D300 kiekjes...

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » do nov 08 2007 12:26 pm

Edwin schreef:Even vloeken in de kerk :oops:
Voor wat betreft een laag ruisniveau bij hoge isowaarden hoef je niet te wachten voor een aankoop hoor.
Canon levert deze al geruime tijd tegen een lagere prijs dan Nikon.
Ik ben in het bezit van een D1markIII,en gebruik hem icm met Ais Nikon lenzen.
Ben benieuwd of de D3 wat ruis betreft hier tegen op zal kunnen. 8)
De lenzen van Nikon zijn uniek :D
Dat is wat mij betreft niet vloeken in de kerk... Het is een optie die ik overweeg...

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do nov 08 2007 12:30 pm

patrick, als jij zo'n pietlut bent dat jij in elke foto ruis ziet zou ik als ik jou was een 39MP Hasselblad kopen.

Ruis ruis bla bla :? ruis is nou eenmaal een gegeven waar je mee te maken hebt en als je de camera's vergelijkt met vroeger produceren ze tegenwoordig zo weinig ruis dat je het eigenlijk geen ruis meer mag noemen. Ruis hoort er nu eenmaal bij neem het voor lief en staar je er niet blind op om het te voorkomen, schiet dan maar op ISO 100 of koop lichtsterke fatsoenlijke lenzen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » do nov 08 2007 12:37 pm

GdP schreef:Ruis wordt bepaald door de gevoeligheid van de sensor. De sensor bestaat uit een zeer groot aantal lichtgevoelige cellen ‘sites’ die via een kleurmasker kleurgevoelig zijn gemaakt. Via een ingewikkeld proces wordt daar door de processor het ‘beeld’uit berekend.

De lichtgevoeligheid van een sites wordt bepaald door zijn afmeting. Hoe groter hij is, zoveel te gevoeliger zal hij zijn. Bij dezelfde hoeveelheid licht op de sites zal hij dus een hogere spanning afgeven. Daar het ruisniveau niet afhankelijk is van de afmeting van een sites, daar deze empirisch wordt bepaald, zal dus bij een grotere sites de afstand tussen ruis-niveau en uitgangssignaal groter zijn bij een zelfde hoeveelheid opvallend licht.

Daar voor de D200 en de D300 sensoren zijn gebruikt die vrijwel evengroot zijn, en ook nog eens een vergelijkbaar aantal sites bevat, zal ook de gevoeligheid en dus ook de ruisafstand niet veel verschillen. Een D200 of een D300 zullen dan ook wat ruis aangaat niet veel verschillen. De winst moet gezocht worden in de mogelijkheid, achteraf, door de ruis te reduceren via NR.
Om uitsluitend op basis van de afmetingen van de sensor(sites) te concluderen dat de ruisprestaties van de D200 en de D300 vrijwel identiek zouden zijn, is mij wat kort door de bocht. Er zijn nog een paar variabelen die van invloed zijn, zoals soort sensor (CMOS vs CCD) en in-camera processoren. Als alleen de afmetingen van de sensor sites bepalend zouden zijn, zouden de ruisprestaties van verschillende camera's, bij gelijke afmetingen van sensorsites, ook gelijk moeten zijn. Ik waag dat te betwijfelen.

Overigens, afgaande op m.n. de getoonde stillevenvoorbeelden, is mijn indruk dat de ruisprestaties van de D300 t.o.v. de D2x minstens 1.5 stop beter zijn. Dat is opmerkelijk, omdat beide camera's beschikken over CMOS sensoren van vrijwel gelijke afmetingen en aantal MP's.

Voor de werkelijke prestaties zullen we de echte testen nog moeten afwachten, maar het ziet er wat mij betreft veelbelovend uit.
Laatst gewijzigd door Jur op do nov 08 2007 1:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur

Panthera

Bericht door Panthera » do nov 08 2007 12:54 pm

Ik denk dat een hoop van jullie voor het gemak maar een aantal zaken even vergeten.

Wanneer je niet weet wanneer een voorbeeld is gemaakt en met welke firmware, kan je niet bepalen of de productie D300 identiek is. Vandaar dat Nikon ook niet wil dat je bij bezichtigingen je eigen kaartje gebruikt.

Een beeldchip is geproduceerd op een vaste ISO waarde. Door middel van een electrische spanning kan deze worden beinvloed. De sensor grootte en het aantal diodes zijn dus zeker niet de enige factor.

Interne software doet ook een boel. Zoals ook computerprogramma's veel kunnen betekenen.

Vergeet niet dat de manier van optekening door de camera ook van invloed is. Zelfs bij nabewerking! Fuji weet daar een hoop van.

Heb zelf beide camera's geprobeerd, maar kan op basis van het schermpje geen goed oordeel vellen. Daarvoor heb je een groot gecallibreerd scherm nodig.
Zolang je ook niet weet hoe samples tot stand zijn gekomen (nabewerking onder meer) kunnen die ook geen uitsluitsel geven.

Gewoon wachten dus.

Persoonlijk heb ik nog veel meer redenen om met de D300 te gaan fotograferen en de D200 en de D2x als reserve camera te gaan gebruiken. Andere zaken tellen ook mee. Er zijn voldoende specs die aanleiding geven tot deze stap.

Beste Opgezetfan,
Je kunt jouw standpunt ook op een andere manier duidelijk maken. Dat hoeft niet altijd met een sneer. Dat zorgt alleen maar voor irritatie en hierdoor wordt jouw boodschap niet gelezen. Wel jammer.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » do nov 08 2007 12:57 pm

Panthera schreef:Persoonlijk heb ik nog veel meer redenen om met de D300 te gaan fotograferen en de D200 en de D2x als reserve camera te gaan gebruiken. Andere zaken tellen ook mee. Er zijn voldoende specs die aanleiding geven tot deze stap.
Behalve de AF en eventueel de veel beeldjes per seconde kan ik op dit moment niet meer bedenken... Heb jij nog andere argumenten?

Panthera

Bericht door Panthera » do nov 08 2007 1:13 pm

Hoi Leeuwarden,

Die beeldjes heb ik nu ook al en alleen bij jagende jachtluipaarden gebruiken we die, anders is 5 (waar de camera's op ingesteld staan) meer dan voldoende.

Die 51-punts AF met die geweldige 3D-tracking he. Dat is een uitkomst voor ons. Bewegende beelden (bijvoorbeeld van vliegende vogels) kunnen nu net zo goed, of beter nog dan met Canon worden vastgelegd. Let op, ik zeg niet dat het nooit kon, maar het wordt nu wel heel eenvoudig. Geen reden meer voor Canon.

Beeldscherm is ook wel handig in geval van flitsfoto's (dan kijken we alleen terug).

Ondanks dat we er ons hand niet voor omdraaien om te sensor schoon te maken, zorgt dit er voor dat op een stoffige savanne de self-cleaning gewenst is.

Ik vind de ruis veel minder dan de D200 of de D2x en zeker minder dan voorgaande modellen.

Ook de D-lighting zal een aanzienlijke verbetering geven op de zonovergoten Afrikaanse savannen waar bomen en struiken voor harde schaduwen kunnen zorgen.

Overigens identieke accu's voor alle camera's is ook erg prettig. 2 Opladers mee is dan voldoende.

Ik verwacht toch een significante verbetering vanwege de EXPEED. Elke nieuwe camera is beter dan zijn voorgangers en deze dus ook. Wij hebben de verlengingsfactor nodig anders zouden we wel D3's kopen.

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » do nov 08 2007 1:18 pm

Ik hoop dat je gelijk krijgt Marco!
Ik ben hier incognito...

Leeuwarden
Forumlid
Forumlid

Bericht door Leeuwarden » do nov 08 2007 2:52 pm

Marco,

Gebruiken jullie ook de Canon 40D? Zo ja... Hoe verhoud die zich tot de D200?
Ik ben hier incognito...

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » do nov 08 2007 7:04 pm

Panthera kan zo bij de promotie club van Nikon werken...........

Panthera

Bericht door Panthera » do nov 08 2007 11:37 pm

Panthera kan zo bij de promotie club van Nikon werken...........

Krijg ik dan mijn camera's goedkoper en eerder?????????
Maar zonder gekheid.... Ik denk dat ze mij niet willen hebben hoor. Ben veel te kritisch. Voor mij is een camera een gebruiksvoorwerp en het maakt mij niet uit wat voor een merk erop staat. Bajonet moet wel passen.

@Leeuwarden
Een van ons werkt met Canon. Hij heeft onder meer een 30D, dus ik kan je niets over de 40D ten opzichte van de D200 vertellen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do nov 08 2007 11:55 pm

Opgezetfan schreef:patrick, als jij zo'n pietlut bent dat jij in elke foto ruis ziet zou ik als ik jou was een 39MP Hasselblad kopen.
He, FF kalm zeg. Hoezo een Pietlut. Ik heb nog gewoon een D70 hoor! Denk je trouwens dat die Hasselblad geen ruis kent? ;-)
Opgezetfan schreef:Ruis ruis bla bla :? ruis is nou eenmaal een gegeven waar je mee te maken hebt en als je de camera's vergelijkt met vroeger produceren ze tegenwoordig zo weinig ruis dat je het eigenlijk geen ruis meer mag noemen. Ruis hoort er nu eenmaal bij neem het voor lief
Ruis hoort er wellicht bij, maar toch heb ik het liever niet. Raar he? We zijn onderhand 2 generaties verder dan de D100, en het lijkt erop dat de ruis niet echt meevalt (zeker als je het vergelijkt met de D200). En waar het erop lijkt dat de D3 echt superschoon is wat ruis betreft, was er op de diverse sites toch wel veel hoop dat ook de D300 iets speciaals zou worden op ruisgebied. Daar lijkt het nu niet op.

Maar maak je geen zorgen; ik heb niet het geld (over) voor een D300, dus ik praat wel mee, maar verder ben ik heel tevreden met m'n oude beestje!
Opgezetfan schreef:staar je er niet blind op om het te voorkomen, schiet dan maar op ISO 100 of koop lichtsterke fatsoenlijke lenzen.
Ik hoef toch niet uit te leggen dat een ander diafragma ook gevolgen heeft voor de compositie van je foto. Soms wil je gewoon wat meer scherp hebben en wil je dus niet met een volle lensopening schieten. En dan is het niet prettig als de omstandigheden in combinatie met je camera jouw dwingen tot bepaalde keuzen; die maak ik liever zelf!

Trouwens: ik dacht dat ik al een redelijk lichtsterk setje opgebouwd had...

Volgende reaktie wellicht iets vriendelijker van toon??? :wink:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GdP

Bericht door GdP » vr nov 09 2007 12:11 am

Elke vogel zingt zoals hij gebekt is. :mrgreen:

Met vr. gr.,

Gerrit

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr nov 09 2007 12:19 am

Ik ben niet van suikergoed hoor; ik kan wel wat hebben. Maar woorden als Pietlut en "fatsoenlijke lenzen" had ik nog niet gezien hier op het forum. En ik vond ze wat onterecht gebruikt. Stond er trouwens geen ;-) achter mijn opmerking?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr nov 09 2007 6:37 am

Patrick, je hebt volkomen gelijk.

Licaga

Bericht door Licaga » vr nov 16 2007 5:40 pm

hier nog wat nieuwe D300 shots

http://www.2how.com/gallery_my/index.php

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”