Af back button

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Ingmar
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Af back button

Bericht door Ingmar » vr feb 13 2015 11:51 am

Ik gebruik het ook en moet zeggen dat het mij goed bevalt. Voordeel is dat als je niet (meer)hoeft te focussen je gewoon niets met de knop doet…je loopt dan ook het risico niet dat de camera er met steeds scherpstellen vaker nast zit als je in een serie schiet.
Geef toe het is even wennen, en anderen kunnen de camera niet gebruiken, maar het werkt goed.
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » vr feb 13 2015 11:51 am

Tzigane schreef: Het enige effect van de back button is dat je nu constant twee vingers nodig hebt om een foto te maken, terwijl dat er eerst 1 was. (+ je duim om af en toe evt van AF-stand te wisselen) Ik zie nog steeds niet in hoe het een goed idee is om uit te proberen? :|
Wat voor de ene een voordeel is hoeft voor de ander niets uit te maken natuurlijk. Ik denk dan ook niet dat back button focus voor iedereen een goede optie is.

Voor mij is het grote voordeel dat mijn camera, ongeacht de situatie waarin ik schiet, altijd hetzelfde werkt. Of ik nu AF-C, AF-S of incidentieel Manual focus wil schieten, daarvoor hoef ik op de camera niets aan te passen nu. Dat betekent vooral dat in opdrachten onder druk, of chaotische omstandigheden, ik niet kan vergeten settings (terug) aan te passen. Ik heb voorheen bijvoorbeeld wel eens vergeten AF-S terug te zetten naar AF-C, iets wat niet altijd gelijk opvalt, maar wel onscherpe platen oplevert bij tracking (waar de camera dus correct lijkt scherp te stellen maar het onderwerp vervolgens uit het scherpstelvlak beweegt).

Voor mij is uniformiteit wel een belangrijk issue. Dan hoef ik namelijk nooit na te denken als ik een foto wil maken (of vooraf een çhecklist' van settings af te lopen). Maar kun (en wil) je altijd lekker de tijd nemen voor een foto, dan vervalt dat argument wellicht gewoon. :wink:
Fin.

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Tzigane » vr feb 13 2015 11:56 am

Daar zit wat in..

Ik zal het toch eens proberen, en dan nog eens oordelen. :)

Henkna
Forumlid
Forumlid

Bericht door Henkna » vr feb 13 2015 12:55 pm

Ga het ook proberen! Oefening baart kunst! Wat is dan nog de beste stand? Single, dynamisch of 3D? Heb het artikel van Hans Braakhuis gelezen maar twijfel nog vaak!

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » vr feb 13 2015 1:48 pm

Hangt heel erg af van wát je fotografeert @Henkna.
Proberen en leren, vooral bij bewegende objecten; je merkt snel genoeg wat je ligt én wat mooie en scherpe platen oplevert.

Afhankelijk van je camera-model zal 3D tracking beter of minder goed werken (bij de D7100 bijvoorbeeld werkt het perfect), maar als je meer dan 1 onderwerp in je scherm krijgt wat er ongeveer hetzelfde uitziet als je doel; dan gaat 3D tracking ook sneller haperen.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » vr feb 13 2015 6:15 pm

Het valt mij op, na een middag op deze wijze fotograferen, dat ik in ViewNX in heel veel foto's geen scherpstelpunt zie.
Oók in foto's waar niks mis is met de scherpte. Dit lijkt willekeurig het geval te zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk.
Kan het herkaderen ná het scherpstellen hier de oorzaak van zijn?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 13 2015 6:17 pm

Volgens mij is dat standaard op de AF-C stand...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » vr feb 13 2015 6:20 pm

Dat gaat dan wel erg willekeurig.
De verhouding met / zonder scherpstelpunt ligt in ViewNX pakweg 50/50.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » vr feb 13 2015 10:01 pm

Ik heb mijn D300s ingesteld zoals beschreven in dit draadje
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 21&t=13651" onclick="window.open(this.href);return false;

wellicht geeft het wat inzicht

ben42
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***

Bericht door ben42 » vr feb 13 2015 11:34 pm

Het komt wel eens voor dat je wilt prefocussen. Dat kan als er iets snel beweegt en je wilt het pakken als het op een bepaald punt is. Of je wilt b.v. iets achter glas fotograferen, waarbij het scherpstellen niet direct op het object lukt. Of je wilt b.v. 'partikels' fotograferen, zoals vuur in een vuurkorf of iets anders waarop het scherpstellen niet goed lukt.

Je kunt in die gevallen prefocussen met halfindrukken van de ontspanknop, maar in sommige situaties laat je de knop dan weer los omdat je zelf beweegt of het duurt te lang.

In dat soort situaties stelde ik dan scherp en schakelde de de AF uit. Back focus *) is in die situaties dan gemakkelijker te gebruiken. Ik heb nu ---backfocus---*) in mijn snelmenu toegevoegd, maar gebruik het niet heel vaak. Voor de meeste situaties is de 1 vinger bediening gemakkelijker en minder krampachtig. Maar soms is de ---backfocus--- *) wel handig. (Overigens op de D7000 kun je dan niet de belichting 'vasthouden').

Ben
*) Edit
backfocus is een slechte woordkeus. Hier wordt bedoelt (D7000):
AE-L/AF-L Op de stand AF-ON.
Laatst gewijzigd door ben42 op za feb 14 2015 1:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za feb 14 2015 12:02 am

Het gebruik van de term "backfocus" in dit verband, leidt tot verwarring. (backfocus versus frontfocus)
Scherpstelling met de AF-on knop is m.i. duidelijker.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » za feb 14 2015 12:02 am

Ik ben er intussen achter dat het op de D7000 van mijn vrouw anders functioneert dan op mijn D7100.

Wanneer ik de op de D7000 AE/AF-L knop ingesteld heb als AF-ON én als keuze voor AF (a1/a2) "Scherpstelling" wil de camera niet ontspannen als er niet niet scherpgesteld is.
Met de AF instelling op "Ontspannen" lukt het ontspannen altijd, ook als er niet scherpgesteld is. Bij de instelling "Scherpstelling" wil de camera dus ook niet ontspannen na herkadrering.
Dat klopt en dat hoort ook zo als ik het goed heb.

Op de D7100 maakt dat allemaal niets uit. Zodra ik de AE/AF-L knop ingesteld heb als AF-ON dan maakt het niets uit of er scherpgesteld is of niet: Ontspannen lukt ALTIJD.
Het maakt hierbij niet uit of ik bij de AF (a1/a2) keuze de optie "Ontspannen" of "Scherpstelling" kies. De camera werkt altijd alsof deze optie op "Ontspannen" is ingesteld
N.B. De AF selectie "Ontspannen" of "Scherpstelling" werkt wel met de ontspanknop. (Dus zonder de AE/AF-L knop ingesteld op AF-ON)
Na een middag fotograferen waarbij ik geen enkele scherpe foto had (bij nader inzien) met deze methode, ook niet de foto's waarvin ViewNX wel een scherpstelpunt aangeeft,
vraag ik mij af of de mijn D7100 wel naar behoren functioneert met AF-ON.

Het is mij dus (nog) niet duidelijk of ik wat over het hoofd zie qua instellingen, het een defect is of dat dit inderdaad normaal is op een D7100.
Misschien iemand met een D7100 met dezelfde ervaring, is mijn camera uniek in deze of zie ik wat over het hoofd?

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » za feb 14 2015 6:34 am

ben42 schreef:In dat soort situaties stelde ik dan scherp en schakelde de de AF uit.
in principe hebben ze daarvoor de AE-L/AF-L op een camera gezet die je naar je wensen kunt instellen tot focus lock, belichtingslock of alletwee tegelijk (en nog wat andere functies die hier niet relevant zijn, behalve de camera's zonder dedicaties af-on knop waarbij de ae-L/af-l deze functie kan innemen).

Maar zoals ik al aangaf, dat geeft in verschillende situaties afwijkende bedieningen. Ik zie persoonlijk graag een uniforme werkwijze ongeacht de situatie.

Daarnaast is de ae-l/af-l knop op de D3s voor mijn vingers soms lastig te bedienen (lees: erg klein) Laat staan met handschoenen aan. Maar ik weet dat bij andere bodies deze knop een stuk dichter bij de af-on zit en vooral ook een stuk groter is.
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”