Reflectie/flare problemen met de D750
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: Reflectie/flare problemen met de D750
26-1 bericht van Nikon dat ik een label kon afdrukken. 2-2 camera opgestuurd (bericht van aankomst 2 dagen later).
12-2 bericht van gereedmelding , 14 -2 afgeleverd met rapport
"Camera gecontroleerd op flare-probleem bij sterk tegenlicht situaties zoals genoemd op de Nikon website. Licht afscherming gecontroleerd. Positie van AF sensor in het spiegelhuis gecontroleerd/gejusteerd.
Camera gejusteerd volgens fabrieksspecificaties"
Oorspronkelijk kon ik de "band" eenvoudig zichtbaar maken door onder een bepaalde hoek tegen in een bureau lamp te houden.
Dat lukt nu niet meer dus ik ga er vanuit dat de fout opgelost is
RVK
12-2 bericht van gereedmelding , 14 -2 afgeleverd met rapport
"Camera gecontroleerd op flare-probleem bij sterk tegenlicht situaties zoals genoemd op de Nikon website. Licht afscherming gecontroleerd. Positie van AF sensor in het spiegelhuis gecontroleerd/gejusteerd.
Camera gejusteerd volgens fabrieksspecificaties"
Oorspronkelijk kon ik de "band" eenvoudig zichtbaar maken door onder een bepaalde hoek tegen in een bureau lamp te houden.
Dat lukt nu niet meer dus ik ga er vanuit dat de fout opgelost is
RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning
https://robvankralingen.fotoport.nl/
https://robvankralingen.fotoport.nl/
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ook ik kreeg 26-01 bericht van Nikon dat ik de camera kon opsturen, 28-01 had Nikon de camera ontvangen, 03-02 kreeg ik het volgende bericht van Nikon: Wij kunnen op dit moment niet verder met uw reparatie omdat niet alle benodigde onderdelen op voorraad zijn. De benodigde onderdelen zijn inmiddels besteld, en wij doen alles wat wij kunnen om de reparatie zo snel als mogelijk af te wikkelen.
Heb zelf op 13-02 een email gestuurd met de vraag hoever het met de reparatie staat. Kreeg als antwoord dat ze hopelijk de onderdelen 16-02 binnen hebben. Tot nu toe niks vernomen.
Heb zelf op 13-02 een email gestuurd met de vraag hoever het met de reparatie staat. Kreeg als antwoord dat ze hopelijk de onderdelen 16-02 binnen hebben. Tot nu toe niks vernomen.
-
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dan is de mijne wel erg snel klaar. Maakt mijn nieuwsgierigheid nog groter.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
-
- Clublid
Camera retour gekregen. Volgens de bon alleen gejusteerd, geen nieuwe onderdelen. Bij eerste controle lijkt het probleem verdewenen.
Vanavond even uitgebreider testen.
Vanavond even uitgebreider testen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Eindelijk bericht dat ie klaar is. Dit was de omschrijving van de reparatie:
Camera gecontroleerd op flare-probleem bij sterk tegenlicht situaties zoals genoemd op de Nikon website. Licht-afscherming
gecontroleerd. Positie van AF-sensor in het spiegelhuis gecontroleerd/gejusteerd. Camera gejusteerd volgens fabrieksspecificaties.
Cover, front body unit, grip unit, rear rubber unit en side rubber unit vervangen.
Een flare kan met elke willekeurige DSLR-camera spontaan optreden als er sprake is van sterk tegenlicht. Dit is een natuurkundig
verschijnsel wat niet technisch opgelost kan worden door Nikon (of andere fabrikanten). De fotograaf kan dit probleem
voorkomen/verminderen door het gebruik van een zonnekap of door een andere compositie te kiezen.
Morgen is de camera er waarschijnlijk en zal kijken of het is opgelost.
Camera gecontroleerd op flare-probleem bij sterk tegenlicht situaties zoals genoemd op de Nikon website. Licht-afscherming
gecontroleerd. Positie van AF-sensor in het spiegelhuis gecontroleerd/gejusteerd. Camera gejusteerd volgens fabrieksspecificaties.
Cover, front body unit, grip unit, rear rubber unit en side rubber unit vervangen.
Een flare kan met elke willekeurige DSLR-camera spontaan optreden als er sprake is van sterk tegenlicht. Dit is een natuurkundig
verschijnsel wat niet technisch opgelost kan worden door Nikon (of andere fabrikanten). De fotograaf kan dit probleem
voorkomen/verminderen door het gebruik van een zonnekap of door een andere compositie te kiezen.
Morgen is de camera er waarschijnlijk en zal kijken of het is opgelost.
-
- Clublid
Het lijkt erop dat er bij jou heel wat meer gedaan is dan bij mij. Volgens mijn bon is er niets vervangen. Ik kan dat ook niet controleren omdat de body nog zo nieuw was dat er nog niets beschadigd was.
Laatst gewijzigd door Cyrus op wo feb 18 2015 12:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
-
- Clublid
Even een aantal snelle proefopnamen gemaakt en volgens mij is de eerder duidelijke zichtbare band vrijwel geheel verdwenen. Tot nu toe ziet het er goed uit, ik ga morgen nog even verder testen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Hier een video van Jared Polin, waarin hij uitlegd wat ze met zijn D750 gedaan hebben.
https://www.youtube.com/watch?v=vScsHMUweTU" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=vScsHMUweTU" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Clublid
Ook bij hem zijn er een hoop rubbers vervangen, dat kom ik steeds tegen bij reparatieverslagen. Bij mij niet en het toestel heb ik donderdag gebracht en was gisteren al klaar.
Dus of ze hebben bij mij minder gedaan (wellicht ook niet nodig) of het reparatieverslag is incompleet.
Ik ga morgen verder testen om te kijken of het echt verbeterd is want ik lees tegenstrijdige berichten als het om de resultaten gaat.
Dus of ze hebben bij mij minder gedaan (wellicht ook niet nodig) of het reparatieverslag is incompleet.
Ik ga morgen verder testen om te kijken of het echt verbeterd is want ik lees tegenstrijdige berichten als het om de resultaten gaat.
- MarcTelkamp
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Hmmm....is toch een flinke band ! Die van mij is nog niet gerepareerd, maar mijn zwarte band is de helft hiervan...
Kweetniet wat ik ervan moet denken.
Kweetniet wat ik ervan moet denken.
-
- Clublid
De band die ik in eerste instantie had was al minder dan wat ik nu bij jou zie. Ik heb gisteren en vandaag geprobeerd of ik de band weer kon zien maar gelukkig tot nu toe niet voor elkaar gekregen.MRoubos schreef:Heb mijn camera vandaag binnen gehad. Het lijkt erop dat de flare zoals die was verdwenen is, maar de zwarte band kan ik nog wel oproepen. Maar ook dan is de flare anders dan dat ie was. Heb er een foto van bijgevoegd.
[ Afbeelding ]
Ik ga van het weekend even verder testen.
Het lijkt mij dat het resultaat van de aanpassingen bij jou niet optimaal is.
Volg die draadje met grote belangstelling. De planning is om naast de d800 een body aan te schaffen die in 1080 50p en 60p video opneemt.
Tot nu toe heb ik altijd goed werkende exemplaren gehad. 2x d300, d700, d7000 en als 1 van de weinigen een d800 van de eerste batch die geen kuren vertoonde.
Echter neemt de twijfel alleen maar toe om een d750 aan te schaffen, dit topic lezende. Reparaties en controles laten verschillen zien. Dat er direct al rubbers worden vervangen is eigenlijk van de zotte.
Het heeft er alles van weg dat Nikon de concurrentie niet kan bijbenen. Lopen ze op video gebied al vanaf het begin achter de feiten aan, laten ze ook nog eens behoorlijke steken vallen wat kwaliteit (controle?) betreft.
Verder grote verschillen in prijs. UK koop je de d750 voor €1750 (met 3 jaar garantie) in NL € 2150. Echter door het rammelende product lijkt het me niet verstandig om er een in Engeland te kopen.
Reuze nieuwsgierig hoe het verder gaat met de teruggeroepen modellen en de nieuw aangeschafte d750.
Nooit een moment getwijfeld om een nieuwe body aan te schaffen maar door alle manco's bij de nieuw geïntroduceerde body's neemt het enthousiasme behoorlijk af om direct een nieuwe body te kopen.
Tot nu toe heb ik altijd goed werkende exemplaren gehad. 2x d300, d700, d7000 en als 1 van de weinigen een d800 van de eerste batch die geen kuren vertoonde.
Echter neemt de twijfel alleen maar toe om een d750 aan te schaffen, dit topic lezende. Reparaties en controles laten verschillen zien. Dat er direct al rubbers worden vervangen is eigenlijk van de zotte.
Het heeft er alles van weg dat Nikon de concurrentie niet kan bijbenen. Lopen ze op video gebied al vanaf het begin achter de feiten aan, laten ze ook nog eens behoorlijke steken vallen wat kwaliteit (controle?) betreft.
Verder grote verschillen in prijs. UK koop je de d750 voor €1750 (met 3 jaar garantie) in NL € 2150. Echter door het rammelende product lijkt het me niet verstandig om er een in Engeland te kopen.
Reuze nieuwsgierig hoe het verder gaat met de teruggeroepen modellen en de nieuw aangeschafte d750.
Nooit een moment getwijfeld om een nieuwe body aan te schaffen maar door alle manco's bij de nieuw geïntroduceerde body's neemt het enthousiasme behoorlijk af om direct een nieuwe body te kopen.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nee, juist absoluut niet !!Huib schreef:Dat er direct al rubbers worden vervangen is eigenlijk van de zotte.
De AF module zit in de bodem van de camera. Het dieper plaatsen van de module en opnieuw afregelen, wat onderdeel is van de correctie op flare, moet vanuit de onderkant van de camera gebeuren. Er moeten daarbij rubbers van de camera afgehaald worden en ommanteling van de camera aan de onderzijde. De eenmaal eraf gehaalde rubbers weer terugplaatsen lijkt me geen optie omdat het dan niet goed meer plakt. Gebruik van nieuwe (zelfklevende) rubbers is de enig juiste methode om de camera netjes weer in goede staat te brengen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Duidelijk. Wist niet dat het alleen om de rubbers gaat die tijdens de reparatie worden verwijderd. Toch doen ze dit als ik het goed lees niet bij iedere reparatie.
Laatst gewijzigd door Cyrus op do feb 19 2015 12:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.