lage F waarde ..teleurstelling

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Dimar
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

lage F waarde ..teleurstelling

Bericht door Dimar » za mar 14 2015 9:33 pm

Hoi allen,

Gister was het een super mooie zonnige dag om foto's te maken. Ik had me goed ingelezen (oa. op dit forum) over straatfotografie, dus met de D60 met 18-55mm richting Amsterdam. Tijdens het inlezen dacht ik nog; lekker foto's maken van mooie excentrieke mensen..ik ga ff heel amsterdam vastleggen.. maar daar aangekomen vond ik het echt enorm eng om zomaar mensen te fotograferen.. evengoed aan het einde van de dag de moed opgebracht..natuurlijk wel netjes gevraagd vooraf..resultaat.. poserende mensen.. zucht... volgende keer toch maar schieten zonder te vragen en kijken wat er van komt...
Maargoed, ook technisch liep ik tegen wat dingen aan..mss dat iemand tips voor me heeft.. Ik dacht dus; hoe groter de diagfagma opening (kleine F waarde) hoe minder scherptediepte en hoe meer mijn onderwerp naar voren komt uit een onscherpe achtergrond. Maar het effect was echt minimaal.. ook bij het inzoomen naar 55mm was het nauwelijks te zien. De sluitertijd liet ik bepalen door de camera (A-stand) en de ISO stond op Auto met een max van 400 (daarboven komen de korrels..). Heb ik nu iets verkeerd gedaan? Of was de afstand tussen het object en de achtergrond misschien te klein? En heeft sluitertijd daar ook nog invloed op? Mijn gedachtengang was dat de sluitertijd niet zo veel uit zou maken..of die n op 1/350 of 1/1250 staat.. Ik gind er dus ook vanuit dat stadsfotografie het handigste is in de A stand.. Iemand suggesties?? Alvast enorm bedankt!

Overigens ook nog 'n tip; Ik heb de foto's die wél gelukt zijn omgezet naar zw/w met de photoshop plugin Silver efex pro 2. Dat werkt echt super! Aanrader!!

Groetjes,
Dimar (die z'n eerste stapjes in de wereld van fotografie zet..)

Dennis_k
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Re: lage F waarde ..teleurstelling

Bericht door Dennis_k » za mar 14 2015 9:49 pm

Met mijn straatfoto's ben ik ook begonnen met de 18-55mm lens.
Ook toen in de A modus, lens zo veel mogelijk vast op 35mm of 50mm.
A modus is slecht een van de instellingen die je tot dienst zijn op je camera en er is niet mis met deze keuze

ISO had ik ook op 400.

Alle begin is eng, de meeste hebben hier last van.

Hang wat rond op drukke plekken, waar de meeste mensen voorbij komen.
De meeste zullen geen aandacht aan je besteden.

Zo ben ik ook langzaam begonnen.
Soms help het ook om samen met andere rond te lopen.

Probeer in de loop van de tijd, als je het leuk vindt, een 35mm of 50mm 1.8 prime lens te kopen.
Doordat je de F-waarde nog lager kan instellen, krijg je inderdaad een beter effect van het loskomen van je onderwerp op de achtergrond.
Laatst gewijzigd door Dennis_k op za mar 14 2015 9:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon D7000
35mm 1.8G
50mm 1.8G
SB-700
Lowepro flipside 200
https://www.flickr.com/people/jenenden/

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za mar 14 2015 9:52 pm

Een paar foto's plaatsen lijkt me handig. Dan kunnen we meekijken. Een paar waarover je tevreden bent en een paar waarbij je op meer gehoopt had lijkt mij ideaal. :idea:

Je objectief is niet erg lichtsterk. Zo gelezen heb je de camera-instellingen prima gekozen, maar je loopt voor dit soort zaken toch wel tegen beperkingen aan. Wat dat betreft zou je eens naar iets als een AFS 35mm f1.8G kunnen kijken. Dat scheelt heel veel voor dit soort fotografie! Als je zo'n objectief wijd open of bijna wijd open schiet, dan zie je het gewenste effect echt wel!

Vragen of het mag? Soms werkt dat, maar meestal echt niet. Dus een beetje van de omstandigheden af laten hangen. Maar je moet echt de schroom over zien te komen. Zeker in Amsterdam is men wel wat gewend; daar lopen zoveel mensen met camera's rond. Gewoon doen en je zal zien dat de meeste mensen het wel prima vinden. Of zelfs leuk! Ik heb hoogst zelden een wat negatievere ervaring. Ik houd er juist vaak leuke gesprekjes aan over met allerlei mensen. En als iemand het echt niet wil, dan gooi je de foto toch gewoon weg? Opgelost.

Voor camera-instellingen die ik vaak kies zou je op mijn Flickr pagina kunnen kijken; dat staat vol met straatfotografie. 99+% standje A (diafragmavoorkeuze), bijna altijd grote diafragma's. Dat laatste hoeft dus niet; er zijn veel fotografen die de camera op een vaste afstand zetten met iets als f/8. Dat is dus niet mijn stijl over het algemeen. Ik ben dol op beperkte scherptediepte.

Veel succes. Veel oefenen, veel kijken wat anderen doen en het komt vanzelf!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

MauritsD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MauritsD » za mar 14 2015 9:53 pm

Volgens mij waren je instellingen best goed gekozen en klopt je gedachtengang ook prima.
Het effect is echter met een 18-55 niet zo groot omdat het grootste diafragma meen ik f/3.5 is.
Bij groothoek zou je dan bovenop je onderwerp moeten zitten (50cm) en bij 55mm nog steeds heel dicht erop (max 1m?). Dan nog wordt het effect sterker bij grotere afstand met de achtergrond.
Dus verhouding tussen onderwerpafstand en achtergrondafstand moet ook behoorlijk zijn.
Zelfs bij een f/2.8 moet je nog boven de 50mm komen en er redelijk dicht opzitten voor een sterker effect.
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » za mar 14 2015 10:55 pm

Een "kit" zoom-objectiefje van 18-50mm zonder hoge lichtsterkte werkt niet echt mee om een onderwerp los te laten komen van de achtergrond.
Kies beter een objectief met een hogere lichtsterkte, en langer brandpunt om een groter verschil tussen onderwerp en achtergrond te krijgen.
Bij groothoek relatief gezien nog een hogere lichtsterkte benodigd dan bij wat langer brandpunt.
En/of -zoals ook eerder genoemd- korter op het onderwerp zitten om een groter verschil te maken tussen scherp onderwerp en onscherpe achtergrond.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Dimar
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dimar » zo mar 15 2015 12:02 am

Hoi, wat fijn al die reacties. Ook goed om te lezen dat het toch niet allemaal aan mijn onervarenheid ligt ;-) Ik dacht echt een super camera te hebben met die D60, maar als je echt wat meer uit je foto wilt halen hoor ik al dat er wel geïnvesteerd moet worden.. zo'n f1.8 lens is best aan de prijs.. Maargoed, hebben we wat om voor te sparen. Ik ben er nog niet helemaal achter hoe ik foto's kan uploaden in mijn bericht dus ik heb t even geprobeerd via 500px.com Als het goed is kan je er via deze link komen: https://500px.com/DimardeLouw" onclick="window.open(this.href);return false;
https://500px.com/DimardeLouw

De foto van de vrouw met de tassen had ik anders verwacht. Ik had een grote diafragma opening met als doel de achtergrond wat onscherp te laten worden zodat de vrouw er echt uit zou springen. De overige 2 foto's .. tja.. daar ben ik wel blij mee. Alle feedback is trouwens welkom hoor.. ik kan wel tegen n stootje ;-)

Groetjes en bedankt alvast voor jullie reacties!!

Dimar

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » zo mar 15 2015 12:33 am

Met een grote diafragma opening wordt je achtergrond best onscherp mits er enige afstand tussen het onderwerp en de achtergrond zit en als je met de kitlens op 55mm fotografeert is de grootste opening f 5.6 en dat is te veel zeker als je niet al te dicht op het onderwerp zit. Als je dichtbij durft te komen met een 50mm dan is de AF-S 50mm 1.8 misschien iets ongeveer € 200,00 of anders de AF-S 85mm 1.8 maar dan moet je wel zo'n € 450,00 neertellen.
Nikon Z Z & de maskers

MauritsD
Clublid
Clublid

Bericht door MauritsD » zo mar 15 2015 12:33 am

Het goedkoopste Nikon objectief is de 50mm f/1.8D :D
"Er zij licht; en er was licht." (Genesis 1:3)
Nikon heeft daar mooi op ingespeeld !

Cookie1397
Clublid
Clublid

Bericht door Cookie1397 » zo mar 15 2015 12:41 am

Klopt maar de D60 heeft geen motor in de body dus dat wordt handmatig scherpstellen.
Nikon Z Z & de maskers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 15 2015 2:20 am

De vrouw met de tassen is geschoten op 18mm met f/5.6. Je had terug kunnen gaan naar f/3.5, wat het effect wat meer had gegeven. Meer bij 18mm is het sowieso heel lastig!

Ik vind het trouwens prima foto's. Je deed het een beetje voorkomen alsof het helemaal niet lukte, maar dat is hier echt niet het geval!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 15 2015 2:44 am

Dimar schreef: De foto van de vrouw met de tassen had ik anders verwacht. Ik had een grote diafragma opening met als doel de achtergrond wat onscherp te laten worden zodat de vrouw er echt uit zou springen.
Welke opname bedoel je dan? "Girl with dog" (met tassen op de achtergrond in de etalage) of de vrouw met hoofddoek "Shopping lady"?
Afgezien van de andere opmerkingen over meer afstand tussen onderwerp en achtergrond zelf, zijn alle opnamen gemaakt met diafragma-opening F5.6
(De EXIF-info zit gelukkig nog gewoon in de geplaatste web-afbeeldingen).

F5.6 is niet bepaald een grote diafragma-opening.
Is de brandpunt langer en het verschil tussen hoofd-onderwerp en achtergrond groter zoals bij "Van Gog's incarnation" (brandpunt 44mm) is het verschil scherp/onscherp groter dan bij een typische groothoek brandpunt zoals bij de opname met die vrouw met hoofddoek en dragende tassen ("Shopping lady"). Daar is de brandpunt 18mm

Doorgaans in het gebruik van opname-standpunten / uitsnede in een scene, geeft het gebruik van een korte brandpunt (groothoek) meer scherptediepte, tegenover het gebruik van langere brandpunten.

Zoals eerder door anderen aangehaald, wil je typisch onderwerpen isoleren van de achtergrond, kies een wat langer brandpunt. Bijv. (minimaal) 50mm of 85mm.
Bij langere brandpunten zul je echter een algemeen grotere afstand tot je onderwerp moeten nemen, wat bij "straat-fotografie" niet altijd een makkelijke keus is. Een langer brandpunt impliceert een smallere "kijkhoek" (beeldhoek) waardoor er minder van de omgeving op komt te staan.

Wil je toch meer van de omgeving erbij willen hebben, en daardoor een meer groothoekig objectief willen inzetten, zou je expliciet een nog veel hogere lichtsterkte moeten inzetten, om nog enigszins het effect van een scherp hoofdonderwerp te hebben tegenover een onscherpe achtergrond.

Een camera als een D60 met kleinere sensor tegenover een "ful frame" formaat camera, is dan opnieuw in het nadeel. Want dat scheelt bij vergelijkbaar in te zetten beeldhoeken, en diafragma's nog eens ruim één stop aan scherptediepte verlies.

Zou je de opname met die vrouw met hoofddoek en dragende tassen ("Shopping lady") een groter verschil willen hebben, zou je een full frame camera (zoals bijv. een D610 / D700 / D750 / D810) moeten gebruiken en een 24mm branpdunt in de lichtsterkte F1,4, met ook die waarde moeten fotograferen.
(Beeldhoek van een 24mm brandpunt bij full frame komt overeen met 18mm op een DX sensor camera).
Full frame camera's en dan ook nog een lichtsterk groothoek objectief zitten wel in een heel ander budget qua aanschaf.
http://www.fotokonijnenberg.nl/nikon-d610-body" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kamera-express.nl/product/12 ... oor-nikon/" onclick="window.open(this.href);return false;

Overigens fotografisch gezien heb je wel een goede kijk op typische taferelen om vast te leggen. Die je bovendien op het juiste moment in de interactie met de hoofdpersoon in de opname vastlegt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

schippie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door schippie » zo mar 15 2015 8:39 am

Ik vind het prima platen hoor , veel straatfotografie is juist van voor tot achter scherp. wil je toch je onderwerp los maken , kijk dan eens naar een gebruikte 105 mm lens (Sigma of nikon). zo vreselijk duur zijn die niet.Of een gebruikte 50 mm 1,8.
Maar ik zou niet ontevreden zijn.
Kijk een hier als je een ervaren straatfotograaf wil zien : Thomas Leuthard ff googelen.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

Dimar
Forumlid
Forumlid

Bericht door Dimar » ma mar 16 2015 10:53 am

Bedankt jongens, voor al jullie reacties. Fijn ook om te lezen dat mijn foto's nog niet zo heel slecht zijn.. De rode draad in de reacties is dus toch dat m'n standaard lensje met f/3.5-5.g niet zo geweldig is en een f1.8 lens een geoede investering zou zijn. Nu las ik ook dat in de D60 inderdaad geen AF drive in de body heeft. Ik zal dus altijd lenzen moeten hebben met ingebouwde AF motor. Op het internet zag ik ook dat de D80 (opvolger van de D60?) wél over een AF drive in de body beschikt. Dat zou dus betekenen dat ik ook 'normale' f/1.8 prime lenzen kan gebruiken toch? Ik zag op marktplaats deze body's zo rond de E150,- Is dat het waard volgens jullie? Autofocus is wel zo lekker bij straatfotografie.. ik heb al nauwelijks tijd genoeg om m'n F in te stellen, laat staan dat ik ook nog handmatig moet scherpstellen.. dan is het moment vaak al voorbij ben ik bang. En mocht de D80 een slimme koop zijn, kan ik dan mijn huidige AF-S lens daar ook op gebruiken? En welke drive zal dan worden gebruikt voor autofocus, die in de body of die in de lens?

Ik begrijp dat ik met veel vragen kom, maar als beginner is het soms echt een ingewikkelde zoektocht naar informatie en tips. Alvast enorm bedankt voor jullie reacties!

Groetjes,
Dimar

Tzigane
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tzigane » ma mar 16 2015 11:32 am

De d80 heeft een betere body dan de D60, maar is nog steeds een heel erg gedateerde camera. Ga dan liever voor de D90. Ik snap dat het budget krap is, maar met een D90 kun je net wat beter vooruit.

Een tweedehands 50mm heb je voor 75,-
Gebruiken op f/2 en nog eens proberen. :D

Soms ligt het niet aan de gebruiker, maar echt aan de spullen. Wat je wilt bereiken lukt niet binnen de grenzen van je huidige apparatuur.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 16 2015 11:51 am

Een D80 zou ik ook niet meer kopen. Een D90 is een veel betere keuze.

Als je zo'n camera hebt kan je met wat goedkopere objectieven uit. Maar als het enkel om een prime gaat, kijken dan eens naar de AFS 35mm f1.8G of AFS 50mm f1.8G. Die hebben ook gewoon autofocus op je D60. En de 50mm bijvoorbeeld heeft ook gewoon een zonnekapje, wat je bij de AF-D versie niet hebt. Dat vind ik toch wel heel fijn!

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”