Metz 54 MZ-4 bruikbaar als Slave?

Discussies over flitsers
Plaats reactie
Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Metz 54 MZ-4 bruikbaar als Slave?

Bericht door Nikkormaat » za feb 21 2015 8:15 pm

Ik heb nog een Metz 54 MZ-4 uit de tijd dat ik een F80 gebruikte. Volgens Transcontinenta kan ik hem niet meer op mijn D750 gebruiken. Weet iemand of ik de flitser nog wel goed kan gebruiken als Slave als ik er een slave-unit bij aanschaf? Bij Transcontinenta deden ze daar wat onduidelijk over.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Metz 54 MZ-4 bruikbaar als Slave?

Bericht door Remco v/d Sanden » za feb 21 2015 10:28 pm

Als je de Metz off-camera wil gebruiken en je kan hem manueel instellen zal je hem met bijv. een simpele Cactus trigger als losse remote kunnen gebruiken. Tot in hoeverre deze flits bijv. TTL ondersteund, of triggers die bij deze flits TTL ondersteunen weet ik niet ( Cactus V6 bijvoorbeeld ).

Ik heb even gezicht en vond dit stukje in de handleiding, ik denk dat je daar wel iets meer mee kan misschien.

http://www.manualslib.com/manual/798462 ... =13#manual" onclick="window.open(this.href);return false;
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Metz 54 MZ-4 is toch bruikbaar als Slave?

Bericht door Nikkormaat » zo mar 15 2015 4:14 pm

Hallo Remco
Dank voor de link. Ik had de Nederlandse gebruiksaanwijzing al helemaal doorgespit.
Om te voorkomen dat anderen eventueel dezelfde puzzeltocht via Transcontinenta moeten ondernemen, hieronder mijn relaas hoe een Metz 54MZ-4 toch als Slave gebruikt kan worden.
Door Transcontinenta werd bevestigd dat ik de Mecalux II Slave zonder TTL-meting kon gebruiken. Helaas niet meer leverbaar. Vervolgens op website van Transcontinenta de niet door hen geadviseerde SCA 3083 digital Slave gevonden. Weer Transcontinenta gebeld. Die Slave zou ook geschikt zijn, maar eveneens uit de handel. Uiteindelijk online bij Digitalstreet in Heumen (bij Nijmegen) er nog een voor € 50 kunnen aanschaffen. Na veel vruchteloos gepuzzel in de drie handleidingen van D750, Metz 54 en de Slave nogmaals contact met Transcontinenta om advies.
Het advies klopte weer niet helemaal, maar het werkt nu redelijk in Automatische stand.
TTL-meting is niet onmogelijk. In de Automatische stand regelt de sensor van de Metz 54-MZ de belichting.
Deel van Engels advies. Please note:
Camera’s built-in flash respectively the external flash in camera’s hot shoe runs in iTTL flash control mode.
In this case the switch on adapter SCA 3083 digital has to be set to the second position from left.
Flash 54 MZ-4 may run either in flash control mode A or flash mode M. TTL is not possible.
Als ik de pop-upflitser instel op CMD reageren de Metz 54-MZ en de Nikon SB-900 tegelijk op de pop-upflitser van de D750.
De Metz 54-MZ op het eerste gezicht vrijwel voluit. Door de I-TTL is de lichtopbrengst van de Nikon SB-900 beduidend lager.
Door respectievelijk de instellingen van de ISO-waarde of de grote van het diafragma op de Metz te verhogen, bleek het goed mogelijk om de lichtopbrengst van de Metz flitser tot op het oog gelijke waarde te verlagen. Zelfs veel verder dan de 3 stops die er via de normale belichtingscorrectie mogelijk zou zijn. Omdat dit met hele stops tegelijk verloopt, ga ik er vanuit dat er voor meer accurate belichting bovendien nog fijnafregeling via de belichtingscorrectie op de flitser nodig zal zijn.
Kortom ik kan de Metz 54-MZ nu met de SCA 3083 digital Slave in de (A)utomatische stand gebruiken.
Ik hoop dat medeclubleden hier iets aan hebben.
Groet Nikkormat
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mar 15 2015 5:18 pm

Wel omslachtig dat je daar een relatief dure SCA 3083 digital adapter voor hebt aangeschaft wat je waarschijnlijk op geen enkele andere flitser kunt gebruiken. De meest eenvoudige Chinese radiografische draadloze triggersetjes doen hetzelfde.
(Ik stuur daar eventueel mijn 30 jaar oude Metz CT-60 mee aan, en elke andere oude niet dedicated flitser en/of studioflitser).

Overigens hier alle Metz handleidingen als PDF online:
https://www.metz.de//en/service-support ... blitz.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » zo mar 15 2015 9:40 pm

Jammer dat je me deze tip nu geeft en niet toen ik uit onwetendheid mijn open vraag in februari stelde.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mar 15 2015 9:45 pm

Inderdaad jammer, maar ja, ik lees echt niet alle berichten. Er ontgaat me echt nogal wat (het meeste eerlijk gezegd).

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » ma mar 16 2015 5:26 pm

OK. Mooi dat zo'n oud beestje nog bruikbaar is. Weet je dan of en wat voor triggertje ik dan nog zou kunnen toevoegen voor een ander oudje, de Metz 32 CT 7? Die heeft een ISO-bereik van 25 tot 1600 en een kantelbare kop met instelbare focus tussen 28 en 250mm

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mar 16 2015 9:33 pm

Heeft die Metz 32 een gewoon middencontact (zonder extra contactpuntjes) en / of een flitskabeltje?
Hier de set die ik gebruik:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ra#p528587" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat setje kan met twee verschillende kabeltjes worden geleverd voor wat betreft de "camera remote functie". (Ja dat flits triggersetje werkt tevens als draadloze camera remote om af te drukken). Professionele Nikon camera's hebben een 10-polige plug, de andere camera's een klein USB-achtige stekker aan de zijkant. Overtuig je ervan welke voor jouw camera geldt. Overigens zijn die kabeltjes ook wel los te koop op Ebay.

Je hebt nu een type II van die Yongnuo. Dus houdt ook dat in de gaten als je er naar op zoek bent.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... =&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » ma mar 16 2015 10:42 pm

De Metz 32 CT 7 heeft een adaptervoetje Metz SCA 343 M2, met 4 contacten, die ik op mij Nikon FA gebruikte. De plaats van de contacten in het voetje is vergelijkbaar met die van de SB-900. Er zit geen kabel of kabelaansluiting op.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mar 16 2015 10:58 pm

Dan is het een "Nikon" compatibel aansluiting. Kun je die zondermeer met zo'n Yongnuo eronder gebruiken.
(Ik heb o.a. een oudere Nikon SB-80DX flitser. Dat werkt er ook mee in de A-instelling = met voorkeuze diafragma, of manueel).

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » di mar 17 2015 9:08 pm

Bedank!. Als ik naast de SB-900 en de Metz 54 MZ nog meer gericht licht wil, heb ik nog iets achter de hand.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di mar 17 2015 9:39 pm

Nog iets om te bedenken.

Er is wel eens ooit een probleem gemeld met zo'n Yongnuo setje in combinatie met een Nikon SB-600 flitser.
De flitser zou niet uit stand-by mode worden gewekt door de Yongno-trigger.
Door de stand-by mode van de flitser uit te schakelen of lang genoeg "aan" te laten (in minuten in te stellen), was het probleem verholpen.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”