sluitertijd en ISO waarde voor de belichting. De A, S of M stand zijn gewoon allemaal verschillende routes die wel op hetzelfde punt uit (kunnen) komen.

Maak veel fouten, maar kijk daarna wel wat je aan die fouten zou kunnen doen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Michel_ibi
Forumlid
Forumlid

Bericht door Michel_ibi » vr mar 13 2015 9:58 pm

Dat verschild per fotograaf Denk ik melange
ik en me maatje maken samen foto's voor een Facebook pagina : Dub-Solide i

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » za mar 14 2015 1:30 am

Hoi Melanie,
Ik kan me zeker vinden in wat Ben schrijft. Maar doe jezelf een plezier en schrijf je in voor een goede fotocursus voor beginners. Zo eentje van een half jaar lang een dagdeel of avond per week. Dat geeft je een flinke startvoorsprong. Kant-en-klare receptjes leiden onvermijdelijk tot teleurstelling met een DSLR. Er zit niets anders op dan je tamelijk intensief verdiepen in het hoe en waarom van de belangrijkste mogelijkheden.

Als je dat niet kunt opbrengen is een goede compactcamera een beter idee. Die levert gemiddeld wat minder fotokwaliteit, maar voorkomt meer totale missers. En is trouwens handiger te gebruiken :wink2:
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”