Af back button

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Henkna
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Af back button

Bericht door Henkna » do feb 12 2015 8:48 pm

Beste,

Als beginneling hoor ik veel voordelen om scherp te stellen met de back button ipv half indrukken ontspanknop. Wat zijn nu exact de voordelen? Ik zag op YouTube een filmpje met uitleg hierover. Hier wordt de af-c stand gebruikt. Voordeel zou zijn dat je niet meer hoeft te wisselen van af-c en af-s.
Wie kan mij hierover het naadje van de kous vertellen?
Gebruik een d3200.

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Arthur Mol
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Af back button

Bericht door Arthur Mol » do feb 12 2015 8:50 pm

Ben je al op de hoogte van de zoek functie hier? Er is al veel over geschreven en op Youtube staan ook een hoop beschrijvingen.

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... F&start=30" onclick="window.open(this.href);return false;

BBF is de zoekopdracht die ik heb gegeven, succes!
Pana FZ1000, Oly E-M5 II, 12-40, 40-150R, 75-300.

Olliepippie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Olliepippie » do feb 12 2015 10:13 pm

2 voordelen:
1: Omschakelen tussen AF-C en AF-S hoeft niet meer.
2: Bij focus en herkadreren (recompose) zet je de lichtmeting pas aan nadat je hebt geherkaderd (recomposed) zodat je belichting beter is. De belichting wordt namelijk geactiveerd door de ontspanknop half in te drukken en die hoef je pas in te drukken nadat je scherp hebt gesteld en geherkaderd hebt. Resultaat: focus op het gewenste punt en belichting correct.

Ik zou zeggen probeer het eens en let op dat je de juiste instellingen op je camera gebruikt (ontspanknop niet AF laten activeren en AF-C aanzetten). In het begin even wennen daarna super. Je camera even afgeven aan iemand anders om even een kiekje van jezelf te laten maken is er echter niet meer bij want dit krijg aan een leek niet snel uitgelegd..... Heb daarom in mijn menu een shortcut naar oorspronkelijke instelling (AF op de ontspanknop).

Succes!
Groet,

Michel.

Henkna
Forumlid
Forumlid

Bericht door Henkna » do feb 12 2015 10:54 pm

Heb het door, ga er mee oefenen! Is denk ik toch wel wennen deze manier maar zie er zeker de voordelen van in!
Is het normaal dat de vr pas weer aangaat wanneer ik de ontspanknop half indruk? Ook werkt het piepje bij focus niet meer in af-c, dit is ook wel wennen denk ik.

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Tzigane » do feb 12 2015 11:09 pm

Waarom is 1 een voordeel? De switch zit direct bij je duim van je linkerhand, is niet echt heel lastig om om te schakelen.

2: Lichtmeting past zich gewoon aan als je de ontspanknop half ingedrukt hebt en herkaderd?

Nadeel: meer spierspanning in je hand omdat je met de duim terwijl je afdrukt nog op een knopje moet drukken.

Ik snap het idee van de AF-back button totaal niet. :shock:

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » do feb 12 2015 11:52 pm

Je hoeft met je duim niet op de knop te blijven drukken. 1 maal op de back focus knop drukken en er is scherpgesteld en kan je de knop loslaten. Vervolgens druk je op de ontspanknop en je maakt de foto's. Doordat er niet meer wordt scherpgesteld als je op de ontspanknop drukt kun je sneller achter elkaar opnames maken. Evt. herkaderen zonder dat er opnieuw scherp gesteld hoeft te worden
Nikon Z Z & de maskers

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 13 2015 12:04 am

Ik werk al jaren op deze manier met mijn Nikons. Zou niet anders meer willen!

Nadeel: je kan niet even je camera aan een ander geven om een foto te maken. Ze maken steevast onscherpe foto's. :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Henkna
Forumlid
Forumlid

Bericht door Henkna » vr feb 13 2015 12:31 am

Krijgen jullie wel het piepje wanneer er is scherpgesteld ?

Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 13 2015 1:10 am

Nee. Maar dat krijg je nooit op de AF-C stand, dus dat is zoals bedoeld...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » vr feb 13 2015 2:33 am

Nee, dat irritante piepje heb ik zo wie zo uitgeschakeld
Nikon Z Z & de maskers

Olliepippie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Olliepippie » vr feb 13 2015 8:14 am

Inderdaad beter om piepje zowiezo uit te zetten.
Tzigane schreef:Ik snap het idee van de AF-back button totaal niet.
Het ligt er een beetje aan wat en hoe je fotografeert.
Het wisselen tussen AF-S en AF-C gaat met AFBB echt veel sneller dan met de schakelaar bij de lensvatting.
En als je op de "normale" wijze met de ontspanknop half indrukken scherpstelt en de camera staat in AF-S stand dan wordt op dat moment ook de lichtmeting gedaan. Herkadreren zorgt dan niet voor een nieuwe lichtmeting dus na herkadreren afdrukken kan een verkeerde belichting tot gevolg hebben.
Probeer maar een binnen met de camera op een raam naar buiten gericht de ontspanknop half indrukken (scherpstellen + lichtmeting) en draai daarna om (naar binnen, minder licht) en druk af. Het resultaat is een onderbelichte foto.

Misschien ook eens proberen of het iets voor je is?
Groet,

Michel.

Henkna
Forumlid
Forumlid

Bericht door Henkna » vr feb 13 2015 11:04 am

Thanks voor de info allemaal ! Is natuurlijk wel zo dat je in af-C nog wel eens je menu in moet duiken om je af tracking te kiezen

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » vr feb 13 2015 11:10 am

Hoe je 3D tracking kunt selecteren zal wel van het cameratype afhangen, ik heb daar bv een knop voor op de camera en doe dat dus niet via het menu.
Nikon Z Z & de maskers

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Tzigane » vr feb 13 2015 11:36 am

Olliepippie schreef:Inderdaad beter om piepje zowiezo uit te zetten.
Tzigane schreef:Ik snap het idee van de AF-back button totaal niet.
Het ligt er een beetje aan wat en hoe je fotografeert.
Het wisselen tussen AF-S en AF-C gaat met AFBB echt veel sneller dan met de schakelaar bij de lensvatting.
En als je op de "normale" wijze met de ontspanknop half indrukken scherpstelt en de camera staat in AF-S stand dan wordt op dat moment ook de lichtmeting gedaan. Herkadreren zorgt dan niet voor een nieuwe lichtmeting dus na herkadreren afdrukken kan een verkeerde belichting tot gevolg hebben.
Probeer maar een binnen met de camera op een raam naar buiten gericht de ontspanknop half indrukken (scherpstellen + lichtmeting) en draai daarna om (naar binnen, minder licht) en druk af. Het resultaat is een onderbelichte foto.

Misschien ook eens proberen of het iets voor je is?
Als ik de ontspanknop half in heb en ik richt vervolgens ergens anders op corrigeert de lichtmeting gewoon. Dat is zoals het hoort toch? Zowel in AF-s als AF-c hier het geval.

Als je continu wilt focussen moet je constant met de duim een knop indrukken, dat komt, bij mij althans, de stabiliteit van de camera niet ten goede omdat ik meer spierspanning in mijn handen krijg. Ontspannen is uiteraard beter, omdat je meer demping van je handen hebt, en daardoor minder bewegingsonscherpte.

Het enige effect van de back button is dat je nu constant twee vingers nodig hebt om een foto te maken, terwijl dat er eerst 1 was. (+ je duim om af en toe evt van AF-stand te wisselen) Ik zie nog steeds niet in hoe het een goed idee is om uit te proberen? :|

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » vr feb 13 2015 11:41 am

De een houdt van doperwtjes, de ander van spinazie.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”