Reflectie/flare problemen met de D750
Re: Reflectie/flare problemen met de D750
Maakt het verhaal alleen maar vreemder??
Bij mij is er niets vervangen, geen zwarte stip en dit staat er in het rapport:
Uitleg van uw Nikon monteur
Om de werkzaamheden te verduidelijken heeft uw Nikon monteur deze uitleg voor u bijgesloten:
D750 -
Een flare kan met elke willekeurige dslr-camera spontaan optreden als er sprake is van sterk tegenlicht. Dit is een natuurkundig verschijnsel wat niet technisch opgelost kan worden door nikon (of andere fabrikanten). De fotograaf kan dit probleem voorkomen/verminderen door het gebruik van een zonnekap of door een andere compositie te kiezen.
Bij mij is er niets vervangen, geen zwarte stip en dit staat er in het rapport:
Uitleg van uw Nikon monteur
Om de werkzaamheden te verduidelijken heeft uw Nikon monteur deze uitleg voor u bijgesloten:
D750 -
Een flare kan met elke willekeurige dslr-camera spontaan optreden als er sprake is van sterk tegenlicht. Dit is een natuurkundig verschijnsel wat niet technisch opgelost kan worden door nikon (of andere fabrikanten). De fotograaf kan dit probleem voorkomen/verminderen door het gebruik van een zonnekap of door een andere compositie te kiezen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Blijkbaar viel jouw body binnen de toleranties die Nikon acceptabel vindt. Wel vreemd, als de flare bij jouw toestel makkelijk op te roepen is zou ik opnieuw met Nikon contact opnemen.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
Dan zou ik het logischer hebben gevonden als ze gezegd hadden na controle bleek... en een stip.
Maar ik zal het extra in de gaten houden komende tijd
Maar ik zal het extra in de gaten houden komende tijd
-
- Forumlid
Zo'n rapport van de monteur heb ik ook gehad, als bijlage bij de gereedmelding die ik per e-mail ontving. Maar bij de retourzending zat een garantiedocument waarin beschreven werd wat de reparatie behelsde.
Als je dat garantiedocument niet gehad hebt, is er blijkbaar niets aan je toestel gedaan. En waarom niet, dat kan alleen Nikon je vertellen.
Als je dat garantiedocument niet gehad hebt, is er blijkbaar niets aan je toestel gedaan. En waarom niet, dat kan alleen Nikon je vertellen.
- MarcTelkamp
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat een debiele reactie ! Het lijkt wel of de monteur denkt dat je klaagt over de normale flares die iedereen wel kent. Alsof die monteur de link niet gelegd heeft tussen de D750 en het bekende "flare-probleem".tober schreef:..Uitleg van uw Nikon monteur
...
Anders was de uitleg geweest: "Uw D750-flare-probleem valt binnen de toleranties. Hier kan Nikon niets aan verbeteren...", of iets dergelijks. Maar nee, de monteur gaat effe uitleggen dat flares een natuurlijk verschijnsel zijn. Ik ken natuurlijk niet beide kanten van het verhaal, maar zoiets daar draait mijn maag van om. Als ik zijn teamleider was kreeg hij een officiele waarschuwing

-
- Forumlid
Wel belangrijk, als je zo hoog van de toren blaast.MarcTelkamp schreef:...Ik ken natuurlijk niet beide kanten van het verhaal, .
-
- Clublid
Wellicht is de reactie van Marc wat kort door de bocht maar in de uitleg van de monteur gaat de monteur blijkbaar helemaal voorbij aan de reden van de recal.
Van een professionele organisatie als Nikon mag je op zijn minst verwachten dat men rekening houdt met het feit dat alles wat men nu naar buiten brengt onder de microscoop gelegd gaat worden. En dan lijkt het mij beter dat je niet op de bagatelliserende toer moet gaan en gaat verwijzen naar normale flare verschijnselen. Daar gaat het helemaal niet over, het gaat over de reële afwijkingen in de montage van onderdelen. Volgens mij is Nikon op dit moment, gelet op de problemen bij 3 recente uitgebrachte modellen, niet in de positie om zich op deze wijze te uiten.
Maar het kan best zijn dat ik de enige ben die zich druk maakt over de schijnbare afwezige kwaliteitscontrole
Van een professionele organisatie als Nikon mag je op zijn minst verwachten dat men rekening houdt met het feit dat alles wat men nu naar buiten brengt onder de microscoop gelegd gaat worden. En dan lijkt het mij beter dat je niet op de bagatelliserende toer moet gaan en gaat verwijzen naar normale flare verschijnselen. Daar gaat het helemaal niet over, het gaat over de reële afwijkingen in de montage van onderdelen. Volgens mij is Nikon op dit moment, gelet op de problemen bij 3 recente uitgebrachte modellen, niet in de positie om zich op deze wijze te uiten.
Maar het kan best zijn dat ik de enige ben die zich druk maakt over de schijnbare afwezige kwaliteitscontrole

- MarcTelkamp
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Ja, beetje kort door de bocht ben ik wel ja. Net als die monteur dus.
Kijk, ik kan me best voorstellen dat je bij het ontwerpen van een nieuwe camera een foutje kunt maken. Heeft Nikon ook erkend, en lost het best netjes op met gratis reparaties. Je zult mij niet hoog van de toren horen blazen !
Maar als je dan je camera ter reparatie aanbied, en je krijgt hem na een week terug met de melding dat flares nou eenmaal voorkomen... Had die monteur het memo nog niet gelezen dat Nikon het foutje erkend of zo ? Of heeft Tober de fout wel heel ongelukkig omschreven ? Zou ook niet uit mogen maken. Als ik als Nikon-monteur een D750 in mijn handen krijg, en ik lees in de klacht ook maar IETS over flares, dan moet ik toch 1+1 bij elkaar op kunnen tellen. Nu moet die camera weer terug.
Ik heb mijn D750 ook aangemeld, en ik kwam er ook niet zo duidelijk uit in welke categorie deze fout nu thuishoorde. Ik heb ook maar "flares" aangeklikt volgens mij. Of hoort dit bij beeldkwaliteit ?
Kijk, ik kan me best voorstellen dat je bij het ontwerpen van een nieuwe camera een foutje kunt maken. Heeft Nikon ook erkend, en lost het best netjes op met gratis reparaties. Je zult mij niet hoog van de toren horen blazen !
Maar als je dan je camera ter reparatie aanbied, en je krijgt hem na een week terug met de melding dat flares nou eenmaal voorkomen... Had die monteur het memo nog niet gelezen dat Nikon het foutje erkend of zo ? Of heeft Tober de fout wel heel ongelukkig omschreven ? Zou ook niet uit mogen maken. Als ik als Nikon-monteur een D750 in mijn handen krijg, en ik lees in de klacht ook maar IETS over flares, dan moet ik toch 1+1 bij elkaar op kunnen tellen. Nu moet die camera weer terug.
Ik heb mijn D750 ook aangemeld, en ik kwam er ook niet zo duidelijk uit in welke categorie deze fout nu thuishoorde. Ik heb ook maar "flares" aangeklikt volgens mij. Of hoort dit bij beeldkwaliteit ?
-
- Clublid
Ik heb mij ook aangemeld maar nog geen bevestiging ontvangen dat ik het toestel kan opsturen / langsbrengen. Deze berichten plus de bevindingen op dpreview stellen mij niet echt gerust.
De enige reden die ik op dit moment kan bedenken om het toch te doen is dat bij een eventueel verkoop ik in ieder geval met een papiertje van Nikon kan zwaaien dat het toestel gecontroleerd is.
De enige reden die ik op dit moment kan bedenken om het toch te doen is dat bij een eventueel verkoop ik in ieder geval met een papiertje van Nikon kan zwaaien dat het toestel gecontroleerd is.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Heb vandaag bericht gehad dat niet alle benodigdheden er zijn om de reparatie te voltooien. De onderdelen zijn besteld.
@MarcTelkamp:
Mijn camera is terug geroepen op hun verzoek en voor de zekerheid heb ik er flareprobleem bij gezet als Nikon mij een mail stuurt en ik de camera terug moet sturen hoe zou ik het dan moeten omschrijven?
reactie monteur gaat ook over klare dus ik denk dat het wel duidelijk was.
Mijn camera is terug geroepen op hun verzoek en voor de zekerheid heb ik er flareprobleem bij gezet als Nikon mij een mail stuurt en ik de camera terug moet sturen hoe zou ik het dan moeten omschrijven?
reactie monteur gaat ook over klare dus ik denk dat het wel duidelijk was.
Laatst gewijzigd door Cyrus op vr feb 06 2015 1:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reactie gekregen van Nikon dat mijn servicerapport niet goed was ingevuld en dat alles wel aangepast is en dat de monteur ook de stip is vergeten te zetten. Het serienummer geeft aan in hun systeem dat hij nu ok moet zijn.
Heb nu ook de nieuwe Tamron 24-70 er bij gekocht dus nu maar gaan genieten.
Heb nu ook de nieuwe Tamron 24-70 er bij gekocht dus nu maar gaan genieten.
-
- Clublid
Heb je al gecontroleerd of de flare nu weg is of in ieder geval verminderd is?
Ik heb mijn toestel donderdag afgegeven in Beverwijk en ik ben benieuwd of de modificatie verbetering oplevert.
De reacties op andere sites zijn verdeeld.
Ik heb mijn toestel donderdag afgegeven in Beverwijk en ik ben benieuwd of de modificatie verbetering oplevert.
De reacties op andere sites zijn verdeeld.
Laatst gewijzigd door Cyrus op ma feb 16 2015 2:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ik zit nog op mijn camera te wachten. Ze hoopte dat a.s. Maandag de onderdelen er zijn, hoop het ook. Aanstaande Woensdag word het 3 weken.
Hou jullie op de hoogte.
Hou jullie op de hoogte.
-
- Clublid
Camera donderdag 12-2 in Beverwijk afgegeven en vandaag mail ontvangen dat ie klaar Is met als omschrijving dat de camera gejusteerd Is. Ik ben benieuwd.