Portret - advies gevraagd

Plaats reactie
becas
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Portret - advies gevraagd

Bericht door becas » zo feb 15 2015 7:34 pm

Vandaag mijn eerste portretfoto gemaakt. Thuis heb ik een kamer blijvend ingericht als thuis-studio. Hier heb ik de beschikking over twee Yongnuo flitsers + statieven, een witte paraplu en een 5-1 reflectiescherm.

Ik heb 0,0 praktijkervaring met portretten, dus alle opbouwende kritiek is welkom.

[edit] het idee was om een 'high-key' effect te creëren.

De set-up was: één flitser op statief met paraplu op 45graden (rechts) boven en voor het model (= mijn vriendin). Tweede flitser achter het model om de achtergrond te overbelichten. Reflector (links) schuin onder/naast het model voor een warmere gloed op het gezicht en om zo goed mogelijk schaduwen tegen te gaan. Ben begonnen met de 70-300mm VR maar uiteindelijk met de 50mm 1.8 AF-D verder gegaan, waarmee onderstaande foto dus ook is gemaakt. Nabewerkt met LR5, maar vond het moeilijk de juiste instellingen en uitsnede te vinden...

Ideaal zou zijn nog een 3e of 4e lichtbron erbij om aan de andere kant neer te zetten ipv de reflector en om als haarlicht te kunnen gebruiken, maar voorlopig zit dat er niet in. 2 Softboxen (40x40) zijn besteld en komen komende week binnen.

Afbeelding
20150215 Portret by becas82, on Flickr
D700 + 50mm 1.8 - f5.6 - 1/125 - ISO200
Laatst gewijzigd door becas op zo feb 15 2015 7:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
gr. Bert

plincky
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Portret - advies gevraagd

Bericht door plincky » zo feb 15 2015 7:45 pm

Hoi,

Je hebt de achtergrond teveel belicht waardoor het helemaal door slaat. 2 lampen voor 1 model is in het begin prima te doen.
Kijk eens op youtube naar hoe je een achtergrond moet belichten. ( zoals hier )

Bravo053
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Bravo053 » zo feb 15 2015 7:46 pm

Prima eerste poging!

Wat mij als eerste opvalt: Het gezicht van het model is relatief donker, ten opzichte van de lichte achtergrond. Ook het haar van het model aan de rechterkant van het beeld zijn overbelicht, daar zit nauwelijks nog informatie in.

Ik snap je insteek om schaduw weg te werken, maar vergeet niet dat schaduwen ook tekening geven aan het gezicht. Vormen komen dan meer naar voren.

Misschien dat je er de volgende keer voor kan kiezen om de paraplu, iets meer schuin voor het model te zetten.
Blijf vooral experimenteren en kijken wat de verschillende standen van de belichting doen!

Ben benieuwd naar verdere resultaten!

becas
Forumlid
Forumlid

Bericht door becas » zo feb 15 2015 7:56 pm

Bedankt voor de snelle reacties, super! Ga het linkje straks even bekijken. [edit] bekeken en inderdaad téveel bij mijn foto... :(

Aanvullend: het idee was om voor de 'high-key' look te gaan, vandaar de overbelichte achtergrond. Dat het wellicht teveel is kan ik mij wel in vinden. Ik heb de belichting de hele tijd op 45 graden laten staan, wel gewisseld L+R van het model maar in dezelfde hoek. Hier ga ik mee aan de slag. Zie nu trouwens dat blauwe touwtjes pas, dat krijg je dus als je lang bezig bent met een foto, dan ga je dingen missen :)
Laatst gewijzigd door becas op zo feb 15 2015 8:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
gr. Bert

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo feb 15 2015 8:00 pm

Een achtergrond moet je ongeveer 1 tot 1.5 stop overbelichten tov je belichting op je model. Ga je nog meer licht gooien krijg je overstraling wat hier goed te zien is. Maar voor een eerste poging ben je heel goed op weg hoor.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 15 2015 8:03 pm

Schaduw wegwerken? Waarom mag er geen schaduw in een portret zitten?
Verder door de enorme overbelichting op de achtergrond heeft dat een zeer negatieve uitwerking in het algemene contrast, met zelfs wat flare/overstraling over de rest van het model.

Je wilt meer lampen gebruiken, waarom?
Beginnelingen hebben doorgaans de neiging eigenlijk maar zoveel mogelijk lampen te willen inzetten.
Het gaat om "vorm geven" met licht door te kijken hoe je licht gebruikt. "Minder is meer" zou ik zeggen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

becas
Forumlid
Forumlid

Bericht door becas » zo feb 15 2015 8:08 pm

@ Léon: met schaduw wegwerken bedoelde ik de donkere plekken onder de neus en onder de ogen door het licht schuin van boven. Maar ik begrijp dat ik dit dus ook niet teveel moet overdrijven.
Ik ga eerst eens lekker aan de slag met twee flisters, met de adviezen van hier kunnen daar nog flínke stappen gemaakt worden :thumbup:
gr. Bert

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo feb 15 2015 8:51 pm

Welke donkere plekken? Het is IMO juist ontzettend "vlak" en plat verlicht. Er zit relatief maar weinig toon- en helderheidsvariatie in.
Vriendelijke groet, Léon Obers

becas
Forumlid
Forumlid

Bericht door becas » zo feb 15 2015 9:01 pm

U hebt gelijk, daarom zei ik in mijn vorige reactie dat ik dat dus ook teveel heb gedaan. Met de reflector heb ik die zo veel mogelijk weg laten vallen omdat ik dacht dat dat de juiste manier was. Volgende keer dus niet bang zijn om schaduw te behouden.
gr. Bert

paul73
Forumlid
Forumlid

Bericht door paul73 » ma feb 16 2015 6:06 pm

Aardig resultaat hoor voor een eerste poging. Een lamp van achteren zodat er zelfs flare en overstraling ontstaat doe ik persoonlijk regelematig maar is uiteraard een kwestie van smaak. Het past wel een beetje bij high key. De rechterzijde heeft wel iets te veel overstraling naar mijn mening. Verder vind ik het niet echt een high key aangezien het gezicht daarvoor te donker is t.o.v. de achtergrond. Hier moet je denk ik nog iets meer de juiste balans vinden. Verder zit ik constant naar dat draadje op de muts te kijken. Die zou ik hebben weggepoetst of nog beter vooraf hebben weggehaald. Succes verder. Een mooi model heb je in ieder geval al!
photopaul.weebly.com

D700 met Nikon 24-70 f2.8, Nikon 70-200 f2.8 VR2, Nikon 24 AI-S f2.8, Nikon 50 f1.4D, Nikon 105 f2.8 VR, SB 800, filters van B+W, Manfrotto statief, diverse studio apparatuur

becas
Forumlid
Forumlid

Bericht door becas » ma feb 16 2015 7:08 pm

Dank je voor de feedback Paul!
gr. Bert

Plaats reactie

Terug naar “Portret, studio en mode”