Nikon 85mm ???

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Nikon

Nikon 85mm ???

Bericht door Nikon » za nov 10 2007 3:56 pm

Hierbij even een vraagje:
Momenteel ben ik erg intensief bezig met model en portretfotografie.
Dit gebeurd veel en vaak op locatie en vaak in ( zeer) slecht verlichte omgevingen.
Nu heb ik het idee gevat om een 85 mm te kopen maar.....Het verschil in prijs tussen een F:1.8 of een F:1.4 is erg groot . Heb om eerlijk te zijn denk ik wel de lichtsterkte van een F1.4 nodig maar vraag me af of het veel verschil maakt met de F:1.8 en vraag me ook af of de objectieven op volle opening bruikbaar zijn en scherpte tonen. Het is namelijk zo dat ik een ding super belangrijk vind en dat is scherpte.

Wie heeft er ervaringen. ?!?!?

Hoor graag

Groeten
Nikon
( verbaasde me overigens dat ik de gebruikersnaam "Nikon"zomaar kon gebruiken en niemand anders deze naam al in gebruikt had)

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » za nov 10 2007 4:09 pm

Scherpte is er zeker wel maar zowel op f1.4 als op f1.8 flinterdun zeker als je op korte afstand werkt (tegen de grens) De boke van de 85 1.4 is een van de mooiste die ik ooit heb gezien en geeft je opname een zekere exclusieve creamy uitstraling. De bijnaam van het objectief is daarom ook "The Cream machine"

Luc
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » za nov 10 2007 4:13 pm

Maakt dit soort foto's

Afbeelding

Gert Wagelaar

Bericht door Gert Wagelaar » za nov 10 2007 4:25 pm

Heb de 1.8 te koop, zie op dit forum onder aangeboden, erg mooi en scherpe objectief, reden waarom ik hem verkoop is de aanschaf van een 17 35 mm, ik heb deze lens nieuw gekocht juli 2007 omdat ik dacht hiermee een portretlens te hebben, echter ivm crop/dx factor is de 50mm 1.4 mijn favoriet voor portret. De 1.4 heb ik ook overwogen, maar die is erg duur, de 1.8 heeft ook op dit forum veel fans, veel waar en kwalitiet voor zijn prijs.

rik6230

Bericht door rik6230 » za nov 10 2007 8:07 pm

Voor het (erg kleine) verschil in lichtsterkte zou ik niet het 3 voudige uitgeven voor de 1.4. Het verschil zit 'm wel in het bokeh. De 1.4 is daarin beduidend mooier. Vraag die je je moet stellen is: tegen welke achtergrond ga ik het objectief gebruiken. Is het bijvoorbeeld voornamelijk een egale achtergrond zou ik de voor de 1.8 gaan. Succes !!

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za nov 10 2007 9:23 pm

Het verschil bij de 1.4 uitvoering zit waarschijnlijk ook in een betere correctie van de beeldoverdracht bij grote diafragma-openingen. Kort gezegd: de lens presteert beter bij volle opening. Vignetering (als die al zichtbaar is) zal met één stop diafragmeren zo goed als verdwenen zijn.
Werk je met de zware Nikons (D1, D2) dan kan voor een betere balans het hogere gewicht van de 1.4 ook een rol spelen.
(Ik zou voor de 1.4 gaan...)
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Geofgraphic

Bericht door Geofgraphic » za nov 10 2007 9:36 pm

Super lens!!
Toch wel 1 van mijn favorieten.

Gewoon aanschaffen die hap!!

Bij Arend (Schagen) op de MP kost ie 345
Wel ff vragen of de metalen zonnekap erbij zit!

Flash Used: No
Focal Length: 85.0mm (35mm equivalent: 127mm)
Exposure Time: 0.0031 s (1/320)
Aperture: f/1.8
ISO equiv: 400
Exposure Bias: -1.00
White Balance: Auto
Metering Mode: Matrix
Exposure: aperture priority (semi-auto)

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Afbeelding

[edit mode]

Prijs 85mm F/1.4 (+gratis UV filter) = 641 Euro op Ebay bij Hong Kong Supplies

Prijs 85mm F/1.8 (+gratis UV filter) = 255 Euro op Ebay bij Hong Kong Supplies

[/edit mode]
.
Laatst gewijzigd door Geofgraphic op za nov 10 2007 10:23 pm, 4 keer totaal gewijzigd.

rik6230

Bericht door rik6230 » za nov 10 2007 9:50 pm

ArjanL als je naar de testen kijkt gaat jouw verhaal hier niet op. Iemand adviseren om 3 maal zoveel uit te geven op basis van "waarschijnlijk" vind ik gewaagd. Hetgeen jij zegt over vignetering is niet waar. Informeer je behoorlijk en kom niet met argumenten die in het algemeen opgaan zonder te weten of dat in dit specifieke geval ook geldt. De vignetering van de 1.8 op dit diafragma is met 0,4 niet relevant en bij een kleiner diafragma alleen met computerwaarden waarneembaar. De 1.4 scoort hier ook goed. Bij beide objectieven is zelfs hij het grootste diafragma de vignetering eigenlijk niet waarneembaar.

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm

http://www.photozone.de/8Reviews/lenses ... /index.htm

Kijk naar de foto's die zijn gemaakt met deze objectieven.

De 1.8

http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=119

De 1.4

http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=41

De foto's van Geo hierboven zijn erg mooi. Dit is wat ik bedoel in mijn eerste bijdrage. Bij zo'n achtergrond zou ik altijd kiezen voor de 1.8. Hier heb je namelijk niets te maken met bokeh en presteert de 1.8 minstens net zo goed als de 1.4

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za nov 10 2007 10:12 pm

Natuurlijk is een lens kiezen op basis van de achtergrond ook een overweging...

rik6230

Bericht door rik6230 » za nov 10 2007 10:20 pm

ArjanL schreef:Natuurlijk is een lens kiezen op basis van de achtergrond ook een overweging...
Leg eens uit waarom jij voor de 1.4 zou kiezen. (Vignetering valt hierbij af) Ik ben daar echt benieuwd naar omdat ik overweeg om naast mijn 1.8 een 1.4 aan te schaffen.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za nov 10 2007 10:41 pm

1.4:
Steviger gebouwd.
Lichtsterker; helderder zoekerbeeld.
Scoort hoger in de (Nikon) MTF-curve.
Zwaarder; meer massa geeft minder bewegingsonscherpte.
Afgeronde diafragmalamellen (kan dit bij de 1.8 niet vinden).

Nu is het bij Nikon al jaren zo dat lichtsterke optieken geoptimaliseerd zijn voor gebruik bij weinig licht. En daar vraagt de TS ook om.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za nov 10 2007 11:40 pm

Nu, de overweging en argumentatie van ArjanL hebben we gelezen maar Rik6230, jij overweegt hem ook maar waarom eigenlijk ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Geofgraphic

Bericht door Geofgraphic » za nov 10 2007 11:44 pm

a90 schreef:Nu, de overweging en argumentatie van ArjanL hebben we gelezen maar Rik6230, jij overweegt hem ook maar waarom eigenlijk ?

Ik denk dat ie "bokeh" gaat zeggen.

rik6230

Bericht door rik6230 » za nov 10 2007 11:56 pm

Geofgraphic schreef:
a90 schreef:Nu, de overweging en argumentatie van ArjanL hebben we gelezen maar Rik6230, jij overweegt hem ook maar waarom eigenlijk ?

Ik denk dat ie "bokeh" gaat zeggen.
Dat is inderdaad het enigste argument. En als iemand iets anders vindt hoor ik dat heel graag. (wel beargumenteerd)

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za nov 10 2007 11:59 pm

De bokeh van de 85 1.4 is inderdaad heel mooi, bij de 105 2.0 DC heb ik het zelfde gezien
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”