Kleurprofielen

Discussies over fotobewerking en archivering
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Kleurprofielen

Bericht door Mieke53 » di mar 10 2015 3:30 pm

Beste forumleden van dit draadje,

1. ik heb mijn camera altijd op Adobe RGB staan, voor het geval dat ik een keer een afdruk wil laten maken met de grootste kleuruimte. Vind ik een prettig idee, meer niet.
2. ik weet: ik kom dan terecht bij een lab die ADOBE aankan.
3. ik sla mijn NEF bewerking tegenwoordig op als TIFF. (In mijn geval behoud de TIFF het Adobe RGB profiel)

Werkwijze als ik ga printen:

1. Wanneer ik een afdruk van mijn printertje wil, (eenvoudig ding, Pixma IP 4500), pak ik die Tiff en maak er een TIFF sRGB van.
2. Meer kan die printer toch niet aan denk ik dan, bovendien zit er geen Adobe profiel bij mij in die printer, wel sRGB.
2. Daarnaast gebruik ik die TIFF omdat ik denk dat dit een betere printscherpte geeft. Goed gedacht?
5. Maar: heeft het zichtbare negatieve invloed op de kleuren als ik toch dit TIFF bestand met ingesloten Adobe profiel zou gebruiken voor mijn printer die alleen sRGB aankan?

Ik weet: er is veel over geschreven maar ik probeer het hier even neer te pennen in mijn eigen taal of ik de goede denkwijze heb.

Gr. Noortje :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mar 10 2015 4:06 pm

Punt 5.
Ja, dat heeft zichtbare gevolgen.
Een op Adobe RGB afgestemd bestand printen (of op een monitor laten zien) welke zijn afgestemd op sRGB, zal meer fletse, minder gesatureerde beelden geven. Met name rood is "vies".

Andersom beelden afgestemd op sRGB, niet geconverteerd, binnen een Adobe RGB omgeving (zal niet zo vaak voorkomen), geeft juist te vette over-gesatureerde beelden, vooral in het rood.

De enig juiste weergave die het dichtste in de buurt komt van de mogelijkheden van printen zoals bedoeld.
Is een printer afgestemd op sRGB, dan een adobe RGB beeld converteren (dus niet toewijzen) naar sRGB.

Lees voor de aardigheid eens een voorbeeld zoals ik eerder ooit schreef in een vergelijking van "recepten", dan snap je denk ik precies de kern hoe het (ook) bij kleurprofielen werkt.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 87#p405087" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di mar 10 2015 4:37 pm

Dank Leon,
Ik ga het doorlezen, ik moet kennelijk nog wel in de gaten of ik de term: toewijzen of converteren gebruik.
Als ik een adobe profiel naar srgb profiel wil doen tijdens de export, en ik vink srgb aan(staat standaard uit waardoor het adobe profiel gehandhaafd wordt) : wijs ik dan toe of converteer ik.
Dit is nog wel moeilijk te begrijpen term voor me.
Of is dit bij elk programma anders.
Dankje.
Noortje

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di mar 10 2015 8:36 pm

Converteren.
Toewijzen betekent alleen een ander etiket erop plakken, van wat het niet is.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di mar 10 2015 10:33 pm

Prima, doe ik het goed.
Bedankt.
Noortje

Plaats reactie