Body erbij

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Johan van Gool
Forumlid
Forumlid

Body erbij

Bericht door Johan van Gool » wo feb 25 2015 11:48 am

Ik heb en gebruik naast mijn D4 voor vogelfotografie al wat jaartjes een D300s.
Prima camera, die nu eigenlijk dient als backup camera en hoofdzakelijk gebruikt wordt voor macro en reis camera.
Aangezien de techniek van de D300s wel wat is veroudert gezien de nieuwe generaties body's, wil ik deze gaan vervangen voor een andere body.
Heb zelf zitten denken aan een D7100, D610 of een prima tweedehands D800. Gezien de prijs van deze drie body's vind ik dat ook voldoende voor een vervangende backup camera.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Body erbij

Bericht door gijs sandberg » wo feb 25 2015 12:03 pm

Johan,
En wat is nu de vraag?
Mijn tips:
-kijk alleen naar degelijke bodies, een D6nn zou m.i. teleurstellen.
-overweeg welke lenzen en accessoires vice versa moeten passen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

JvdKooij
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door JvdKooij » wo feb 25 2015 1:02 pm

Johan,
het geleuter over degelijke bodies zou ik maar skippen, een D6x0 is/zijn prima camera's.

Echter als je dezelfde accessoires wilt gebruiken als je D4 blijft alleen de D8x0 over.
Anders zou ik even wachten want binnenkort schijnt de D7200 aangekondigd te worden.
Kun je altijd nog de D7100 en D7200 vergelijken.
Laatst gewijzigd door JvdKooij op wo feb 25 2015 2:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes,
Jaap

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » wo feb 25 2015 2:34 pm

Gijs, waarom zou de D6nn geen degelijke body zijn? :crazy:
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » wo feb 25 2015 3:42 pm

Of een mooie D3 (s)(x) blijft de bediening ook mooi zoals je gewend bent.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » wo feb 25 2015 7:09 pm

Gezien het feit dat je graag vogels schiet zou een mooie D800 met weinig clicks dat mijn eerste keuze zijn. Qua bediening niet enorm veel anders dan wat je gewend bent. Qua bouw is het ook niveau D300/D4, en je hebt net wat meer pixels om te kunnen croppen mocht dat nodig zijn. Enigste nadeeltje is dat je geen 7+ FPS kan schieten. Maar of dat in jouw vogelstijl zit kan jij alleen bepalen natuurlijk.

Zowel de D6x0 als de 7100 zijn beide prima camera's natuurlijk waarmee je eveneens zeer goede foto's kan maken. De weerstbestendigheid/bouw is zeker goed natuurlijk. De D800 is natuurlijk net een stapje beter daarin. Alleen de bediening/knoppen lay-out is natuurlijk wel iets anders.
Het is maar wat je wil natuurlijk. Allemaal voortreffelijke camera's die meer dan goede foto's kunnen voortbrengen. Ga je voor meer pixels en iets betere bouw, ga je voor meer snelheid in FPS, DX of FX. Een moeilijke keuze, tenzij er echt zaken voor je uitspringen natuurlijk.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Alex
Clublid
Clublid

Bericht door Alex » wo feb 25 2015 9:17 pm

Het is toch zo dat je ooit een D800 had waarover je ontevreden was en hebt ingeruild voor een D4? Als dit klopt waarom dan nu toch deze optie?

Zelf heb ik geen reservebody maar voor mij zou de basis voor een 2e body moeten zijn;
Of
Back-up; identieke body danwel identieke bediening/instelling
Of
2de body als aanvulling : bv ff versus Crop (macro) , groot/zwaar versus klein/licht, oftewel alles wat je mist in de D4.

Suc6 met de keuze

Johan van Gool
Forumlid
Forumlid

Bericht door Johan van Gool » do feb 26 2015 7:50 am

Klopt Alex, was inderdaad niet tevreden toen over mijn D800. Zeker niet in het gebruik met vogelfotografie.
Helaas had ik er ééntje die veel storingen had, maar neemt niet weg dat het een slechte camera is.
Levert gezien de pixels behoorlijk gedetailleerde foto's op. En kun je wat meer croppen zonder veel verlies van scherpte.
Ik heb die toen inderdaad ingeruild voor een D4, waar ik nog altijd dol blij van wordt als ik er weer een dagje mee gefotografeerd heb.

Maar goed, krijgen we weer een opmerking van iemand over glaswerk :evil: en wat mijn vraag was.
Dacht toch duidelijk omschreven te hebben meneer Gijs Sandberg dat het ging om een andere body ter vervanging van mijn D300s.
Om nog specifieker te zijn een andere body voor macro fotografie en als backup body ter vervanging van D300s.
Als de vraag nu nog niet duidelijk is weet ik het ook niet meer!!!

Maar goed, het merendeel van mijn glaswerk is voor FX, maar wordt ook wel eens gebruikt op mijn DX camera.
Dus hebben we die vraag ook direct beantwoord :lol: Misschien inderdaad de D300s vervangen voor een andere crop body zoals Alex aangaf..

Denk er nog even over na,
Laatst gewijzigd door Johan van Gool op do feb 26 2015 11:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Kroontje

Bericht door Kroontje » do feb 26 2015 10:39 am

Om nog specifieker te zijn een andere body voor macro fotografie en als backup body ter vervanging van D300s.
Als ik het zo lees, zou ik voor de D7100 gaan.
Maar met mijn D800 op FX en DX stand ben ik toch ook zeer tevreden over het beeld wat ik krijg ;) Dit was in het begin wel even wennen tov de D90.
Dit terzijde ;)

Gr Kroontje

Johan van Gool
Forumlid
Forumlid

Bericht door Johan van Gool » do feb 26 2015 11:44 am

O, dat geloof ik best hoor Kroontje wat betreft het beeld. Die foto's die ik toen met mijn D800 gemaakt had, zagen er super uit.
Ik had alleen de pech dat mijn camera toen veel storingen had, daar baalde ik enorm van, en heb hem toen ingeruild voor een D4.
Voordeel met de D800 was dat je een iets grotere crop kon maken gezien de pixels.
Die vond ik detailrijker en scherper dan de foto gemaakt met deze body in DX formaat.
Laatst gewijzigd door Cyrus op za feb 28 2015 5:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Redblockman
Forumlid
Forumlid

Bericht door Redblockman » vr feb 27 2015 11:18 pm

Dan zou de D7100 een goede keuze moeten zijn als croppen een dingetje is... De D800 heeft volgens mijn ongeveer ruwweg 16 megapixels op hetzelfde oppervlak waar de D7100 er 24 heeft...(ja het totaal van de D800 is wel hoger uiteraard).
Voordeel van een crop body in categorie reiscamera is uiteraard de optie tot compacter glaswerk. Als ik mijn D7000 met 17-50 F2.8 naast mijn D600 met 24-70 F2.8 zet dan weet ik zo wat de fijnste reiscamera is...

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » za feb 28 2015 12:01 am

Mijn oude D300 voldoet nog steeds binnen met macro werk,ik werk in middels na teleurstelling met de D800e met een D4 en D810. De D4 dacht ik veel voor vogel foto grafie in te zetten van wege de snelheid,maar man wat een verschil maakt de D810 met scherpte en details prachtige all round camera voor macro landschap en vogeltjes ook ism Tc1.4 ,ok hij is langzamer maar ik overweeg om de D4 binnenkort van de hand te doen.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”