Juiste apparatuur bij weinig licht binnenshuis
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Juiste apparatuur bij weinig licht binnenshuis
Goededag! Wie kan mij adviseren over het volgende?
Ik fotografeer al jaren met de D3100 (met 18-55 en 50-200mm objectieven) en wil mij ontwikkelen in de uitvaartfotografie (en andere gelegenheden binnenshuis). Ook fotografeer ik graag bij concerten. Hier loop ik tegen de grenzen van mijn camera aan: namelijk de lichtgevoeligheid in relatief donkere ruimtes binnen. Met enige spotverlichting op het onderwerp gaat het nog, maar zo niet, dan is de camera en/of het objectief bij lange na niet voldoende lichtgevoelig. Er komt veel ruis bij hogere ISO-waarden. Flitsen is uiteraard geen optie bij een uitvaart, statief eigenlijk ook niet.
Wat is nu de beste stap: een krachtiger, lichtgevoeliger objectief kopen of overstappen naar een fullframecamera (en zo ja: welke bijvoorbeeld)? Waar moet ik zoal op letten bij aanschaf? Ik heb nu de D610 op het oog, is dat een goede optie? Een fullframecamera is natuurlijk het duurst, want mijn DX-objectieven zijn dan natuurlijk niet helemaal geschikt, dus dat komt er dan nog bovenop.
Belangrijkste is dus: weinig ruis bij hoge ISO waarde, lichtgevoelige sensor of objectief en verder (semi-)professionele kwaliteit.
Alvast bedankt voor de tips!
Hartelijke groet,
Lora
Ik fotografeer al jaren met de D3100 (met 18-55 en 50-200mm objectieven) en wil mij ontwikkelen in de uitvaartfotografie (en andere gelegenheden binnenshuis). Ook fotografeer ik graag bij concerten. Hier loop ik tegen de grenzen van mijn camera aan: namelijk de lichtgevoeligheid in relatief donkere ruimtes binnen. Met enige spotverlichting op het onderwerp gaat het nog, maar zo niet, dan is de camera en/of het objectief bij lange na niet voldoende lichtgevoelig. Er komt veel ruis bij hogere ISO-waarden. Flitsen is uiteraard geen optie bij een uitvaart, statief eigenlijk ook niet.
Wat is nu de beste stap: een krachtiger, lichtgevoeliger objectief kopen of overstappen naar een fullframecamera (en zo ja: welke bijvoorbeeld)? Waar moet ik zoal op letten bij aanschaf? Ik heb nu de D610 op het oog, is dat een goede optie? Een fullframecamera is natuurlijk het duurst, want mijn DX-objectieven zijn dan natuurlijk niet helemaal geschikt, dus dat komt er dan nog bovenop.
Belangrijkste is dus: weinig ruis bij hoge ISO waarde, lichtgevoelige sensor of objectief en verder (semi-)professionele kwaliteit.
Alvast bedankt voor de tips!
Hartelijke groet,
Lora
- mandersp
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Juiste apparatuur bij weinig licht binnenshuis
Je zou ook kunnen kiezen voor een D750 in combinatie met een 24-70 2,8 of een 70-200 2,8.
Het voordeel van de D750 is dat je voor een hogere iso kunt kiezen zonder dat het teveel ruis oplevert, ook heb je dan lenzen die lichtgevoelig zijn.
Het voordeel van de D750 is dat je voor een hogere iso kunt kiezen zonder dat het teveel ruis oplevert, ook heb je dan lenzen die lichtgevoelig zijn.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Nikon D750 in combinatie met een paar Sigma Art primes.
(- 24mm / 1.4)
- 35mm / 1.4
- 50mm / 1.4
- 85mm / 1.4 (maar die lijkt alleen nog maar aangekondigd).
Als het budget te boven gaat zou je denk ik toch ook wel met een DX camera kunnen werken (D7200) en bijv. een Sigma 18-35mm/1.8 zoom
(- 24mm / 1.4)
- 35mm / 1.4
- 50mm / 1.4
- 85mm / 1.4 (maar die lijkt alleen nog maar aangekondigd).
Als het budget te boven gaat zou je denk ik toch ook wel met een DX camera kunnen werken (D7200) en bijv. een Sigma 18-35mm/1.8 zoom
Vriendelijke groet, Léon Obers
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Tsja, dat zijn allemaal prima adviezen maar ook beste uitgaven.
Is het een idee om eens te beginnen met een aantal goedkopere primes die werken op je huidige camera en die je vervolgens mee kunt nemen naar een full frame camera ? Zo kun je nu alvast voorruit en oefenen zodat de stap naar een FF wat geleidelijker kan.
Zo kun je een 50mm afs 1.8 overwegen. Die zijn relatief goedkoop maar wel goed.
Daanaast kun je dan een 85mm afs 1.8 nemen, ietsje duurder maar ook een geweldig ding.
Een echte groothoek heb je dan nog niet (zeker niet op DX) maar de genoemde 30mm Sigma is daar misschien wel een mooie oplossing voor.
Zo investeer je nu in lichtsterke objectieven die je voor langere tijd kunt blijven gebruiken.
Is het een idee om eens te beginnen met een aantal goedkopere primes die werken op je huidige camera en die je vervolgens mee kunt nemen naar een full frame camera ? Zo kun je nu alvast voorruit en oefenen zodat de stap naar een FF wat geleidelijker kan.
Zo kun je een 50mm afs 1.8 overwegen. Die zijn relatief goedkoop maar wel goed.
Daanaast kun je dan een 85mm afs 1.8 nemen, ietsje duurder maar ook een geweldig ding.
Een echte groothoek heb je dan nog niet (zeker niet op DX) maar de genoemde 30mm Sigma is daar misschien wel een mooie oplossing voor.
Zo investeer je nu in lichtsterke objectieven die je voor langere tijd kunt blijven gebruiken.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Je zult waarschijnlijk langere sluitertijden nodig hebben.
Lenzen met een vast brandpunt (prime) hebben het voordeel dat ze behalve lichtsterk niet zwaar zijn, tenzij je voor de 'prof' lenzen kiest. Uit de hand fotograferen zal makkelijker zijn en beter gaan dan met lichtsterke maar hel zware zoomlenzen.
Kijk ook eens naar occasions; als je goed uitkijkt kan je mooie lenzen kopen.
Lenzen met een vast brandpunt (prime) hebben het voordeel dat ze behalve lichtsterk niet zwaar zijn, tenzij je voor de 'prof' lenzen kiest. Uit de hand fotograferen zal makkelijker zijn en beter gaan dan met lichtsterke maar hel zware zoomlenzen.
Kijk ook eens naar occasions; als je goed uitkijkt kan je mooie lenzen kopen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
1.8 glas is nauwelijks minder lichtsterk en aanzienlijk goedkoper in prijs. Als budget een beperking is zou ik derhalve geen 1.4 glas nemen. Zelfs geen ART serie want het meeste 1.8 glas is goedkoper te krijgen...Léon Obers schreef: - 24mm / 1.4)
- 35mm / 1.4
- 50mm / 1.4
- 85mm / 1.4
De 24 en 35 zijn misschien gunstig geprijsd tov de Nikons maar nog steeds behoorlijk prijzig. En de Nikon 50 1.4 is goedkoper dan de Sigma.
Aan de andere kant, uitvaartfotografie klinkt als een professionele ambitie, daar hoort ook professionele apparatuur bij. Dat betekent niet perse het duurste van het duurste, maar met instap body en objectieven zou ik me daar aan niet wagen.
Voor concerten geldt dat een stuk minder. Een mislukt concert doe je een volgende keer gewoon over. En als het echt een keer te donker wordt dan is het jammer maar helaas

Zelfs met een D3s en 1.4 glas kom ik in zaaltjes waar ik nauwelijks uit de voeten kan... Daar valt niet tegen op te investeren voor een beginner want met een D4(s) win je ook krap aan een stopje en lichtsterkte glas is er niet muv een MF 1.2
Fin.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Vandaar ook een meer gunstig alternatief als bijv. een Sigma 18-35mm/1.8 zoom voor een DX camera.a90 schreef:Tsja, dat zijn allemaal prima adviezen maar ook beste uitgaven.
Daar zou je dan nog een 50mm/1.8 (en 85mm/1.8 ) prime bij kunnen doen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Remco v/d Sanden
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Hallo Lora, ik denk dat de belangrijkste vraag is, wat is je budget?
We kunnen hier van alles roepen en adviseren, maar als we niet weten wat je maximaal wil uitgeven schiet dat nog weinig op misschien. Alle bovengenoemde apparatuur zal zeer goed presteren in slechter licht. Je zou misschien ook eens kunnen kijken bij een leuke 2e handse D700 als je budget minder is. Nieuw is de D750 idd zeer goed in low-light, snel glas is altijd aan te bevelen.
Maar het valt en staat natuurlijk bij de kosten die je wil maken.
We kunnen hier van alles roepen en adviseren, maar als we niet weten wat je maximaal wil uitgeven schiet dat nog weinig op misschien. Alle bovengenoemde apparatuur zal zeer goed presteren in slechter licht. Je zou misschien ook eens kunnen kijken bij een leuke 2e handse D700 als je budget minder is. Nieuw is de D750 idd zeer goed in low-light, snel glas is altijd aan te bevelen.
Maar het valt en staat natuurlijk bij de kosten die je wil maken.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...
https://www.instagram.com/remcovandesanden
https://www.instagram.com/remcovandesanden
-
- Forumlid
Hallo allemaal,
Wat geweldig zeg, zoveel reacties. Ik moest het even laten bezinken, al die informatie en heb alle tips nu op een rijtje gezet.
Qua budget.... tja liefst ben ik voor max 2000 klaar (body&1 lens, uitbreiding kan dan later nog). Maar als ik nog even moet doorsparen om iets veel beters te krijgen, dan ben ik daartoe bereid!
Dus eigenlijk qua body adviseren jullie m.n. de D750. De D610 (die ikzelf in gedachten had) is zo'n 600 euro goedkoper. Staat dat prijsverschil in verhouding met de kwaliteitsverschillen? De 800 is me echt te prijzig.
Occasions kan natuurlijk ook, maar als ZZP'er kan ik BTW terugkrijgen, dus dan moet de prijs van de occasion lager liggen dan de nieuwprijs excl. BTW en dat heb ik nog niet veel gezien.
Qua objectief... ik heb nu twee DX-lenzen bij mijn D3100, dus om goede kwaliteit te behouden wil ik een FX-lens aanschaffen. Het liefst heb ik een lens waarmee ik een groot bereik heb (zoom), zodat ik niet (zo vaak) hoef te wisselen. Hebben jullie daar een goede tip voor? Het liefst dus ook met 1.8 glas (of daarbij in de buurt).
Mag ik nogmaals jullie advies over deze puntjes? Mijn dank is groot
Groetjes, Lora
Wat geweldig zeg, zoveel reacties. Ik moest het even laten bezinken, al die informatie en heb alle tips nu op een rijtje gezet.
Qua budget.... tja liefst ben ik voor max 2000 klaar (body&1 lens, uitbreiding kan dan later nog). Maar als ik nog even moet doorsparen om iets veel beters te krijgen, dan ben ik daartoe bereid!
Dus eigenlijk qua body adviseren jullie m.n. de D750. De D610 (die ikzelf in gedachten had) is zo'n 600 euro goedkoper. Staat dat prijsverschil in verhouding met de kwaliteitsverschillen? De 800 is me echt te prijzig.
Occasions kan natuurlijk ook, maar als ZZP'er kan ik BTW terugkrijgen, dus dan moet de prijs van de occasion lager liggen dan de nieuwprijs excl. BTW en dat heb ik nog niet veel gezien.
Qua objectief... ik heb nu twee DX-lenzen bij mijn D3100, dus om goede kwaliteit te behouden wil ik een FX-lens aanschaffen. Het liefst heb ik een lens waarmee ik een groot bereik heb (zoom), zodat ik niet (zo vaak) hoef te wisselen. Hebben jullie daar een goede tip voor? Het liefst dus ook met 1.8 glas (of daarbij in de buurt).
Mag ik nogmaals jullie advies over deze puntjes? Mijn dank is groot

Groetjes, Lora
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Een Nikon D610 met een Tamron 24-70 f/2.8 komt denk ik het dichtst in de buurt bij je eisen van weinig licht, zoombereik en budget. Daarmee heb je een geweldige allround set.
Van daaruit kun je kijken of je behoefte hebt aan lichtsterke primes (de Nikon 1.8 serie is goed en betaalbaar), een 70-200 f/2.8 telelens, een groothoeklens en een macro lens.
Van daaruit kun je kijken of je behoefte hebt aan lichtsterke primes (de Nikon 1.8 serie is goed en betaalbaar), een 70-200 f/2.8 telelens, een groothoeklens en een macro lens.
-
- Forumlid
Bedankt! Hoe bevallen Tamron lenzen? Zit er veel kwaliteitsverschil in vergelijking met Nikkor objectieven? Prijsverschil is best aanzienlijk.
-
- Forumlid
Wat ik begrepen heb van de testen met de D750 is dat dit ook een erg mooie camera is om mee te filmen. Dus als je dat ook van plan bent (in de toekomst misschien) zou ik die camera zeker toch meenemen in de overwegingen!
Het leven is een groot fotoalbum
Nikon D7100 | Sigma 10-20 F4-5.6 | Sigma 17-50 F2.8 | Nikkor 55-200 F4-5.6
Nikon D7100 | Sigma 10-20 F4-5.6 | Sigma 17-50 F2.8 | Nikkor 55-200 F4-5.6
- Nikkormaat
- Clublid
Hallo Lora. Ik heb een D750 met enkele objectieven uit mijn analoge tijd. Onder andere de 28-105 F3.5-4.5 AF D. Dus niet echt lichtsterk en met trage autofocus. De sensor is zo gevoelig dat ik binnenshuis pas bij uitzondering wil flitsen als ik de lichtverdeling wil beïnvloeden. Ik heb als experiment eens gekeken hoeveel licht er minimaal nodig was om zonder te flitsen nog iets vast te leggen. Ik heb in mijn schemerige huiskamer een foto gemaakt van een donkere trui met kabels die over een stoel hing. Met het blote oog kon ik die kabels op 3 meter afstand absoluut niet meer onderscheiden. Tot mijn verbazing stelde de autofocus moeiteloos scherp op de rand van de stoel en kon ik in de weergave zelfs de kleurverschillen in de gemêleerd draden van de kabels onderscheiden. Gezien de bizarre lichtomstandigheden viel de ruis mij nog mee. Dus jouw uitvaarten zouden volgens mij geen probleem hoeven te zijn. Ik heb bewust geïnvesteerd in de D750 omdat ik van daaruit rustig kan doorgroeien naar betere objectieven. Wat je hier in het forum ziet is dat velen uiteindelijk toch naar FX willen overstappen. Dan is het zonde als je eerst veel geld in DX objectieven gestoken hebt. Misschien kun je dan een paar mooie 2e hands FX lenzen op de kop tikken. Kwestie van combinatie van geluk en geduld.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
-
- Forumlid
Dankjewel Nikkormaat!
Gaaf resultaat zeg! En je hebt helemaal gelijk wat die FX lenzen betreft. Ik wil zeker ook gaan overstappen op Full Frame. Ik twijfel nu alleen nog tussen de D610 (mijn oorspronkelijke plan) en de D750 (hier aangeraden) omdat het prijsverschil vrij groot is en ik nog echt aan het opstarten ben als professional. Heb net een mooie occasion voor de D610 gezien. In vergelijking met wat ik nu heb is dat al veeeele malen beter. En dan kan ik altijd nog overstappen. Of heeft iemand nog meer argumenten voor me om mij van gedachten te doen veranderen?
Nu alleen nog de juiste lens... ik ga al jullie tips nog eens op een rijtje zetten. ONZETTEND BEDANKT!
Gaaf resultaat zeg! En je hebt helemaal gelijk wat die FX lenzen betreft. Ik wil zeker ook gaan overstappen op Full Frame. Ik twijfel nu alleen nog tussen de D610 (mijn oorspronkelijke plan) en de D750 (hier aangeraden) omdat het prijsverschil vrij groot is en ik nog echt aan het opstarten ben als professional. Heb net een mooie occasion voor de D610 gezien. In vergelijking met wat ik nu heb is dat al veeeele malen beter. En dan kan ik altijd nog overstappen. Of heeft iemand nog meer argumenten voor me om mij van gedachten te doen veranderen?
Nu alleen nog de juiste lens... ik ga al jullie tips nog eens op een rijtje zetten. ONZETTEND BEDANKT!
- Nikkormaat
- Clublid
Om te voorkomen dat je bij die 2-hands body een kat in de zak koopt, is het vooral omdat je als professional veel opnames gaat maken, verstandig om eerst te controleren hoeveel clicks die body al heeft gemaakt.
Dat kan door een foto de uploaden naar,
http://www.camerashuttercount.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes
Dat kan door een foto de uploaden naar,
http://www.camerashuttercount.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III