Nikon D5300 foto's
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nikon D5300 foto's
Dag forumleden,
Voorstellen zal ik me doen in het andere forumsubgroepje..
Ik ben sinds vorige maand eigenaar van de Nikon D5300.
Voorheen heb ik ongeveer 8 jaar lang een Olympus spiegelreflex camera gehad.
Ik heb nog weinig ervaring qua fotografische termen. Bij de Olympus schoot ik dan ook altijd uit de automatische stand, maar dit leverde toch prachtige resultaten op.
Nu met de overstap naar de Nikon D5300 heb ik me al ingeplant om een Quickstart workshop te volgen op 22 februari, echter verwachtte ik van deze camera ook dat hij in ieder geval heldere, scherpe foto's zou nemen; ook in de automatische stand. Dit is niet het geval m.i.
Ik heb 3 verschillende objectieven
De kitlens; AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3.5 -5.6 GII
Een bijgekochte lens; AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED
En een TAMRON 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD
Nu zullen dit niet de allerbeste lenzen zijn qua lichtsterkte, zoom etc. Maar toch verwacht ik ook hier wat redelijke foto's van..
Ik ga even goed uitzoeken hoe ik foto's kan toevoegen, heb dit al gelezen in het forum, maar kom er nog niet goed uit!
Alvast heel erg bedankt!
Groetjes,
Marley
Voorstellen zal ik me doen in het andere forumsubgroepje..
Ik ben sinds vorige maand eigenaar van de Nikon D5300.
Voorheen heb ik ongeveer 8 jaar lang een Olympus spiegelreflex camera gehad.
Ik heb nog weinig ervaring qua fotografische termen. Bij de Olympus schoot ik dan ook altijd uit de automatische stand, maar dit leverde toch prachtige resultaten op.
Nu met de overstap naar de Nikon D5300 heb ik me al ingeplant om een Quickstart workshop te volgen op 22 februari, echter verwachtte ik van deze camera ook dat hij in ieder geval heldere, scherpe foto's zou nemen; ook in de automatische stand. Dit is niet het geval m.i.
Ik heb 3 verschillende objectieven
De kitlens; AF-S NIKKOR 18-55mm 1:3.5 -5.6 GII
Een bijgekochte lens; AF-S NIKKOR 55-200mm 1:4-5.6G ED
En een TAMRON 16-300mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD
Nu zullen dit niet de allerbeste lenzen zijn qua lichtsterkte, zoom etc. Maar toch verwacht ik ook hier wat redelijke foto's van..
Ik ga even goed uitzoeken hoe ik foto's kan toevoegen, heb dit al gelezen in het forum, maar kom er nog niet goed uit!
Alvast heel erg bedankt!
Groetjes,
Marley
-
- Forumlid
Re: Nikon D5300 foto's
Hierbij wat foto's

Nagellak test met de kitlens

Nagellak test met de 55-200 lens

Tuin test met de Tamron lens

Tamron

Tamron op statief (getest omdat ik te horen kreeg dat mijn foto's er slecht uitzien doordat ik beweeg)
[url=https://flic.kr/p/qHuxoh]
Nog 1 op statief met de Tamron
Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.
Nogmaals enorm bedankt! Ik kijk uit naar jullie reacties.
Groetjes Marley

Nagellak test met de kitlens

Nagellak test met de 55-200 lens

Tuin test met de Tamron lens

Tamron

Tamron op statief (getest omdat ik te horen kreeg dat mijn foto's er slecht uitzien doordat ik beweeg)
[url=https://flic.kr/p/qHuxoh]

Nog 1 op statief met de Tamron
Hopelijk kunnen jullie hier iets mee.
Nogmaals enorm bedankt! Ik kijk uit naar jullie reacties.
Groetjes Marley
Laatst gewijzigd door Marley op za jan 31 2015 2:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
ik zou je foto's wel eens geplaatst zien worden inclusief de exif-data; dan kunnen we zien welke instellingen je gebruikt hebt.
En niet alleen je P/A/S/M/automatische stand; maar ook eventueel je focus-instellingen en ISO-instellingen enzovoorts.
Er staat een topic van mij over hoe dat het beste moet
Dan kunnen we nóg beter kijken wat er 'mis' is/gaat.
En niet alleen je P/A/S/M/automatische stand; maar ook eventueel je focus-instellingen en ISO-instellingen enzovoorts.
Er staat een topic van mij over hoe dat het beste moet

Dan kunnen we nóg beter kijken wat er 'mis' is/gaat.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
Dank voor de reactie! Ik dacht dat de gegevens er bij zouden staan, heb net een FLICKR account aangemaakt. Ik ga eens even kijken hoe ik ze er bij tevoorschijn kan toveren!
-
- Forumlid
Als het goed is zullen nu de gegevens erbij staan.
Ook moet ik erbij zeggen dat de camera vrijwel altijd de flits wil gebruiken (zelfs als het heel licht is) deze schakel ik dan uit bij de automatische stand.
Ook moet ik erbij zeggen dat de camera vrijwel altijd de flits wil gebruiken (zelfs als het heel licht is) deze schakel ik dan uit bij de automatische stand.
- MarcoD750
- Ontwerp & Ontwikkeling
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Als ik het zo zie fotografeer je op de auto stand, ik vind de instellingen heel raar.
1/160 F6.3 iso100, doe je diafragma omhoog(naar het kleinste getal) en sluitertijd omhoog, iso 200 en ga dan eens testen.
En nabewerken is ook een kunst, ga je daar ook in verdiepen.
1/160 F6.3 iso100, doe je diafragma omhoog(naar het kleinste getal) en sluitertijd omhoog, iso 200 en ga dan eens testen.
En nabewerken is ook een kunst, ga je daar ook in verdiepen.
met vriendelijke groet, Marco
Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
- JurjenF
- Forumlid
Je kunt niet terugzien waarop is scherpgesteld. Ik ken de D5300 niet maar de D5100 van mijn vrouw heeft hele kleine scherpstelpuntjes die rood oplichten. Je moet dan erg goed in de gaten houden dat het middelste scherpstelpunt wordt gebruikt. In de auto stand maakt de camera deze beslissingen en dan kan het scherpstelpunt ergens anders op liggend dan gewenst. Ga eerst eens op de P stand fotograferen. Zo heb je eenvoudig controle op je sluitertijd en diafragma binnen de de door de camera gemeten belichting. Ook kun je dan het middelste scherpstelpunt instellen/gebruiken. Als je op OK drukt in het midden van de multischakelaar achterop tijdens het scherpstellen stel je het middelste punt in.
Probeer vervolgens met testfoto's, liefst vanaf statief, hetzelfde onderwerp met verschillende diafragma's te fotograferen. Daarna kun jet hetzelfde doen met de verschillende brandpuntsafstanden (inzoomen) en daarna met onderwerpen van af dichtbij tot veraf. Ja, dat is even werk maar dan leg je de plussen en minnen vast : zijn de objectieven met een bepaald diafragma op alle afstanden/zoominstellingen scherp. Ik denk dat het nu nog te ver gaat om eventuele front- en backfocus te behandelen maar daar zijn ook wel topics over.
Probeer eerst e.e.a. eens uit. Je zult ook moeten wennen aan een 24 MP sensor die heel gevoelig is voor onscherpte. Precies scherpstellen is erg belangrijk geworden vandaar de tip om het middelste punt te gebruiken. Verder heb je gewoon een mooie goede combinatie (het kan altijd beter maar zoals mijn vader altijd zei : Je kunt wel dansen al is het niet met de bruid). Succes.
Probeer vervolgens met testfoto's, liefst vanaf statief, hetzelfde onderwerp met verschillende diafragma's te fotograferen. Daarna kun jet hetzelfde doen met de verschillende brandpuntsafstanden (inzoomen) en daarna met onderwerpen van af dichtbij tot veraf. Ja, dat is even werk maar dan leg je de plussen en minnen vast : zijn de objectieven met een bepaald diafragma op alle afstanden/zoominstellingen scherp. Ik denk dat het nu nog te ver gaat om eventuele front- en backfocus te behandelen maar daar zijn ook wel topics over.
Probeer eerst e.e.a. eens uit. Je zult ook moeten wennen aan een 24 MP sensor die heel gevoelig is voor onscherpte. Precies scherpstellen is erg belangrijk geworden vandaar de tip om het middelste punt te gebruiken. Verder heb je gewoon een mooie goede combinatie (het kan altijd beter maar zoals mijn vader altijd zei : Je kunt wel dansen al is het niet met de bruid). Succes.
Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
-
- Forumlid
Super bedankt voor jullie reacties.
Nu eens op de P stand geschoten. Hij kiest een hoge ISO (voor zover ik er verstand van heb) maar het lijkt ook alsof hij nergens op scherp stelt.
Ik krijg inderdaad zoals Jurjen zegt ook de rode blokjes bij het scherpstellen. Maar als ik dan de foto's op de PC bekijk, lijkt het alsof het nergens scherp is. Ik heb zelfs een nieuwe monitor gekocht vorige week, omdat ik dacht dat het daaraan zou liggen.
Waarschijnlijk ligt het toch allemaal aan mijn onwetendheid. Zolang er niets mis is met de camera ben ik al blij, want dan kan het alleen maar verbeteren.
Hier nog 2 foto's die net zijn genomen uit de P stand met info erbij, maar ook hier lijkt het alsof het zeer onscherp is.

Scherp gesteld op de lantaarn

Scherp gesteld in het midden.
Fijne avond en nogmaals bedankt!
Nu eens op de P stand geschoten. Hij kiest een hoge ISO (voor zover ik er verstand van heb) maar het lijkt ook alsof hij nergens op scherp stelt.
Ik krijg inderdaad zoals Jurjen zegt ook de rode blokjes bij het scherpstellen. Maar als ik dan de foto's op de PC bekijk, lijkt het alsof het nergens scherp is. Ik heb zelfs een nieuwe monitor gekocht vorige week, omdat ik dacht dat het daaraan zou liggen.
Waarschijnlijk ligt het toch allemaal aan mijn onwetendheid. Zolang er niets mis is met de camera ben ik al blij, want dan kan het alleen maar verbeteren.
Hier nog 2 foto's die net zijn genomen uit de P stand met info erbij, maar ook hier lijkt het alsof het zeer onscherp is.

Scherp gesteld op de lantaarn

Scherp gesteld in het midden.
Fijne avond en nogmaals bedankt!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ik denk dat het aantal mp's je parten zal spelen.
Die geven snel een gevoel van onscherpte.
Verscherp je eens in een bewerkingsprog.
Dat kun je door de camera laten doen bij jpeg maar beter is Raw nabewerken.
Die geven snel een gevoel van onscherpte.
Verscherp je eens in een bewerkingsprog.
Dat kun je door de camera laten doen bij jpeg maar beter is Raw nabewerken.
-
- Forumlid
Je zou eens m.b.v. Nikon View NX kunnen kijken waar het focuspunt ligt.
- JurjenF
- Forumlid
De tip van View NX is idd een goeie. Ook Capture NX-D (fotobewerking) is gratis van de Nikon site te downloaden. Voordeel hiervan is dat je de camera presets kunt instellen ook als je in RAW fotografeert. Maar dat is een ander verhaal nu.
Zie ook dat de foto's van de Tamron op 300 mm en f5.6 (maximale opening) zijn genomen. Probeer maar eens f8 (meestal het ideale diafragma bij veel lenzen). Denk er ook aan dat de VC (vibratie controle) niet zaligmakend is (ik moest er ook aan wennen met mijn 120-400). Of je moet een hele vaste hand hebben (die ik niet meer heb).
Misschien kun je in het Info-menu even de instellingen voor de AF checken : scherpstelstand op AF-S en AF veldstand op enkelpunts. Heeft de D5300 ook van die piepkleine rode puntjes op van die grotere 'haakjes'? Omdat er geen lock is op de multitoets verzet je heel snel het AF-veld. Ik heb mijn vrouw (en mijzelf als ik haar toestel gebruik) aangewend om vóór een opname altijd even de OK toets in te drukken (tenzij je een ander AF-veldje wilt).
En, zoals gezegd, een 24 MP sensor is gewoon kritisch vwb scherpte/scherpstelling.
Blijven oefenen en probeer eens te testen zoals in mijn eerdere antwoord.
Zie ook dat de foto's van de Tamron op 300 mm en f5.6 (maximale opening) zijn genomen. Probeer maar eens f8 (meestal het ideale diafragma bij veel lenzen). Denk er ook aan dat de VC (vibratie controle) niet zaligmakend is (ik moest er ook aan wennen met mijn 120-400). Of je moet een hele vaste hand hebben (die ik niet meer heb).
Misschien kun je in het Info-menu even de instellingen voor de AF checken : scherpstelstand op AF-S en AF veldstand op enkelpunts. Heeft de D5300 ook van die piepkleine rode puntjes op van die grotere 'haakjes'? Omdat er geen lock is op de multitoets verzet je heel snel het AF-veld. Ik heb mijn vrouw (en mijzelf als ik haar toestel gebruik) aangewend om vóór een opname altijd even de OK toets in te drukken (tenzij je een ander AF-veldje wilt).
En, zoals gezegd, een 24 MP sensor is gewoon kritisch vwb scherpte/scherpstelling.
Blijven oefenen en probeer eens te testen zoals in mijn eerdere antwoord.
- JurjenF
- Forumlid
@Marley : ben benieuwd hoe het nu gaat met je foto's/scherpte???
-
- Forumlid
Hoi Jurjen,
Wat leuk dat je er nog naar vraagt!
Het is nog steeds niet allerbest.. Ik heb wel de Nikon viewer geïnstalleerd waar ik de scherpstel punten op zie staan.. dat lijkt in de meeste gevallen wel in orde.
Volgende week zondag de cursus, hoop er daar toch meer van op te steken! en dat ik toch van de auto stand af kan gaan.
Ook merk ik dat als ik de foto's bewerk dat het inderdaad er veel beter uit ziet, dit had ik alleen niet in gedachten.
Een beetje spelen met contrast oid heb ik geen problemen mee, maar om echt alles te moeten bewerken qua scherpte vind ik zelf niet zo prettig.
Heb het idee dat je dan een betere photoshopper/bewerker moet zijn dan fotograaf.. maar misschien kan ik daar ook niet omheen.
Ik hoop in ieder geval van de cursus wat op te steken en maar blijven oefenen!
Nogmaals dank voor de interesse!
Wat leuk dat je er nog naar vraagt!
Het is nog steeds niet allerbest.. Ik heb wel de Nikon viewer geïnstalleerd waar ik de scherpstel punten op zie staan.. dat lijkt in de meeste gevallen wel in orde.
Volgende week zondag de cursus, hoop er daar toch meer van op te steken! en dat ik toch van de auto stand af kan gaan.
Ook merk ik dat als ik de foto's bewerk dat het inderdaad er veel beter uit ziet, dit had ik alleen niet in gedachten.
Een beetje spelen met contrast oid heb ik geen problemen mee, maar om echt alles te moeten bewerken qua scherpte vind ik zelf niet zo prettig.
Heb het idee dat je dan een betere photoshopper/bewerker moet zijn dan fotograaf.. maar misschien kan ik daar ook niet omheen.
Ik hoop in ieder geval van de cursus wat op te steken en maar blijven oefenen!
Nogmaals dank voor de interesse!
- JurjenF
- Forumlid
Tja, zo'n doodlopend' draadje is het ook niet op een forum....
Dat nabewerken is een noodzakelijk kwaad als je in Raw fotografeert. Sinds ik LightRoom heb gaat die bewerking mij veel makkelijker en sneller af dan voorheen met Photoshop.
Kwestie van lange adem. Ik heb het mijzelf 'aangeleerd' mbv een boek over LR. M.n. scherpte is iets wat je altijd dient na te bewerken. Gewoon doen en uitproberen. Kost wel tijd maart ach, een hobby mag wat kosten toch?
Vind het in ieder geval mooi dat het beter gaat. daar draait het om. Succes verder!
Dat nabewerken is een noodzakelijk kwaad als je in Raw fotografeert. Sinds ik LightRoom heb gaat die bewerking mij veel makkelijker en sneller af dan voorheen met Photoshop.
Kwestie van lange adem. Ik heb het mijzelf 'aangeleerd' mbv een boek over LR. M.n. scherpte is iets wat je altijd dient na te bewerken. Gewoon doen en uitproberen. Kost wel tijd maart ach, een hobby mag wat kosten toch?
Vind het in ieder geval mooi dat het beter gaat. daar draait het om. Succes verder!
- DannySan
- Clublid
Hierbij een link van een van mijn Lightroom "helden", hij laat zien wat je allemaal met Lightroom kunt doen > How To Do A Complete Portrait Retouch in Lightroom 5: http://youtu.be/iYxu17-R_wQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.