sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
cezi
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: sensor zelf schoonmaken of toch maar niet?

Bericht door cezi » do mar 12 2015 10:55 am

ik werd met de neus op de feiten gedrukt toen ik wat bezig was met macro-plaatjes met een egale achtergrond, dan schrik je even...

Afbeelding
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”
― Susan Sontag, On Photography

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mar 12 2015 11:16 am

Die paar stofjes die je nu laat zien vind ik voor "schrikken" echt te weinig. :D

Bedenk dat bij macro-opnamen men meer geneigd is een kleiner diafragma (F14) te gebruiken als normaal.
Hoe kleiner de opening hoe meer opvallend "scherp" de stofjes zich laten zien.
Verder zal de relatieve opening ook nog eens kleiner kunnen zijn dan wat de EXIF-info laat zien.
(Ik neem aan dat die 50mm brandpunt niet van een specifiek macro-objectief is waar dat wordt gecompenseerd in de weergave).
Allemaal ingrediënten om stofjes meer te doen laten opvallen, juist op een egale achtergrond.

Stof wegblazen van de sensor met een blower doe ik meerdere malen per jaar (zo gauw ik stof zie).
Bij belangrijke foto-sessies so-wie-so van tevoren preventief met een blower reinigingen.
Standaard heb ik ook de "tril-functie" aan om stof van de sensor af te trillen bij in- en uitschakelen van de camera.

Nat reinigen zo min mogelijk. Houdt zo niet bij wanneer ik het toepas.
Risico is er altijd. Enkele jaren terug bij een professionele digitale achterwand een minuscuul klein krasje bezorgd op een sensor.
Kosten om het beschermingsglaasje te vervangen dacht iets van € 1100,- excl. BTW
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do mar 12 2015 11:24 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

cezi
Forumlid
Forumlid

Bericht door cezi » do mar 12 2015 11:22 am

was inderdaad niet mijn macro die op de camera zat, op dat moment, maar mijn 50 mm prime

ik ga na deze geruststellende woorden dan straks (postnl komt rond middaguur) eerst droog blazen met mijn nieuwe rocket blower,
mocht ik daarna nog spots zien, dan gooi ik mijn swabs in de strijd,
dank voor de reacties!
“Photographs are a way of imprisoning reality...One can't possess reality, one can possess images--one can't possess the present but one can possess the past.”

cezi
Forumlid
Forumlid

Bericht door cezi » do mar 12 2015 11:42 am

Léon Obers schreef: Risico is er altijd. Enkele jaren terug bij een professionele digitale achterwand een minuscuul klein krasje bezorgd op een sensor.
Kosten om het beschermingsglaasje te vervangen dacht iets van € 1100,- excl. BTW
begreep ook dat je in feite nooit direct op de sensor aan het schoonmaken bent maar dat er nog een filter(s) over ligt/liggen;
bij de d7100 ontbreekt de low pass filter, weet alleen niet of je dan al direct op de sensor zit of dat er nog meer filters zitten,
maakt misschien ook weinig uit aangezien je bij beschadiging toch niet zomaar even zo'n filter kan vervangen, neem ik aan

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mar 12 2015 12:00 pm

Zonder low-pass wil niet zeggen onbeschermd. Dus een "beschermglaasje".
Het ding heeft verder ook nog een specifieke "tril-functie" om stof er af te trillen. Dat staat dus los van de sensor.
Als het is beschadigd. Vervangen kun je niet zelf en kost de nodige centen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

cezi
Forumlid
Forumlid

Bericht door cezi » do mar 12 2015 4:27 pm

operatie geslaagd, de patiënt is brandschoon,
mijn power blower (giotto) kreeg hem niet schoon met droge lucht ofschoon er een windkracht 11 uit komt,
maar een rondje met de swab en vdust plus vloeistof zorgde voor een schone sensor;
eitje eigenlijk, misschien moet ik een eigen winkeltje beginnen, als concurrent van chipclean :D

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”