ATOR schreef:Springende kinderen ga je met deze flitsers niet bevriezen, dat heeft niets met power te maken maar alles met flitsduur. Je zit vast aan je maximale flitssynchronisatie-sluitertijd van zo'n 1/200s. Dat is te weinig om beweging te bevriezen dus de flitsduur is hierin bepalend. De RX 2 heeft wel een kortere flitsduur dan de RX 4. Overigens zullen vooral handen, voeten en lange haren niet helemaal scherp zijn, de rest van het lichaam zal redelijk bevroren zijn.
Probleem is vooral dat voor de meeste type studio flitsers geldt dat hoe hoger het vermogen, hoe korter de flitstijd is. Ik kon met 2x600W Falconeye flitsers springende turnsters bevriezen, maar dat gaf wel zo'n bak licht in een sporthal dat je daar op zolder niet zo veel aan hebt.
Voor een kleine ruimte heb je eerder teveel dan te weinig licht dus mij lijkt de RX 2 de beste keuze.
dat dus
Wil je wel alles bevriezen dan zijn er triggers die sluitertijden boven de synchronisatietijd mogelijk maken, zoals b.v. de Yongnuo YN622N-TX die sluitertijden tot 1/8000s ondersteunt.
....
Als je een kortere flitsduur wilt hebben en meer instelbereik dan kom je bij Elinchrom op de ELC serie uit maar daar hangt een heel ander prijskaartje aan.
Ik zou persoonlijk als TS in een dergelijke kleine ruimte inderdaad eerder gaan kijken naar een setje reportage flitsers met high speed sync mogelijkheden. Dan kun je op laag vermogen toch snelle bewegingen bevriezen. Mocht je naar ECHT snelle sluitertijden gaan dan zou e zelfs meerdere reportage flitsers kunnen combineren.
In een dergelijke kleine ruimte werkt Nikon CLS systeem uitstekend dus het zou ook een paar triggers besparen .
Daar kun je dan nog een mooi lichtstatief en modifiers bij kopen. Bijkomend voordeel is dan dat je niet vast zit aan de dure merken modifiers, uiteindelijk wil je waarschijnlijk wel een kwaliteitssetje softboxen, maar zolang het op zolder staat en niet vaak naar locatie mee moet heeft het weinig te lijden en kun je best beginnen met een goedkoop model om uit te vinden of het echt iets voor je is.
Fin.