D750 olie op Sensor
- Bern-Art
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
D750 olie op Sensor
Ik bezit een van de eerste D750 van Nedeland. Ik ben er erg tevreden mee. Mijn schrik was groot toen ik over het Flare-probleem hoorde. Even controleren of het ook voor mijn camera een probleem vormt. Ik heb een aantal test foto's gemaakt. En ja hoor, mijn camera heeft er ook last van. Maar opeens zie ik donkere vlekjes in de lucht. Tja ben nu aan het testen geweest in allerlei omstandigheden. Bij een groothoek 24 mm en een klein diafragma f/22, komen tegen de witte achtergrond plotseling tientallen donkere vlekjes tevoorschijn.
Toch maar even naar de vakwinkel gebracht. Waarschijnlijk zijn de donkere vlekjes oliesporen. Het zal toch niet waar zijn dat het D600 probleem zich herhaald? De camera is inmiddels opgestuurd naar Nikon. Voor de interne reflexie en de donkere vlekjes op de sensor.
Zijn er meer mensen die ook last hebben van vlekjes op de sensor van de D750?
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes Bernard
Toch maar even naar de vakwinkel gebracht. Waarschijnlijk zijn de donkere vlekjes oliesporen. Het zal toch niet waar zijn dat het D600 probleem zich herhaald? De camera is inmiddels opgestuurd naar Nikon. Voor de interne reflexie en de donkere vlekjes op de sensor.
Zijn er meer mensen die ook last hebben van vlekjes op de sensor van de D750?
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes Bernard
Laatst gewijzigd door Bern-Art op za feb 14 2015 3:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vermijdt hete woorden. Ze kunnen je lippen branden.
Nikon D850, Nikon D750, Tamron SP 24-70 F2.8, Nikkor 105 Macro F2.8, Nikkor 70-200 f4, Nikkor 50mm F1.8, Tamron SP 15-50 f2.8, Tamron 150-600 G2 en een berg gadgets.
Nikon D850, Nikon D750, Tamron SP 24-70 F2.8, Nikkor 105 Macro F2.8, Nikkor 70-200 f4, Nikkor 50mm F1.8, Tamron SP 15-50 f2.8, Tamron 150-600 G2 en een berg gadgets.
Re: D750 olie op censor
Die vlekjes moeten gecensureerd worden...
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Nog niet getest. Tijdens het schieten ook geen vlekken tegengekomen. Ik wissel vaak van lenzen dus kan me voorstellen dat er wat stof of vocht op zou kunnen komen. Zal eens kijken voor de gein. En flares proberen op te roepen om te kijken of ze er zitten doe ik niet aan. Als ik er last van heb is het wat anders en gaat ie terug.
Maar qua vlekkjes, hoe zit het met jouw lenzenwissels etc. Zouden die kunnen bijdragen aan vlekken? Vochtige of stoffige ruimtes etc.?
Maar qua vlekkjes, hoe zit het met jouw lenzenwissels etc. Zouden die kunnen bijdragen aan vlekken? Vochtige of stoffige ruimtes etc.?
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Stofjes en vlekken op de sensor is van alle tijden.
Als het een meer dan normaal probleem zou zijn, was daar al lang uitgebreid op fora over geschreven. Ben je dat soort berichten veelvuldig tegengekomen? En ja, bij diafragma F22 zie je elk minimaal stofje of vlekje zitten, maar dat zijn ook niet de normale gebruiksdiafragma's waar je normaal foto's mee maakt. Wat zie je bijv. bij F8 ??
Als het een meer dan normaal probleem zou zijn, was daar al lang uitgebreid op fora over geschreven. Ben je dat soort berichten veelvuldig tegengekomen? En ja, bij diafragma F22 zie je elk minimaal stofje of vlekje zitten, maar dat zijn ook niet de normale gebruiksdiafragma's waar je normaal foto's mee maakt. Wat zie je bijv. bij F8 ??
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Bern-Art
- Forumlid
Re: D750 olie op Sensor
Hoi Remco,
Ik wissel mijn lenzen eigenlijk zo min mogelijk. Eigenlijk zit de Tamron 24-70 er altijd op. Ik doe de doppen er onmiddellijk op en af, en altijd met de opening naar beneden gericht. Ik werk nooit in stoffige ruimten. De vakman heeft alles nagekeken en kon ook geen stof ontdekken, niet op de spiegel en op de lenzen. Alles was keurig schoon.
Je ziet de vlekjes alleen bij een klein diafragma met een lichte achtergrond. Eigenlijk had ik tot nu toe nog nooit zo'n klein diafragma gebruikt. Met de camera ben ik voornamelijk in de thuis-studio bezig geweest.
Er staan een aantal fotosessies gepland voor dit jaar, waaronder een bruiloft.
Ik wil niet uren kwijt zijn om vlekjes weg te poetsen.
Waarschijnlijk is er iets teveel olie gebruikt, volgens Fotojans. Ze laten Nikon ernaar kijken,
Ik wissel mijn lenzen eigenlijk zo min mogelijk. Eigenlijk zit de Tamron 24-70 er altijd op. Ik doe de doppen er onmiddellijk op en af, en altijd met de opening naar beneden gericht. Ik werk nooit in stoffige ruimten. De vakman heeft alles nagekeken en kon ook geen stof ontdekken, niet op de spiegel en op de lenzen. Alles was keurig schoon.
Je ziet de vlekjes alleen bij een klein diafragma met een lichte achtergrond. Eigenlijk had ik tot nu toe nog nooit zo'n klein diafragma gebruikt. Met de camera ben ik voornamelijk in de thuis-studio bezig geweest.
Er staan een aantal fotosessies gepland voor dit jaar, waaronder een bruiloft.
Ik wil niet uren kwijt zijn om vlekjes weg te poetsen.
Waarschijnlijk is er iets teveel olie gebruikt, volgens Fotojans. Ze laten Nikon ernaar kijken,
Laatst gewijzigd door Bern-Art op za feb 14 2015 3:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bern-Art
- Forumlid
Re: D750 olie op sensor
Hoi Léon.
Bij F8 heb ik de stofjes niet kunnen ontdekken. De vlekjes zitten geconcentreerd rechts boven op sensor. Allemaal zijn ze precies rond. Gezien het feit dat de camera vrijwel nieuw is, nauwelijks van lens gewijzigd en nooit in stoffige ruimten ben geweest ben ik van mening dat dit niet acceptabel is.
Bij F8 heb ik de stofjes niet kunnen ontdekken. De vlekjes zitten geconcentreerd rechts boven op sensor. Allemaal zijn ze precies rond. Gezien het feit dat de camera vrijwel nieuw is, nauwelijks van lens gewijzigd en nooit in stoffige ruimten ben geweest ben ik van mening dat dit niet acceptabel is.
Laatst gewijzigd door Bern-Art op za feb 14 2015 3:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Idd gewoon even naar Beverwijk sturen, hebben ze het zo gezien. Maar zijn die vlekjes ook zichtbaar als je op normalere diafragma's werkt? Ik neem aan dat je een huwelijk niet op f22 gaat schieten. Als ze op waardes als F2.8 tot F8-F11 zichtbaar zijn heb je idd een probleem. Hoe vaak werk je echt hoger natuurlijk?
Maar goed, even laten checken daar en je weet het. Hoop dat het probleem snel opgelost word.
Maar goed, even laten checken daar en je weet het. Hoop dat het probleem snel opgelost word.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
- Bern-Art
- Forumlid
Re: D750 olie op sensor
Zoals ik al zei. Alleen zichtbaar bij kleine diafragma's. Ik had het ook nog nooit gezien. Terwijl ik kritisch naar mijn foto's kijk. Ik heb met dit toestel nog nooit met zo'n klein diafragma geschoten. Doe ik eigenlijk ook nooit. Je kunt dan net zo goed compact camera gebruiken 
Ik kan nu ook niets meer uitproberen. Het toestel is onderweg naar Nikon.
Ik ben er van overtuigd dat mijn geweldige camera perfect terug krijg. Nu gewoon een tijdje geduld hebben.

Ik kan nu ook niets meer uitproberen. Het toestel is onderweg naar Nikon.
Ik ben er van overtuigd dat mijn geweldige camera perfect terug krijg. Nu gewoon een tijdje geduld hebben.
- a90
- Forumlid
"Beverwijk" zal naar ik mag aannemen gewoon even de sensor reinigen, dan zal het opgelost zijn. Het hoeft zeker geen structureel probleem te zijn, sensors worden nu eenmaal wel eens vies.
Dat het zichtbaar wordt bij een klein diafragma op een witte achtergrond is bij uitstek de controle om te kijken of er vervuiling op de sensor zit. Zo wordt ook de controle gedaan om te kijken of het schoon genoeg is.
Vervuiling op de spiegel zal nooit leiden tot vlekjes op de foto en stofjes in of op de objectieven zijn eveneens niet of vrijwel niet te zien.
Dat het zichtbaar wordt bij een klein diafragma op een witte achtergrond is bij uitstek de controle om te kijken of er vervuiling op de sensor zit. Zo wordt ook de controle gedaan om te kijken of het schoon genoeg is.
Vervuiling op de spiegel zal nooit leiden tot vlekjes op de foto en stofjes in of op de objectieven zijn eveneens niet of vrijwel niet te zien.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Olie spetters kan bij iedere camera en model in het begin voorkomen, dat is niet vergelijkbaar met het stof probleem van de D600.
- Bern-Art
- Forumlid
Het bleken inderdaad olie spetters te zijn. Op de zelfde plek als de D600. Gewoon pech. Nikon heeft de sensor gereinigd en de reflectie problemen opgelost. Na bijna 3 weken zijn de problemen opgelost.
Ik hoop er nu jaren lang veel plezier aan te hebben.
Ik hoop er nu jaren lang veel plezier aan te hebben.
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
En de shuttercount is nu niet ineens een stuk hoger? Als t olie is doen ze meestal heel veel clicks maken om te kijken of t terugkomt.
ief
ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- Bern-Art
- Forumlid
het aantal clicks controleren is een goed idee. Helaas heb ik gisteren mijn SD kaarten geformatteerd, nadat ik zelf een aantal testen had gedaan. Daar baal ik nu van 
Hij is goed gerepareerd. Dat is toch het belangrijkste. Kan ik morgen mijn kleinkind weer eens proberen mooi vast te leggen. Ze groeit als kool.

Hij is goed gerepareerd. Dat is toch het belangrijkste. Kan ik morgen mijn kleinkind weer eens proberen mooi vast te leggen. Ze groeit als kool.
Ongeacht of je nou wel of niet je geheugenkaartjes formatteert; dat maakt voor het aantal clicks niks uit.
Gewoon de laatste opname pakken die je hebt gemaakt voor dat je je body opstuurde; shuttercount controleren, en nu weer een opname maken en daarvan ook de shuttercount nakijken en dan vergelijken.
Gewoon de laatste opname pakken die je hebt gemaakt voor dat je je body opstuurde; shuttercount controleren, en nu weer een opname maken en daarvan ook de shuttercount nakijken en dan vergelijken.