Help..m'n handleiding schiet tekort (of ik kijk niet goed..)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Dimar
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Help..m'n handleiding schiet tekort (of ik kijk niet goed..)

Bericht door Dimar » wo mar 11 2015 1:23 pm

Beste mensen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een D60 camera met de standaard 18-55mm kitlens. Hoewel het een oudje is en vrij simpel, is het voor mij een ideale camera om de eerste stappen te zetten. Geweldig vind ik het! Nu heb ik toch een paar vraagjes over de camera. Wellicht heeft iemand een dergelijke camera en wat meer kennis want ik kom er niet uit;

-Als ik in mijn zoeker kijk zie ik de aanduiding 1,3K wat slaat op het aantal foto's dat ik nog kan nemen aldus de handleiding.. Op het moment dat ik de ontspanknop half indruk krijg ik op die plek de melding "r04" en ik kan maar niet terugvinden wat dat betekent.
-Als ik de camera in A stand zet (daar doe ik het meeste mee) dan krijg ik af en toe wel, en af en toe niet de belichting-info te zien. Die streepjes met + en - aan de uiteinden. Ik vind het prettig om die info altijd te kunnen zien in de zoeker.. is dat een instelling die aan te passen is? Volgens het boekje krijg je alleen deze info te zien als er iets mis is met de belichting, vandaar dat je 'm niet altijd ziet.. maar ik vind 'm juist erg handig.
-Is het mogelijk in het zoekerscherm hulplijnen te zien tbv compositie? Ik trof hier niets over in de handleiding..
-Is het mogelijk de ISO waarde in de zoeker te zien? Naast de overige info dus.. of vraag ik dan te veel van de camera ;-) Ik zet de ISO meestal vast op basis van de hoeveelheid licht, maar ik wil gaan proberen om 'm op auto met een max van 800 te zetten. Daarboven krijg ik korrels in m'n foto's... Als de camera de ISO gaat kiezen is het fijn als je die waarden ook kan zien in de zoeker..

Nou, wellicht weet iemand er wat meer van dan ik ;-) Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,
Dimar

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Help..m'n handleiding schiet tekort (of ik kijk niet goe

Bericht door Cookie1397 » wo mar 11 2015 2:10 pm

Hallo Dimar, 1,3K wil zeggen dat je 1300 foto's op de kaart kwijt kunt en R4 wil zeggen dat de camera een buffer van 4 foto's heeft. Hier kan je de handleiding van de D60 downloaden en zoek dan naar auto-iso, die kun je in het menu van de D60 aan of uitzetten maar je kan ook aangeven hoe hoog de camera mag gaan met het kiezen van de iso waardes. Ik heb geen D60 en weet dus ook niet hoe en waar in het menu dat kan.
Nikon Z Z & de maskers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”