Achtergrond voor het maken van foto's van producten.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
signxpress
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Achtergrond voor het maken van foto's van producten.

Bericht door signxpress » vr feb 06 2015 9:14 pm

Hallo,

Ik ben opzoek naar iets wat ik kan ophangen als achtergrond voor om foto's te maken van producten.
Nu denk ik iets van een doek wit of zwart voor licht gekleurde producten, of is zwart niet raadzaam?
Ik heb wel eens van die standaards gezien, maar ik heb een mogelijkheid om het op te hangen als een soort van rolgordijn.

Waarnaar moet ik nu kijken?
Het zal wel niet gewoon een wit laken zijn lijkt mij.

En lampen heb ik dan natuurlijk ook nodig, want de TL verlichting die er hangt is in dit 3x niks waard.
Moet ik dan denken aan van die witte paraplu's met lampen er achter of softboxen?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr

DannySan
Clublid
Clublid

Re: Achtergrond voor het maken van foto's van producten.

Bericht door DannySan » vr feb 06 2015 9:59 pm

Even vooropstellend dat ik géén product-fotograaf ben, maar het hangt heel erg af van hoe je wat wilt vastleggen.
Een product kan een schroef zijn, een kussen, een horloge of een BMW Z3 (even extreem).

Het hangt er dus vanaf hoe je het product wilt presenteren, met witte achtergrond, zwart of juist grijs.
In een spotlight of high-key...

Als je een witte achtergrond wilt 'uitblazen' dan light je die apart aan en dan ongeveer 2 tot 3 stops harder dan je onderwerp-licht.
Dan is de achtergrond volledig wit (als je dat wilt natuurlijk).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr feb 06 2015 10:05 pm

Nooit geen witte lakens. Je weet nooit wat de kleur wordt. Meestal zitten er "witmakers" in de stof om het "witter" te doen lijken. Dan krijgt het een blauw-achtige of misschien wel roze-achtige weerschijn. Kreukelt ook teveel.

Als je wit wilt gebruiken, gewoon wit foto achtergrond papier, te krijgen op rollen van 270 cm breed of 135 cm. Of een witte muur (met de juiste verf zonder witmakers geschilderd), of als de producten niet te groot zijn, witte kunststof vellen, Dat is mooi strak.

En waarom ineens zwart als achtergrond?
Ik vindt het nogal een groot contrast, enerzijds spreek je over witte achtergrond, dan weer over zwart. Vraag je eerst af hoe je producten wilt presenteren. Is het voor drukwerk, voor een website? Dan heb je al gauw ruimte eromheen van een pagina, met tekst. Zwarte ondergrond worden dan al gauw van die bedompte "blokken" binnen een pagina. Wat voor soort producten zijn het? Welke doelgroep van mensen wil je bereiken? Moet het chique zijn of is het juist afgestemd op de doorsnee consument, casual, "IKEA"?
Dat is eerst waar je over zou moeten nadenken. Een idee, stramien waarbinnen je productfoto's wilt presenteren. Daarna komt pas de fotografie.

En ja, wil je het allemaal nog "mooi" gefotografeerd hebben, wat recht doet aan de producten zelf en er bovendien zo aantrekkelijk mogelijk uitziet voor de consument, komt er nog wat bij kijken om het netjes uit te lichten met fotolampen. Softboxen is een goed begin. Dan nog oefenen hoe een product er goed uitziet.
Vriendelijke groet, Léon Obers

signxpress
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door signxpress » za feb 07 2015 7:45 am

Een BMW Z3 is inderdaad extreem, maar ik begrijp de strekking ;-)

De producten zullen bijvoorbeeld relatiegeschenken zijn of plaatmaterialen, eigenlijk foto's voor ons zelf voor op een website of flyers te gebruiken.
Ik kan natuurlijk ook het product uitknippen door een pad te tekenen in Photoshop en dan uitknippen, maar dat is redelijk tijdrovend.
Nu heb ik een geweldige camera en wil ik ook dit soort zaken beter aanpakken.
Het spelen met de aantal stops is een mooie tip.
Het witte laken waarover ik schreef was niet wat ik wilde gebruiken, vandaar dat ik schreef "Het zal wel niet gewoon een wit laken zijn"
Van die witmakers stond ik niet bij stil, maar inderdaad zie je soms dat er iets wat blauw er doorheen gaat, dit staat soms ook in meng recepten bij onze inkten.
Wat betreft de zwarte achtergrond, ik bedoelde niet letterlijk een zwarte achtergrond, maar ik doelde meer op lichte producten of producten die al zelf wit zijn.
Of moet ik dan wit gebruiken en weer met de aantal stops gaan spelen?

Als ik het goed berijpt kan ik gewoon een rol foto papier kopen en deze ophangen op een of andere pijp aan het plafond en als het papier vies of gekreukeld is kan ik een stuk afknippen.
Is dit een juiste? --> Colorama achtergrondpapier / artic white
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr

jacobus
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door jacobus » za feb 07 2015 8:42 am

Met dit programma heb je geen doeken nodig alleen maar een stuk groen papier. Ik heb het programma geprobeerd en het werkt uitstekend

http://fxhome.com/photokey-6" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien een idee

Marcel
Sony RX100 Mark4

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za feb 07 2015 1:00 pm

Dat ligt er maar aan. Voor serieuze productfotografie zou ik die truc van "chroma key" nooit gebruiken.
Dt kan alleen als de groene achtergrond relatief gezien erg ver van het onderwerp af zit. En het groen geen invloed heeft op de reflectie van licht op de producten zelf.

Bij opstellingen van productfotografie waarbij de achtergrond ook nog doorloopt tot bij of zelfs onder het onderwerp, slaat er zodanig veel groene reflectie terug in het onderwerp, Dat een goede scheiding misschien niet eens goed is te maken. En als er al wel een goede scheiding zou zijn je gegarandeerd vervelende kleurzwemen in het product zelf ziet van de reflecties van het groen.

JeSuisRichard
Forumlid
Forumlid

Bericht door JeSuisRichard » za feb 07 2015 10:58 pm

Helemaal eens met wat Léon schrijft. Productfotografie is een "VAK" Dat doe je niet zomaar met even een achtergrond en een paar lampen.

Misschien wat tips waar je wat mee kunt.
Je hebt een visie nodig. Wat wil je je potentiële klanten vertellen en wat is er interessant aan je product. Wat wil je je klant laten zien.
Hoe ga je het in beeld brengen, wat is belangrijk, kompleet of detail. Kies voor een achtergrond die past bij je product, dat kan voor ieder product anders zijn.
Belangrijk is je product uit te lichten "èn" je achtergrond om eventuele lelijke slagschaduwen of te grote kontrasten te voorkomen, zodat je de gehele belichting kan sturen en in de hand hebt.
waar ligt je scherptediepte en hoeveel. Pas op vertekening.
Kijk goed in de catalogussen van anderen die gelijksoortige producten verkopen of relatie geschenken, maar probeer je daarvan juist te onderscheiden !!
Misschien wel buiten fotograferen in plaats van in de studio.

Ik wil beslist niet belerend doen, maar zie het als adviezen! Ik spreek uit veel ervaring.

Mvrgr, en veel succes !

Brutus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brutus » zo feb 08 2015 9:52 am

Misschien een beetje onorthodox, maar ik gebruik nog wel eens een tablet met een wit scherm als achtergrond voor kleine voorwerpen.
Kan me voorstellen dat dat ook werkt voor wat grotere voorwepen met een tv of groot computerscherm.
Groet,
Bert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 08 2015 6:05 pm

De beslist afwijkende kleur licht van TV of tablet in de achtergrond ten opzichte van het fotolicht voor uitlichting van een product heeft bij reflectie van dat licht ook hier een negatieve invloed op een juiste kleurweergave van het product. Als het fotolicht globaal 5000 Kelvin is, en je tablet of TV circa 6500 Kelvin, zal reflectie van het achtergrondlicht op je product een meer blauwige weerschijn geven. (Alleen op die delen waar reflectie zichtbaar is).

Gebruik hetzelfde soort licht voor voor- en achtergrond.

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » zo feb 08 2015 6:48 pm

De beste achtergrond voor een productfoto is geen achtergrond.
Je probeert dan een zo goed mogelijke foto van het product te maken waarbij je de achtergrond wegflitst.
Dat lukt nooit 100 procent dus wat Photoshop bewerking blijft noodzaak.Alle pixels rondom het product worden verwijderd.
Het product kan dan zonder verdere bewerking in elke webpagina geplaatst worden.

Je kunt daarvoor een lichttent gebruiken waar je het product in plaatst. De lichttent zorgt voor een spreiding van het licht.
Je gebruikt minimaal 2 maar beter 3 lampen (links, rechts en boven) dan kan een softbox zijn, flitsers of andere lampen met voldoende licht.
Een voorbeeld van een lichttent: http://www.bonjourfoto.nl/Opnametenten/ ... 75-cm.html

Een andere manier die ik zelf gebruik is een rol wit papier die je ophangt op ruim 1,5 meter boven een tafel.
Het papier laat je met een bocht op tafel vallen zodat de onderkant van het product op het papier staat.
Zelf gebruik ik een multiplex plaat van 1,2 x 1,2 meter die ik op tafel leg. De papierrol is iets van 1,35 meter breed.
Links en recht van het product zet ik softboxen met instel licht.
Ik vond een link met bijna dezelfde opstelling: http://www.wilmakarels.nl/digitale-came ... otatie.php
Een draaiplateau gebruik ik niet dat is als je een animatie wilt maken.

De camera op een statief en op M. Minimaal F11.
groeten Robert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo feb 08 2015 8:33 pm

Erpeewee schreef:De beste achtergrond voor een productfoto is geen achtergrond.
Je probeert dan een zo goed mogelijke foto van het product te maken waarbij je de achtergrond wegflitst.
Je hele werkwijze is gericht op een zo helder mogelijk witte achtergrond.
Meestal is dat voor "de beste" productfoto echter helemaal niet de optimale uitlichting. Het geeft al gauw heldere lichtreflecties op "zijkanten" van producten en het verlaagt het algemene contrast. Juist met name lichttenten hebben al die nadelen. Je maakt het je onnodig moeilijk.

Andere methode met minder heldere achtergrond (minder overstraling, minder contrastverlies e.d.) en dan de achtergrond softwarematig bewerking, is < HIER > beschreven.

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » zo feb 08 2015 8:50 pm

Op deze wijze ben ik ook begonnen. Wellicht heb ik wat teveel de nadruk gelegd op het wegflitsen van de achtergrond.
Nu maak ik de foto's met een dusdanige belichting, met 2 softboxen links en rechts, dat zonder spiegeling of contrastverlies de achtergrond meteen in photoshop bewerkbaar is.
Een witachtige achtergrond verkoopt niet, een achtergrond zonder pixels wel.
groeten Robert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 09 2015 12:25 am

Vandaar mijn advies om te bewerken, niet om het standaard wit zonder pixels te fotograferen.
Hoewel enige "punt" in het wit zeker wel kan hoor. Als het rondom clippend wit is, gaat een product "zweven".

Enkele product-opnamen met aan de bovenkant clippend wit, in bewerking. En voor mijn begrippen erg "helder".
Bewust de beschadigingen in de ringen niet weg gepoetst, omdat de beschadigingen zijn zoals ik dit lensje gekocht heb,
voor het geval dat ik het weer verkoop, en de staat van het objectief wil laten zien. (Rodenstock APO-Rodagon 180mm/4.8 )

Uitlichting: een softbox + een stukje piepschuim voor opheldering schaduw

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele productopnamen waarbij de achtergrond juist wat donkerder is:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... contrasten" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op di feb 10 2015 11:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Brutus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Brutus » ma feb 09 2015 9:22 am

Léon Obers schreef: Als het fotolicht globaal 5000 Kelvin is, en je tablet of TV circa 6500 Kelvin, zal reflectie van het achtergrondlicht op je product een meer blauwige weerschijn geven.
Ik schrijf dan ook "onorthodox". Natuurlijk niet geschikt voor professionele productfotografie; het hangt een beetje af van het effect dat je probeert te bereiken, en hoe kritisch de kleurweergave is.
Het is ook niet zo moeilijk om verschillend gekleurde achtergronden te gebruiken.
Tablet is overigens 5280 K.
Groet,
Bert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma feb 09 2015 1:46 pm

Brutus schreef:Natuurlijk niet geschikt voor professionele productfotografie; het hangt een beetje af van het effect dat je probeert te bereiken, en hoe kritisch de kleurweergave is.
Als iemand productfotografie wil doen, speciaal lampen ervoor wil gaan kopen en tips hoe het een en ander op te zetten met achtergronden e.d. lijkt het mij de bedoeling dat het speciaal wordt gedaan om iets met die productfoto's te doen. Voor een webshop, brochure, folder?
Dus voor verkoop van die producten. Waarom zou je anders productfotografie willen gaan doen?
Anders dan bij fotografie van mensen, vakantie of landschap, heb je met producten eigenlijk helemaal geen emotionele binding. Dat doet iemand niet "uit hobby".

De insteek is dan om in de basis zo goed mogelijk te starten. En niet met allerlei onvolkomenheden waarvan je bij voorbaat al weet dat het tot problemen gaat leiden in de weergave, en het je meer tijd gaat kosten om het dan weer te moeten corrigeren in de nabewerking. Voor een enkel productje is dat nog wel te doen. Niet als je tientallen, honderdtallen foto's moet maken.
Start beter meteen goed. Het is zo'n kleine extra moeite om het wel meteen goed te doen.

Goede productfoto's levert zijn geld op.
Dat Rodenstock lensje hierboven, wat ik op Ebay heb gekocht, en zou ik het weer willen verkopen, door alleen de aandacht die ik er wel in heb gestopt om binnen de beperking van enkel dat product zelf er zo goed mogelijk uit te laten zien. Zeker te weten dat de biedingen een stuk hoger zullen zijn en uiteindelijk voor een veel hogere prijs wordt verkocht, dan wat ik er vorig jaar voor betaald heb. (Het is een zeer zeldzame lens bovendien).

Dat is waar het bij productfotografie om gaat.

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”