Nieuwe Nikon D750

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
NikonChick
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Nieuwe Nikon D750

Bericht door NikonChick » za feb 21 2015 4:10 pm

Ik kwam er zojuist achter dat mijn nieuwe D750 geen zwarte stip onderop heeft. Is dat alleen voor gefixte exemplaren? Of heb ik nog een 'oud' modelletje?

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: Nieuwe Nikon D750

Bericht door gijs sandberg » za feb 21 2015 4:47 pm

Beste N,
Details daarover staan op de site wwww.nikon.nl
In geval van twijfel kan je de dames en heren een mailtje sturen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Nikkormaat » za feb 21 2015 8:04 pm

Wat ik van de Nikon Service Point in Beverwijk begreep, was dat er slechts een bepaalde serie last had van dat flair-probleem. Als ze iets gevonden hebben en dat is verholpen, volgt de stip. Zonder probleem geen herstel en dus geen stip. Zou dat bij jou van toepassing kunnen zijn, de mazzel van de goede serie?
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

TradeMARC
Forumlid
Forumlid

Bericht door TradeMARC » za feb 21 2015 8:04 pm

Vandaag m'n d750 terug van Nikon. Zonder stip. De zwarte stip is niet echt relevant omdat iedereen een zwarte stip kan zetten. Gecheckte serienummers worden in de database bijgehouden zegt men. Ik ga igg zelf de service bon toch ook zeer goed bewaren...

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » zo feb 22 2015 12:49 am

Zeker weten dat ik die servicebon al een goed plekje heb gegeven.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Wmax
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Wmax » za apr 04 2015 4:53 pm

Van D700 naar D750:

Vorige week heb ik het besluit genomen mijn D700 in te ruilen voor een D750.
Na wat epidemische aanloop problemen mbt tot flare etc (die inmiddels structureel zijn verholpen) komen er steeds meer positive verhalen over de D750 naar buiten waar menig fotograaf nu toch echt begint te bevestigen dat Nikon een waardige opvolger heeft voor de D700.
Ik ben daarom ook overstag gegaan.

Mijn oude D700 had ik op marktplaats gezet nadat ik een een aanbod had gekregen van Kamera-Express, CameraNu en van Foto Semeins.
Foto Semeins was de winnaar voor wat betreft de inruilprijs.
Op marktplaats liepen de biedingen rap op, maar ik wilde deze toch echt na 4 dagen op marktplaats te hebben gestaan inruilen.
Biedingen bleven niet meer ver weg van de inruilprijs van Foto Semeins, dus als je meer geduld hebt, is marktplaats wellicht aantrekkelijker.
Hoe dan, ik moest om mijn tijdstip minder bijbetalen als ik deze zou inruilen.

Weinig ervaring met Foto Semeins.
Naast een online shop heeft foto Semeins ook een "echte" shop.
Voor mij van groot belang want uit ervaring weet ik inmiddels dat als je problemen hebt, dat je met een webshop zonder winkel heel wat problemen kunt verwachten.
Ik mocht toen in iedergeval alles zelf regelen met de fabrikant en transportkosten etc allemaal zelf betalen. Dat doe ik nooit meer.
Zonder winkel, geen aankoop.
Foto Semeins heeft een webshop een een winkel!

De camera ben ik uiteindelijk gaan halen bij foto Semeneins in Tiel omdat ik de oude ging inruilen.
De mensen bij Foto Semeins kwamen mij zeer vakbekwaam over en m.b.t. advies en service niets dan lof.
Dan verdien je ook wat reclame op deze site denk ik... :wink:

Problemen:
Nu, na een week de camera geprobeerd te hebben duiken er achter elkaar problem op.
SD kaart problemen (nochtans gebruik ik de Lexar 600x SD kaarten die door Nikon zelf als gestest in het boek je staan)
Mijn eerste foto opdracht met deze D750 bracht me al meteen in problemen. Ik heb uiteindelijk 40 foto's kunnen schieten en 5 foto's waren defect.
De camera zelf kon de kaart niet meer lezen, maar ik kon gelukkig via mijn card reader de overige foto's redden.
Onbetrouwbaar dus in gebruik en niet geschikt voor professionele toepassingen; waar ik deze camera wel voor gebruik.

Meer problemen:
De camera had ik na deze eerste shoot uitgezet waarna ik twee dagen later de volgende shoot had.
Ik nam de camera ter hand en wat bleek, de batterij leeg...
Andere batterij gestoken en de batterij opnieuw opgeladen.
Nu e.e.a afgewacht en getest, want ja, zou ik 'm per ongeluk aan hebben laten staan?
Nee dus, ik heb deze getest en de batterij loopt binnen 2 dagen helemaal leeg als ik de camera niet eens gebruik.

Contact gehad met Nikon. Deze gaven aan dat deze problemen niet bekend zijn bij Nikon, althans, niet structureel.
... Tijd dus voor actie, want de camera was nog geen 8 dagen oud.

Foto Semeins gebeld en de camera wordt netjes geruild, dit kan niet de bedoeling zijn van deze camera.
Naast de wettelijke verplichting, wil ik toch vermelden dat foto Semeins in zijn geheel niet moeilijk deed.
Wat een service! :thumbup:

Nu heb ik de nieuwe camera nog niet binnen, deze is besteld, dus nog even afwachten tot na de feestdagen.
Als de camera binnen is hoop ik zonder problemen verder op pad te kunnen gaan met de D750, dan ga ik er zeker weten heel veel plezier aan beleven!

Foto's
Ondanks de tegenslag natuurlijk wel de foto's bekeken die wel gelukt zijn.
Ongelooflijk wat voor plaatjes deze camera schiet.
Alleen al voor de plaatjes die ik met de D750 kan schieten wil ik de D700 eigenlijk niet meer terug..
Alle recensies liegen er geen woord over; wat een ongekende beeldkwaliteit.
Als je wilt kijken wat mensen zoal schieten met de D750, dan is "D750 users" op facebook een aanrader.
Dan loopt het water je uit de mond.
Nu schiet de D700 al schitterende foto's en je zou wellicht zeggen, dat kan haast niet beter,... totdat...D750

De D750 mist de 1/8000, maar dat is voor mij geen issue.
De D750 kan tot ISO 50, dus in dat extreem geval kan je lager in de ISO waarden waardoor tov de D700 met 1/8000 ook met 1/4000 op de D750 goed uit komt.
Ik kan me echter maar 2 of 3 keer herinneren dat ik een 1/8000 gebruikt heb in mijn D700 tijdperk.
Als kerk fotograaf vind ik de ruisvrije hoge ISO's van hoger belang.
Inmiddels heb ik foto's geschoten op 6400 en 128000 ISO.
Zelfs die beelden zijn nog steeds heel goed te gebruiken. Ik heb de D700 slechts zeer zelden met deze extreme ISO waarden gebruikt.
Alleen in uiterste nood, maar dan was ruis een compromise, tot ISO 2000 deed de D700 het perfect. Daarboven nam het voor mijn toepassingen snel af.

De extra grip heb ik nooit gehad op de D700 en daarmee is de D750 standaard sneller, dus ook hier geen min punt voor mij.
En de autofocus van de D750... die is extreem snel en accuraat, zelfs in donkere omgevingen. Super, juist daar waar ik 'n echt nodig heb!

De bediening:
Oef, dat was even worstelen.
Ik kon de D700 natuurlijk blindelings bedienen, deze D750 vraagt wat extra aandacht.
Maar inmiddels gaat dat ook goed, als je deze eenmaal door hebt dan gaan sommige dingen zelfs sneller, andere dingen weer trager.
Het is m.i. vooral "anders" en dat kost tijd.

Wifi heb ik inmiddels volop gebruikt, werkt perfect!
Snel even wat RAW shots doorsturen via de smartphone? Geen enkel probleem
Afstandsbediening vanaf statief? Niet meer nodig, kan gewoon via de smartphone.

Kantelscherm:
Ook uitgeprobeert om boven het volk uit foto's te maken, dat is echt heel handig en bovendien is het een erg robuust kantelscherm, die ervaring is beter dan ik verwacht had.
Die wil ik ook niet meer missen.

Video:
Helaas, video heb ik nog niet gebruikt, daar kan ik dan ook niets over zeggen.
Maar goed, ik ben dan ook een fotograaf en geen filmer... :wink2:

Ik zal binnenkort een paar foto's publiceren van de D750, want de huidige foto's waar ik over spreek zijn in opdracht genomen en niet bedoeld voor publicatie.
Voor degene die nog twijfelen over de D750, ik kan 'm zonder meer aanbevelen; even van uitgaande dat de problemen die ik heb ook echt exemplarisch zijn.
Maar dat weet ik pas als ik de nieuwe camera binnen heb.

D750 waardige opvolger voor D700
Vooralsnog, mocht je de D750 overwegen (tov de D700), wees gerust, het is m.i. een flinke stap vooruit en ook m.i. een waardige D700 opvolger;
Laatst gewijzigd door Wmax op za apr 04 2015 7:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilbert Maximus
Nikon Z6ii & Z9
Nikon lenzenbereik: 14 - 200mm
Godox (pro) flashes

Sandervb
Forumlid
Forumlid

Bericht door Sandervb » za apr 04 2015 5:27 pm

Mooie duidelijke review, ik hoop dat je nieuwe D750 helemaal probleemvrij blijft.
Nikon D500
Nikon AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED \ Tamron SP 17-50 2.8 \ Tamron 70-300 4-5.6 Di VC USD \ Sigma 105 2.8 Macro \
Metz Mecablitz 44 AF-1 \ LowePro 202 AW \ Vanguard Alta Pro 263AT met Manfrotto 391RC2
Carry Speed FS-Slim Prime

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » za apr 04 2015 6:22 pm

Hallo Wmax. Ik kan, zonder vergelijk met een D700, niet anders dan jouw ervaring met de D750 onderschrijven. Krankzinnig ruisarm tot ISO 6400 en AF cherpstellen met licht dat te gering is om met eigen ogen zaken voldoende gedetailleerd te kunnen onderscheiden om handmatig te focussen.

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » za apr 04 2015 6:35 pm

mooi verhaal, maar de D750 gebruikt toch SD kaartjes?
Groetjes,
Jaap

Wmax
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Wmax » za apr 04 2015 7:31 pm

Jaap,

Thx,

Je hebt helemaal gelijk, het zijn SD kaarten, geen CF kaarten.
Ik heb het even aangepast.
Wilbert Maximus
Nikon Z6ii & Z9
Godox (pro) flashes

Wmax
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Wmax » za apr 04 2015 7:58 pm

Hierbij even snel twee foto's die gemaakt zijn met de D750.

Ik heb een converter tool gebruikt zodat ik de foto's in NX2 kon laden. (die maakt van de D750 een D610 zodat NX capture2 voor de gek gehouden wordt.)
NX2 capture ondersteunt de D750 nl niet.
Hiervoor zal ik op korte termijn naar Lightroom of DXO o.i.d. overstappen. (Wat precies ben ik nog aan het uitzoeken)

Beide foto's zijn beide geschoten uit de hand.
Camera instelling: ISO 3200 en gebruikte lens is de 28-70 ED.
Camera witbalans automatisch en instelling "Standaard"
Er is gebruik gemaakt van de straatverlichting (Er is geen additioneel licht of flits ingezet)

Bewerkingen:
De eerste foto heb ik een klein beetje bijgeknipt
De tweede heb ik wat meer recht gezet
Verder is er niets met de foto's gebeurt

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Wilbert.
Wilbert Maximus
Nikon Z6ii & Z9
Godox (pro) flashes

TinoK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door TinoK » za apr 04 2015 8:07 pm

Wmax,

Heb je NX-D al geprobeerd?

Gr.Tino
Gr.Tino

Flickr Martino'70

“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » za apr 04 2015 9:15 pm

Zou ik niet doen.

TinoK
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door TinoK » za apr 04 2015 11:38 pm

Marten schreef:Zou ik niet doen.

Wat niet doen, en waarom niet?

Gr.Tino
Gr.Tino

Flickr Martino'70

“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo apr 05 2015 7:39 am

Och, NX-D proberen kan natuurlijk altijd.
Met mijn opmerking gaf ik aan dat ik het een zeer matig programma vind, mede omdat er ten opzichte van NX-2 alleen maar bewerkingsmogelijkheden uit zijn gehaald.
Hier staat die achteruitgang nog eens goed aangegeven.
Maar het aller belangrijkst vind ik dat Nikon het niet kan maken dat bestanden gemaakt met nieuwe camera modellen (D750, D810) niet meer kunnen worden geopend in oudere Nikon software.
Terug maar weer naar het onderwerp, de D750.

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”