Capture one vs lightroom
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Capture one vs lightroom
Zijn hier mensen die van lightroom naar capture one zijn overgestapt en eventueel ook weer terug?
Heb zelf nu capture one 8 geprobeerd en de resultaten zijn een stuk beter dan uit lightroom. Vooral de slider "structuur" is super. Alleen de hoogelichten is in lightroom weer veel beter.
Wat heeft jullie doen overstappen en wat heeft jullie evt weer teruggebracht naar lightroom.
ief
Heb zelf nu capture one 8 geprobeerd en de resultaten zijn een stuk beter dan uit lightroom. Vooral de slider "structuur" is super. Alleen de hoogelichten is in lightroom weer veel beter.
Wat heeft jullie doen overstappen en wat heeft jullie evt weer teruggebracht naar lightroom.
ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Re: Capture one vs lightroom
Ik heb er een maand geleden mee gewerkt.
En moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk was.
Alles was goed te doen en te vinden.
Inderdaad Hoge lichten kreeg ik niet zo als Lr5
Maar was wel lekker snel...zelfde als Lr5
Alleen ben ik er mee gestopt (trial versie)
De rede hiervoor was, dat als ik een derde map importeren kon ik verder niks meer met het programma
Heb daarvoor flink lopen zoeken op het web om te kijken of dit aan de trail versie lag. Een mail is uitgebleven, omdat men moet registeren..
Daarnaast vind ik persoonlijk dat Lr5 en net zo goed doet met mijn Nikon raw files.
Maar moet daarbij wel aangeven dat ik voor mijn D800 een eigen preset gemaakt heb die meekomt met importeren.
Daarnaast ben ik vertrouwd met Lr5 (kan het wel dromen ) en mijn workflow snel en goede platen aflevert die aan mijn verwachtingen voldoet
En vond de prijs te veel om Lr5 opzij te leggen
Groet Kroontje
En moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk was.
Alles was goed te doen en te vinden.
Inderdaad Hoge lichten kreeg ik niet zo als Lr5
Maar was wel lekker snel...zelfde als Lr5
Alleen ben ik er mee gestopt (trial versie)
De rede hiervoor was, dat als ik een derde map importeren kon ik verder niks meer met het programma

Heb daarvoor flink lopen zoeken op het web om te kijken of dit aan de trail versie lag. Een mail is uitgebleven, omdat men moet registeren..
Daarnaast vind ik persoonlijk dat Lr5 en net zo goed doet met mijn Nikon raw files.
Maar moet daarbij wel aangeven dat ik voor mijn D800 een eigen preset gemaakt heb die meekomt met importeren.
Daarnaast ben ik vertrouwd met Lr5 (kan het wel dromen ) en mijn workflow snel en goede platen aflevert die aan mijn verwachtingen voldoet

En vond de prijs te veel om Lr5 opzij te leggen

Groet Kroontje
Laatst gewijzigd door Kroontje op zo feb 08 2015 8:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- iefie
- Forumlid
Ja lightroom werkt voor mij ook heel makkelijk ( na eindelijk een goeie preset) alleen de foto's uit capture one zijn een stuk scherper. Zelfs zonder te verscherpen. En je hebt geen preset nodig om een goeie nef te zien.
Capture one rendert een beetje zoals capture nx2. Zou eigenlijk de engine van capture one in lightroom moeten zitten.
Vooral de contrasten en de slider voor structuur zijn heel erg goed. Als die nu in lightroom zaten
ief
Capture one rendert een beetje zoals capture nx2. Zou eigenlijk de engine van capture one in lightroom moeten zitten.
Vooral de contrasten en de slider voor structuur zijn heel erg goed. Als die nu in lightroom zaten
ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Klopt dat ze gelijk al wat scherper zijn, maar gebruik indien nodig Nik software voor....Maar dat is echt zelden.
Voor iemand die nog echt moet gaan beginnen met iets kopen an software is het echt mooi
Maar niet iets voor beginners
Wat me ook verder opviel is dat ik in Lr5 sneller de kleur van bijv het gras kon aanpassen.
Dat vond ik in Capture wel even zoeken
Het heeft zeker zijn goede punten...Misschien als ik een keer weer een elastiekje heb
Voor iemand die nog echt moet gaan beginnen met iets kopen an software is het echt mooi

Wat me ook verder opviel is dat ik in Lr5 sneller de kleur van bijv het gras kon aanpassen.
Dat vond ik in Capture wel even zoeken

Het heeft zeker zijn goede punten...Misschien als ik een keer weer een elastiekje heb

-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Kleur van het gras aanpassen?
Je wilt toch software waarbij dat niet nodig is?
- iefie
- Forumlid
Eigen interpretatie? Soms wil ik heel het plaatje wat warmer hebben. Nikon neigt trouwens ook naar wat blauwer.
ief
ief
Daarom zeg ik bijvoorbeeldMarten schreef:Kleur van het gras aanpassen?

Soms vind ik een T-shirt TE betreft de kleur

Soms vind ik de blauwe lucht TE

Soms = Dat het niet altijd zo is......

Daarnaast bestaat er geen perfecte software en gelukkig ook niet

C1 ziet er idd goed uit maar ik kan er niets mee m.b.t. de CCCP en colormanagement flow die ik nu heb.
Voor mij een belangrijk punt.
Voor mij een belangrijk punt.
- iefie
- Forumlid
Ja klopt. Die color checker pasport die werkt er niet op dacht ik. Dat is jammer. Ik gebruik dat zelf niet...puur omdat t te duur is en geen goed beeldscherm heb.
Ben benieuwd of ik met sharpener 3.0 net zulke scherpe platen krijg als met capture one.
ief
Ben benieuwd of ik met sharpener 3.0 net zulke scherpe platen krijg als met capture one.
ief
- jacobus
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
iefie schreef:Ja lightroom werkt voor mij ook heel makkelijk ( na eindelijk een goeie preset) alleen de foto's uit capture one zijn een stuk scherper. Zelfs zonder te verscherpen. En je hebt geen preset nodig om een goeie nef te zien.
ief
Zou je die preset willen delen, ben er namelijk erg benieuwd naar
Marcel
Sony RX100 Mark4
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Scherpe platen krijgen kan toch nooit alleen afhangen van de gebruikte software voor de nabewerking?iefie schreef:Ja klopt. Die color checker pasport die werkt er niet op dacht ik. Dat is jammer. Ik gebruik dat zelf niet...puur omdat t te duur is en geen goed beeldscherm heb.
ief
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Die keren dat ik Capture One heb gebruikt, viel het me direct op dat deze software kennelijk een beter demosaicing algoritme heeft die wat meer uit je RAW bestanden haalt dan andere software. Het is beter gedetailleerd en met een hogere scherpte dan bij andere software. Het is niet een kwestie van een onscherp masker algoritme. Dus ik zou zeggen, software is wel degelijk van belang voor net nog even een scherper resultaat.
(Zie opmerking eerste regel van ooit een eerder vergelijk op het forum < HIER > )
(Zie opmerking eerste regel van ooit een eerder vergelijk op het forum < HIER > )
Vriendelijke groet, Léon Obers