Autofocus D7100

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Haantje
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Autofocus D7100

Bericht door Haantje » do jan 29 2015 4:28 pm

Afgelopen weekend hield ineens de autofocus van mijn 6 maanden oude D7100 er mee op!! Behoorlijk balen want dit gebeurde midden in een fotosessie. Van alles geprobeerd, AF schakelaar aan/uit, lens er af contacten schoongemaakt, 2x een reset gedaan , niets hielp. Zelfs het AF menu was niet meer toegankelijk. Alle tekst hierin was grijs en dus niet te selecteren. Ik kreeg het behoorlijk benauwd en heb de rest van de dag maar met handmatige focus gewerkt, wat gewoon super vervelend is.
s'Avonds nog eens een keer zoeken en proberen en zowaar, toen deed hij het weer?!
Maandags ermee terug naar CameraTools in Apeldoorn en die hebben er naar gekeken maar toen werkte hij gewoon en daardoor konden ze er niets aan vinden.

Is er iemand met dezelfde ervaring? Ik begin het gevoel en het vertrouwen in deze camera een beetje kwijt te raken.

Faiz
Forumlid
Forumlid

Re: Autofocus D7100

Bericht door Faiz » do jan 29 2015 4:37 pm

Misschien een open deur: check de AF lock schakelaar, rechts naast het display eens? Staat ie niet toevallig op "L"?

Haantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Haantje » do jan 29 2015 4:46 pm

Ook die had ik gechecked maar stond niet op Lock..

Ingmar
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Ingmar » do jan 29 2015 4:49 pm

@Faiz, Die vergendeld toch alleen het focuspunt ?

Die van mij is ook ongeveer een maand of zes oud, maar nog geen enkel probleem er mee gehad. Heb je het met andere lenzen ook geprobeerd.......? En met welk objectief ondervond je het probleem. ?
Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » do jan 29 2015 4:54 pm

@Ingmar, volgens mij ook, maar je moet niks uitsluiten. ;)

Wel een vreemd verhaal. Even afkloppen, in de bijna 2 jaar dat ik mijn D7100 heb, heb ik geen noemenswaardige problemen gehad (meer gebruikersstommiteiten). Ben benieuwd wat Haantje die bewuste avond heeft gedaan toen de camera het ineens wel weer goed deed.

Ehmmmm heb je ook naar de AF/M schakelaar van de camera gekeken, linksonder de lens (drukknop en schakelaar, die heeft bij mij weleens voor grijze haren gezorgd ;) , onbewust op M geschakeld ipv AF)

Haantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Haantje » do jan 29 2015 5:16 pm

Ja, die heb ik als eerste gecontroleerd want dat is mij ook al eens eerder gebeurd door hem onbewust op M te laten staan. s' Avonds was het accu er uit, weer resetten en in verschillende standen ( PSAM) foto's maken en ineens op een voor mij onverklaar moment deed hij het weer!

Haantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Haantje » do jan 29 2015 8:23 pm

De lens die ik heb is een 18-300 VR

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » do jan 29 2015 8:27 pm

Beste H,
Ik heb geen pasklare oplossing.
Zoals zo vaak is een niet reproduceerbaar evenement lastig.
Indien mogelijk zou ik e.e.a. testen met een ander ecombinatie van lens en kamera.
Ik zou e.e.a. in de gaten houden, en als het nogmaals optreedt: noteer preciers wat er gebeurt en bespreek dat met Nikon: 0900-1callnikon, kantooruren.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Haantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Haantje » wo feb 25 2015 1:38 pm

Een weekje vakantie gehad en de camera deed het prima, totdat de laatste dag waarop de autofocus er weer mee ophield. Potverdoeleme!!!!! De camera uitgezet en niet meer aangeraakt. Vlak er voor nog wel even een paar foto's gemaakt met de weigerende autofocus zodat daaruit hopelijk wat meer info gehaald kon worden.
Ik ben er weer mee teruggegaan naar CameraTools en daar deed het malle ding het dus gewoon weer. Gelukkig werd er nu actie genomen en is de camera nu opgestuurd naar Nikon.
Wacht met spanning af maar onderhand begint het plezier er wel van af te gaan met deze camera.

pebuit
Clublid
Clublid

Bericht door pebuit » zo apr 26 2015 12:53 pm

Houd ons op de hoogte wat het probleem was. Heb dezelfde camera en benieuwd naar eventuele problemen.
Nikon D7100 | Nikkor 24-70mm AF-S f/2.8 ED | Sigma 10-20 mm f/4-5.6 EX | Tamron SP 70-300mm f/4-5.6 Di VC USD | Tamron SP AF 90 mm f/2.8 Di macro 1:1 | Nikon SB-700

Haantje
Forumlid
Forumlid

Bericht door Haantje » zo apr 26 2015 2:49 pm

De camera is weer terug van Nikon en er was geen duidelijke oorzaak te vinden. Ik was hier bepaald niet gelukkig mee, ik had liever gezien dat er een duidelijk oorzaak was gevonden. Firmware update en contactjes schoonmaken waren de uitgevoerde werkzaamheden. Wilfred van Cameratools had
wel in de gaten dat dit het vertrouwen wat ik begon te verliezen in de camera niet verbeterde en bood aan om de camera zelf te gaan testen. Dit heeft hij een aantal weken gedaan. Hij legde uit dat dit wel eens een keer voorkomt bij Nikon, hij had hetzelde gehad met zijn D4.
De camera heb ik nu weer terug en heb er nog geen problemen mee gehad. Hij doet het nu goed maar als het probleem weer terugkeert heb ik al besloten afscheid van deze camera te nemen. Ik houdt jullie op de hoogte.....

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”