Bij een fotoreportage binnen, wil ik het buitenlicht mengen met het licht van losse speedlite (Nikon SB-800 flitser).
Om de kleur van het flitslicht in balans te brengen met buitenlicht, daarvoor wil ik een gel gebruiken voor op mijn flitser.
Soms komt het invulflits van de flitser hard over op een foto.
Als ik nu de omnibounce (het witte kapje) over de fliser met gel plaatst, heeft dit nog nadelige gevolgen voor de kleurbalans tussen flitser/buitenlicht.
Je flits dan als ware eerst door een oranje gel, gevolgd door het witte kapje....
Alvast bedankt voor het antwoord!
Gel op flitser in combinatie met de omnibounce (witte kapje)
Re: Gel op flitser in combinatie met de omnibounce (witte ka
Als je het licht zachter wilt hebben heb je een grotere lichtbron nodig en niet een stof ( Stofen of omnibounce) kapje.
Bouncen tegen muren geeft je de muur als lichtbron. Lekker groot en dus zacht licht.
Als er geen geschikte muur is kan het plafond ook met het bouncekaartje van de flitser omhoog. Als er geen geschikt plafond of muur
Als er ook geen geschikt plafond is moet je wel direct flitsen. Ze dan de flitser op - 2/3e stop. Dat wordt natuurlijker.
P.S. een kale flitser is in balans met het buitenlicht. Dat is 5600 Gr. Kelvin.
Zonder gel wordt het kunstlicht warmer maar het buitenlicht klopt dan samen met de flitser.
Gebruik je een CTO gel dan zal het daglicht blauw worden.
Kijk hier ook maar eens even. http://neilvn.com/tangents/flash-photog ... ing-flash/
En ook zeker deze:http://strobist.blogspot.nl/2006/03/lighting-101.html
Stukje over bouncing: http://strobist.blogspot.nl/2006/03/lig ... s-and.html
Bouncen tegen muren geeft je de muur als lichtbron. Lekker groot en dus zacht licht.
Als er geen geschikte muur is kan het plafond ook met het bouncekaartje van de flitser omhoog. Als er geen geschikt plafond of muur
Als er ook geen geschikt plafond is moet je wel direct flitsen. Ze dan de flitser op - 2/3e stop. Dat wordt natuurlijker.
P.S. een kale flitser is in balans met het buitenlicht. Dat is 5600 Gr. Kelvin.
Zonder gel wordt het kunstlicht warmer maar het buitenlicht klopt dan samen met de flitser.
Gebruik je een CTO gel dan zal het daglicht blauw worden.
Kijk hier ook maar eens even. http://neilvn.com/tangents/flash-photog ... ing-flash/
En ook zeker deze:http://strobist.blogspot.nl/2006/03/lighting-101.html
Stukje over bouncing: http://strobist.blogspot.nl/2006/03/lig ... s-and.html