iso waarden. ( Opgelost )
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
iso waarden. ( Opgelost )
Dames / Heren
Wat is de juiste betekenis van de Isowaarden aanduiding Hi1 en Hi2 van mijn toestel D3100.
De betekenins van de bekende isowaarden ken ik goed maar deze niet.
Bedankt voor Uw antwoord
tian
Wat is de juiste betekenis van de Isowaarden aanduiding Hi1 en Hi2 van mijn toestel D3100.
De betekenins van de bekende isowaarden ken ik goed maar deze niet.
Bedankt voor Uw antwoord
tian
Laatst gewijzigd door tian op za feb 07 2015 11:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: iso waarden.
Hi1 en Hi2 zijn nog hogere iso-waarden dan de 'normale' maximale iso-waarde.
Tot een iso van 3200 kun je instellen, Hi1 verdubbeld dit naar 6400 en Hi2 is daar weer het dubbele van, namelijk 12800.
( http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d3 ... ures01.htm" onclick="window.open(this.href);return false; )
Tot een iso van 3200 kun je instellen, Hi1 verdubbeld dit naar 6400 en Hi2 is daar weer het dubbele van, namelijk 12800.
( http://imaging.nikon.com/lineup/dslr/d3 ... ures01.htm" onclick="window.open(this.href);return false; )
-
- Forumlid
Koenms:
Hartelijk dank voor uw antwoord op mijn vraag.
tian
Hartelijk dank voor uw antwoord op mijn vraag.
tian
Laatst gewijzigd door tian op za feb 07 2015 11:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ze hebben een speciale aanduiding omdat Nikon ze kwalitatief eigenlijk niet goed genoeg meer vindt. Je moet ze echt alleen maar gebruiken als je geen andere keus hebt.
- DannySan
- Clublid
Op een D3100 op H1i1 en Hi2 fotograferen... dan ziet het er echt niet meer uit...
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
- Léon Obers
- Forumlid
ISO betekent dat het aan een bepaalde officieel vastgelegde standaard voldoet.
(ISO = International Organization for Standardization): http://www.iso.org/iso/home.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Boven een bepaalde waarde bij "High" heb je een zodanige ruis en verdeling van kleur en toonwaarden, dat het moeilijk is vast te stellen of het nog wel aan een vastgelegde standaard kan voldoen, omdat "de standaard" daar eigenlijk niet in voorziet.
Aan de andere kant (bij lage ISO) een soortgelijk iets in de verandering van contrast en tonemapping.
Omdat die grensgebieden moeilijk "gegarandeerd" in de officiële standaard is vast te leggen, dan maar zonder de benaming "ISO".
(ISO = International Organization for Standardization): http://www.iso.org/iso/home.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Boven een bepaalde waarde bij "High" heb je een zodanige ruis en verdeling van kleur en toonwaarden, dat het moeilijk is vast te stellen of het nog wel aan een vastgelegde standaard kan voldoen, omdat "de standaard" daar eigenlijk niet in voorziet.
Aan de andere kant (bij lage ISO) een soortgelijk iets in de verandering van contrast en tonemapping.
Omdat die grensgebieden moeilijk "gegarandeerd" in de officiële standaard is vast te leggen, dan maar zonder de benaming "ISO".
Vriendelijke groet, Léon Obers
- ben42
- Moderator
- Ervaringsniveau: ***
Normale Iso waarden, worden bereikt door de A/D converter. De hi waarden worden bereikt door na A/D conversie met software de waarden te vermenigvuldigen.
De laatste actie zou ook bereikt kunnen worden in de nabewerking op een Pc.
Overigens bij Nikon is het verschil relatief klein. Bij een bepaalde instelling van diafragma en sluitertijd is het verschil tussen een lage iso waarde en achteraf 'versterken' of iso omhoog schroeven relatief klein.(ISO-invariance). Bij Canon is het zo dat beter een hogere iso waarde gekozen kan worden en achteraf niet 'versterkt'. *)
Ben
*) Dit geld uiteraard alleen als je in beide gevallen niet overbelicht.
(Volgens mij geldt dit voor de meeste moderne Nikon Dslr's, maar dit heb ik niet zelf gecontroleerd).
De laatste actie zou ook bereikt kunnen worden in de nabewerking op een Pc.
Overigens bij Nikon is het verschil relatief klein. Bij een bepaalde instelling van diafragma en sluitertijd is het verschil tussen een lage iso waarde en achteraf 'versterken' of iso omhoog schroeven relatief klein.(ISO-invariance). Bij Canon is het zo dat beter een hogere iso waarde gekozen kan worden en achteraf niet 'versterkt'. *)
Ben
*) Dit geld uiteraard alleen als je in beide gevallen niet overbelicht.
(Volgens mij geldt dit voor de meeste moderne Nikon Dslr's, maar dit heb ik niet zelf gecontroleerd).
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
- Léon Obers
- Forumlid
Ik weet niet of je dat zo kunt zien. Waar haal je die explicite technische informatie vandaan dat het als zodanig in een Nikon camera die scheiding in uitwerking heeft?ben42 schreef:Normale Iso waarden, worden bereikt door de A/D converter. De hi waarden worden bereikt door na A/D conversie met software de waarden te vermenigvuldigen.
- a vgastel
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
https://pixelworld.wordpress.com/2009/0 ... en-sensor/" onclick="window.open(this.href);return false;

Rijke toongradaties, groot dynamisch bereik: 14-bits
A/D-conversie gevolgd door 16-bits beeldverwerking
http://www.nikon.nl/tmp/nl/2419865273/3 ... 847924.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Rijke toongradaties, groot dynamisch bereik: 14-bits
A/D-conversie gevolgd door 16-bits beeldverwerking
http://www.nikon.nl/tmp/nl/2419865273/3 ... 847924.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
mvgr bert
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
-
- Forumlid
Dat was mijn vraag nietDannySan schreef:Op een D3100 op H1i1 en Hi2 fotograferen... dan ziet het er echt niet meer uit...
- Léon Obers
- Forumlid
Re: iso waarden. ( Opgelost )
@Bert
Mooie uitleg van wat er bij een digitale camera gebeurt, maar geeft geen uitsluitsel over wat @ben42 beweert. Ik licht er even een stukje uit.
https://pixelworld.wordpress.com/2009/0 ... en-sensor/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gevoeligheid (ISO)
In tegenstelling tot film kan een sensor niet ‘gevoeliger’ gemaakt worden dan deze al is. Om toch het effect van een gevoelige film te emuleren, worden de opgewekte elektrische spanningen versterkt. Anders gezegd: de ‘volumeknop’ wordt een stukje verder opengedraaid.

Dat versterken is nog binnen het stukje "analoog" nog voordat het analoge signaal bij de A/D converter komt.
Dus een proces links van dat plaatje, nog buiten het plaatje om.
Nu heeft er ook nog een processing plaats van de digitale data na omzetting van het analoge signaal achter de A/D conversie.
Dus rechts van dat plaatje, verder buiten het plaatje om. (De digitale verwerking van RAW-data).
Nu beweert @ben42, dat de ISO "High" instellingen, niet een versterking is van het analoge signaal links van het plaatje,
maar een "verdubbeling" van de RAW-data, rechts van het plaatje. Dus enkel een "processing" truc zou zijn van de RAW-bewerking erna.
En dat nu betwijfel ik ten zeerste.
In dat geval zou je namelijk geen verschil zien als je achteraf in een RAW-converter de vastgelegde RAW-data bekijkt van een plaatje opgenomen nog net op de hoogste ISO-waarde, tegenover welke die zijn opgenomen met High1 en High2, waarbij je dezelfde instellingen gebruikt van de software.
Vandaar dat ik mijn vraag richtte aan @ben42 waar hij die informatie vandaan zou hebben. (Maar het antwoord van hem vooralsnog niet is gekomen).
Mooie uitleg van wat er bij een digitale camera gebeurt, maar geeft geen uitsluitsel over wat @ben42 beweert. Ik licht er even een stukje uit.
Gevoeligheid (ISO)
In tegenstelling tot film kan een sensor niet ‘gevoeliger’ gemaakt worden dan deze al is. Om toch het effect van een gevoelige film te emuleren, worden de opgewekte elektrische spanningen versterkt. Anders gezegd: de ‘volumeknop’ wordt een stukje verder opengedraaid.

Dat versterken is nog binnen het stukje "analoog" nog voordat het analoge signaal bij de A/D converter komt.
Dus een proces links van dat plaatje, nog buiten het plaatje om.
Nu heeft er ook nog een processing plaats van de digitale data na omzetting van het analoge signaal achter de A/D conversie.
Dus rechts van dat plaatje, verder buiten het plaatje om. (De digitale verwerking van RAW-data).
Nu beweert @ben42, dat de ISO "High" instellingen, niet een versterking is van het analoge signaal links van het plaatje,
maar een "verdubbeling" van de RAW-data, rechts van het plaatje. Dus enkel een "processing" truc zou zijn van de RAW-bewerking erna.
En dat nu betwijfel ik ten zeerste.
In dat geval zou je namelijk geen verschil zien als je achteraf in een RAW-converter de vastgelegde RAW-data bekijkt van een plaatje opgenomen nog net op de hoogste ISO-waarde, tegenover welke die zijn opgenomen met High1 en High2, waarbij je dezelfde instellingen gebruikt van de software.
Vandaar dat ik mijn vraag richtte aan @ben42 waar hij die informatie vandaan zou hebben. (Maar het antwoord van hem vooralsnog niet is gekomen).