Om een objectief samen te stellen met goede bokeh is inderdaad gewoon een kwestie van lens-ontwerp.
In de basis is het afhankelijk van de "sferische aberratie". Meer erover bijv.:
http://toothwalker.org/optics/spherical.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://toothwalker.org/optics/bokeh.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Met name het voorbeeld van die diagonaal kruisen geeft mooi weer hoe onscherpte voor- of achter het scherptepunt zich manifesteert.
Maar omdat er zoveel andere factoren zijn waar men tegenwoordig ook rekening mee wil (moet) houden in het gebruik van een objectief, kan het afstemmen ervan wel eens een moeilijke aangelegenheid worden. Bijv. interne scherpstelling van een paar elementen met een snelle AF-S autofocus functie, kan tegenstrijdig zijn in het afstemmen van een mooie bokeh. Evenzeer VR, objectieven "dezelfde buitenafmetingen" laten behouden etc.
Een mooie bokeh is in de grond van de aard van "sferische abberatie" feitelijk tegenstrijdig met een een hoge resolutie van een objectief.
Vandaar de zeer matige waarden voor bijv. een Nikkor 58mm/1.4 objectief met betrekking tot resolutie.
Anderzijds zeer knap wat Zeiss bereikt heeft met hun Otus objectieven. Daar betaal je dan ook voor.
Bovendien een mooie bokeh in de achtergrond, is meestal "tegenovergesteld" in eigenschap in de voorgrond. (Zie voorbeeld met die kruisen).
Waar leg je de balans? Vandaar bijv. de twee DC objectieven van Nikon (105 en 135mm / 2.0) waar voor- en achtergrond onscherpte te regelen is.
Overigens is het verhaal achter het DC ontwerp van Nikon, juist ook gebaseerd op "Trial and error" in het ontwerp tot de optimale balans werd bereikt.
De "Defocus Control" van een Nikkor 105mm2.0 DC objectief
verkeerd ingesteld op de voorgrond:
Ingesteld op de achtergrond:
Bron:
http://www.kenrockwell.com/nikon/105mm-f2-dc.htm" onclick="window.open(this.href);return false;