Backup camera ....... do's and dont's ?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Backup camera ....... do's and dont's ?
Beste mensen,
Misschien een beetje een rare titel maar wat ik eigenlijk bedoel .......
Hoeveel van jullie hebben een backup camera?
Is dit dan vaak de camera die eerst gebruikt werd en daarna vervangen werd (door vaak een uitgebreider model)?
Hoe vaak is de camera noodzaak geweest?
Waarom 2 dure camera's in de tas hebben terwijl je er maar 1 kunt vasthouden?
Is er een duidelijke meerwaarde voor een 2e camera?
Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe body, op dit moment gebruik ik de D3100. Prima camera maar beperkt in gemak en opties. Mijn oog is gevallen op de D7100 (of misschien nog even wachten tot er meer bekend is over de D7200/D9300), heb al veel reviews gelezen, lijkt me een prachtig apparaat.
Voor de 3100 krijg ik natuurlijk niet zoveel meer, dus maar beter deze in de tas laten zitten voor het geval dat? Of genoegen nemen met de kleine prijs die het nog oplevert en daarvan bv een batterygrip kopen (vind ik gewoon prettiger vasthouden).
Misschien een beetje een rare titel maar wat ik eigenlijk bedoel .......
Hoeveel van jullie hebben een backup camera?
Is dit dan vaak de camera die eerst gebruikt werd en daarna vervangen werd (door vaak een uitgebreider model)?
Hoe vaak is de camera noodzaak geweest?
Waarom 2 dure camera's in de tas hebben terwijl je er maar 1 kunt vasthouden?
Is er een duidelijke meerwaarde voor een 2e camera?
Ik overweeg de aanschaf van een nieuwe body, op dit moment gebruik ik de D3100. Prima camera maar beperkt in gemak en opties. Mijn oog is gevallen op de D7100 (of misschien nog even wachten tot er meer bekend is over de D7200/D9300), heb al veel reviews gelezen, lijkt me een prachtig apparaat.
Voor de 3100 krijg ik natuurlijk niet zoveel meer, dus maar beter deze in de tas laten zitten voor het geval dat? Of genoegen nemen met de kleine prijs die het nog oplevert en daarvan bv een batterygrip kopen (vind ik gewoon prettiger vasthouden).
Nikon D7100 + MB-D15 Batterygrip | Nikon D3100 + Batterygrip
Nikkor 18-55 VR | Tamron 17-50mm 2.8 VC | Nikkor 35mm 1.8 | Nikkor 80-200 AF-S 2.8
Nikon SB-910
Manfrotto Compact MKC3-H01
Blackrapid Sport
WWW.MIORTOK.EU
Nikkor 18-55 VR | Tamron 17-50mm 2.8 VC | Nikkor 35mm 1.8 | Nikkor 80-200 AF-S 2.8
Nikon SB-910
Manfrotto Compact MKC3-H01
Blackrapid Sport
WWW.MIORTOK.EU
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Backup camera ....... do's and dont's ?
Een backup camera is iets voor niet-professionele fotografen die nog geen afstand kunnen doen van hun oude camera, maar hem zelden of nooit in noodgevallen nodig zullen hebben.
Professionele fotografen hebben ook geen backup camera maar gewoon een paar professionele camera's naast elkaar, tot hun beschikking.
Professionele fotografen hebben ook geen backup camera maar gewoon een paar professionele camera's naast elkaar, tot hun beschikking.
- Frankie
- Clublid
- Contacteer:

- Reest
- Clublid
".....die geen afstand kunnen doen van........." : slaat natuurlijk helemaal nergens op...Marten schreef:Een backup camera is iets voor niet-professionele fotografen die nog geen afstand kunnen doen van hun oude camera, maar hem zelden of nooit in noodgevallen nodig zullen hebben
Er zijn vele amateurs die BEWUST hun 'oude' camera houden, inderdaad als back-up of zoals hierboven genoemd als 2e camera.
Ik prees me gelukkig dat ik vorig jaar op vakantie mijn oude D300 ook bij me had, toen mijn D3s verzopen was...
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Ik heb er 3 die toevallig ook als backup van elkaar dienst doen... De D7100 en D300s gebruik ik met enige regelmaat naast elkaar (eentje voor tele en eentje voor groothoek), zeker bij evenementen als vliegshows of motorcross wanneer het stof en de rotzooi je om de oren vliegt. Los gebruik ik ze voor verschillende doeleinden; D7100 voor stills/landschap/macro en de D300s voor het snellere actiewerk en roofvogels, want dat doet hij nog steeds beter dan de D7100. Toegegeven, het zijn dus niet enkel backup camera's want ze worden beiden nog regelmatig gebruikt. Maar ik heb er wel eens eentje nodig gehad bij het jubileum van een collega toen een slechte batterij dienst weigerde...
Oh en daarnaast heb ik zelf ook een 2e hands D3100-tje die 2e hands. Samen met de 35mm DX is dat zo'n beetje mijn compact camera voor als ik met de familie weg ben en zomaar wat foto's wil knippen. Lekker licht en klein, prima foto's, die heb ik er bewust bijgekocht om die reden. Voor heel weinig.
Gezien de prijs zou ik hem dus houden als een soort compact-camera. Maar goed, het zijn wel euro's.
PS: Nee ik ben geen prof, maar ik ken heel wat (semi-)profs die een 'consumenten-FX' of zelfs meerdere DX'en als backup camera hebben...
Oh en daarnaast heb ik zelf ook een 2e hands D3100-tje die 2e hands. Samen met de 35mm DX is dat zo'n beetje mijn compact camera voor als ik met de familie weg ben en zomaar wat foto's wil knippen. Lekker licht en klein, prima foto's, die heb ik er bewust bijgekocht om die reden. Voor heel weinig.

Gezien de prijs zou ik hem dus houden als een soort compact-camera. Maar goed, het zijn wel euro's.
PS: Nee ik ben geen prof, maar ik ken heel wat (semi-)profs die een 'consumenten-FX' of zelfs meerdere DX'en als backup camera hebben...
Laatst gewijzigd door ReneG op ma jan 05 2015 10:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
- ben42
- Moderator
Fotografie is maar een hobby van mij. Foto's zijn niet van belang, toch wil ik op vakantie een tweede camera bij me hebben. Mijn D7000 is dan mijn meest gebruikte camera. Mijn Tz40 heb ik dan vaak bij me en deze gebruik ik ook als ik een dag niet wil sjouwen. En b.v.als ik snel een tele foto wil maken en die lens zit niet op de D7000.
Zou mijn D7000 niet bruikbaar zijn, dan kan de Tz40 een belangrijk deel overnemen.Voor een zeer groot deel van de foto's is deze compact capabel genoeg.
Backup van de Sd kaarten is eigenlijk nog belangrijker. Maar dat vindt ik te veel gedoe op vakantie.
Buiten de vakantie's is een backup eigenlijk niet van belang.
Maak wel reportages, maar niet als daar een groot emotioneel belang achter zit.
Ben
Zou mijn D7000 niet bruikbaar zijn, dan kan de Tz40 een belangrijk deel overnemen.Voor een zeer groot deel van de foto's is deze compact capabel genoeg.
Backup van de Sd kaarten is eigenlijk nog belangrijker. Maar dat vindt ik te veel gedoe op vakantie.
Buiten de vakantie's is een backup eigenlijk niet van belang.
Maak wel reportages, maar niet als daar een groot emotioneel belang achter zit.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- John'47
- Forumlid
Een tweede body, of zelfs een tweede systeem is makkelijk en leuk. Als je moeite hebt met techniek kun je t beste 2 (bijna) gelijke body's nemen om niet mis te grijpen.
Nikon D810, Sony RX1R II.
-
- Forumlid
Meerdere camera's kunnen beslist leuk zijn of voor verschillende doeleinden - al dan niet naast elkaar- worden gebruikt. Ik heb twee digitale Nikon's voor verschillende toepassingen.
Maar onder een backup versta ik toch echt iets anders. Een backup heb je voor noodgevallen als het eerste systeem uitvalt.
Maar onder een backup versta ik toch echt iets anders. Een backup heb je voor noodgevallen als het eerste systeem uitvalt.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Het onderwerp is enkele maanden terug aan de orde geweest:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=57628" onclick="window.open(this.href);return false;
En inderdaad, een back-up is bedoeld voor als het ene systeem uitvalt:
De afwegingen ervoor heb ik toen uitgebreid beschreven:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 89#p741889" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 52&t=57628" onclick="window.open(this.href);return false;
En inderdaad, een back-up is bedoeld voor als het ene systeem uitvalt:
De afwegingen ervoor heb ik toen uitgebreid beschreven:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 89#p741889" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
-
- Forumlid
Ik zou kijken naar een camera die gelijkende bediening heeft aan het toestel wat je hoofd toestel zal zijn, dat is als je iets aan moet kopen. Anders gewoon inderdaad je oude toestel behouden en dat ernaast gebruiken.
Zelf houdt ik mijn D7000 naast mijn D600, zeer gelijkende bediening(ja ik weet het iso knop zit anders), ik denk dat ik met 1 degelijke set lenzen en deze 2 body's bijna alles dubbel af kan dekken behalve het ultrawide.
Met een 16-35MM F4, een 24-70 F2.8, een 70-200 F2.8 daarnaast een paar primes als 50MM F1.8 en 85MM F1.8 en misschien nog een macro'tje. Dat samen met een tweetal flitsers dekt alles dubbel af. Wat je voor veel dingen nodig gaat hebben imho.
Misschien als je inderdaad een volle pro bent met een flink ontwikkelde stapel apparatuur dan heb je geen echte backup meer, maar toestellen met verschillende hoofdtaken. Bijvoorbeeld D4S voor raportage werk en een D810 voor landschappen... Mocht 1 van beide omvallen dan zou de ander in kunnen vullen.
Zelf houdt ik mijn D7000 naast mijn D600, zeer gelijkende bediening(ja ik weet het iso knop zit anders), ik denk dat ik met 1 degelijke set lenzen en deze 2 body's bijna alles dubbel af kan dekken behalve het ultrawide.
Met een 16-35MM F4, een 24-70 F2.8, een 70-200 F2.8 daarnaast een paar primes als 50MM F1.8 en 85MM F1.8 en misschien nog een macro'tje. Dat samen met een tweetal flitsers dekt alles dubbel af. Wat je voor veel dingen nodig gaat hebben imho.
Misschien als je inderdaad een volle pro bent met een flink ontwikkelde stapel apparatuur dan heb je geen echte backup meer, maar toestellen met verschillende hoofdtaken. Bijvoorbeeld D4S voor raportage werk en een D810 voor landschappen... Mocht 1 van beide omvallen dan zou de ander in kunnen vullen.
- Michele
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb drie bodies in gebruik. In het verleden 2 D2X-en een D300 en tegenwoordig een D3X, een D300 en een Fuji XE-1. De D300 is ooit gekocht als lichtgewicht reiscamera, maar nu gepromoveerd tot tweede camera. De Fuji is de reiscamera geworden. Ik kan me niet veroorloven om een fotoklus te verkloten, vandaar dat ik altijd twee camera's bij me heb, die bij voorkeur op dezelfde manier werken (vandaar de D3X en de D300 die intuitief hetzelfde werken en de zelfde menusturing hebben, i.t.t. een D800 of een D7100 als tweede body). Ik gebruik die twee camera's ook gewoon door elkaar. De ene met lang glas en de andere met een groothoek of standaardzoom.
Ik heb drie keer meegemaakt dat een van de twee D2X-en er mee kapte tijdens het werk. Eenmaal tijdens een bruidsreportage, eenmaal langs het circuit en eenmaal op het poloveld. Eerste twee keer was de diafragmasturing in de war, laatste keer weigerde de ontspanknop. In alle gevallen waren vuile contacten de boosdoener, maar je bent dan toch blij dat je kunt terugvallen op je andere camera. In het analoge tijdperk heb ik ooit een defecte F3 gehad. De terugwikkelslinger kwam toen los. Dat kon je gelukkig destijds nog gewoon langs de baan verhelpen met een schroevendraaier en een zwitsers zakmes. Tegenwoordig heb ik een Leatherman in de tas voor het geval dat, maar aan een digitale body valt niet zoveel ter plekke te sleutelen helaas.
Ik heb drie keer meegemaakt dat een van de twee D2X-en er mee kapte tijdens het werk. Eenmaal tijdens een bruidsreportage, eenmaal langs het circuit en eenmaal op het poloveld. Eerste twee keer was de diafragmasturing in de war, laatste keer weigerde de ontspanknop. In alle gevallen waren vuile contacten de boosdoener, maar je bent dan toch blij dat je kunt terugvallen op je andere camera. In het analoge tijdperk heb ik ooit een defecte F3 gehad. De terugwikkelslinger kwam toen los. Dat kon je gelukkig destijds nog gewoon langs de baan verhelpen met een schroevendraaier en een zwitsers zakmes. Tegenwoordig heb ik een Leatherman in de tas voor het geval dat, maar aan een digitale body valt niet zoveel ter plekke te sleutelen helaas.
In plaats van een (kwalitatief mindere) zoom gebruik ik 2 bodies met vast brandpunt, levert prachtige foto's op.
En als de accu van de ene kamera op is, heb je altijd nog die andere. John.
En als de accu van de ene kamera op is, heb je altijd nog die andere. John.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Toen ik de D700 kocht had ik de D300 als backup camera, na de aanschaf van de D800 is mijn D700 mijn backup camera geworden (en heb toen mijn D300 verkocht). Ik moet een backup camera hebben omdat het altijd een keer kan gebeuren dat de D800 een storing krijgt (tot op heden nog nooit gebeurd, dus klopklop). Maar het is wel erg jammer van mijn D700 die altijd in mijn tas zit. De afgelopen 1,5 jaar misschien 20 foto's mee gemaakt. Dus wat dat betreft is het wel zonde om zo'n mooie camera als backup camera te hebben. Zou hem het lieftst verkopen aan iemand die er wel mee aan de slag gaat, maar dat betekent dat ik weer een nieuwe camera moet kopen als backup camera (of mijn D800 wordt dan de backup camera maar daar ben ik nog zo tevreden mee dat ik die niet in mijn tas wil laten zitten).
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
En dat is dan vooral om niet te hoeven wisselen van optieken; dan wissel je gewoon van camera als je een ander brandpunt nodig hebt.Marten schreef: Professionele fotografen hebben ook geen backup camera maar gewoon een paar professionele camera's naast elkaar, tot hun beschikking.
Bijkomstig voordeel is dat je een reservecamera hebt indien nodig.
Ik gebruik af en toe nog wel eens mijn oude camera als tweede toestel. Hier zit dan een ander brandpunt(enbereik) op.
Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dan er een camera ophield met functioneren. Op die ene keer na dat ik van een helling afviel tijdens de marathon van Rotterdam. F3P kapot; gelukkig had ik nog twee andere camera's bij me.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
- Tzigane
- Forumlid
- Contacteer:
Als ik bruiloften doe werk ik met een D700, en een D300 in de tas. Als back up inderdaad. Binnenkort wordt dat waarschijnlijk een tweede D700.
Ik vind het vervelend om te wisselen tussen camera's, dus ik gebruik er meestal maar een tegelijk, tenzij ik in een situatie zit waar ik echt snel moet wisselen tussen bijv een 85m men 28mm lens.
Ik vind het vervelend om te wisselen tussen camera's, dus ik gebruik er meestal maar een tegelijk, tenzij ik in een situatie zit waar ik echt snel moet wisselen tussen bijv een 85m men 28mm lens.