Waarom computers kleuren verkeerd tonen?

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
yo-1
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Waarom computers kleuren verkeerd tonen?

Bericht door yo-1 » za mar 21 2015 4:58 pm

Interessant: http://www.youtube.com/watch?v=LKnqECcg6Gw&sns=em" onclick="window.open(this.href);return false;
Nikon: D4, 14-24 F2.8, 24-70 F2.8, 24-120 F4, 70-200 F2.8 VRII, 300 F2.8 VRII, SB-900, SB-700, TC-14 II

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Waarom computers kleuren verkeerd tonen?

Bericht door Tony D » zo mar 22 2015 1:12 pm

Interessant, ik heb wel drie keer moeten terugkijken voor ik snapte wat hij bedoelde. Het gaat erg snel.
Ik heb het zelf uitgeprobeerd, ik zie het inderdaad ook.

Ik kan alleen niet vinden waar de instelling zit die hij voorstelt. Ik werk met Photoshop CS5.

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

Tony D
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Tony D » zo mar 22 2015 1:19 pm

Oeps, te snel gereageerd: gevonden bij Bewerken -> Kleurinstellingen -> Geavanceerd.
Alleen vind ik het effect dan toch nauwelijks verschillend met en zonder die overvloei-modus op gamma 1.00

Tony D
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, Z MC 105/2.8 VR S, Meike 50mmf/1.7, SB700; en medewerker bladredactie

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » ma mar 23 2015 9:16 am

Eindelijk, een uitleg waarnaar ik al jaren op zoek was, en niemand die deze kon geven! :D

BTW, is die 'oplossing' of instelling ook toepasbaar in (Photoshop-) LightRoom5?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mar 23 2015 11:17 am

In welke context was je er al jaren naar op zoek?
Het is zeker niet een onbesproken of onbekend fenomeen.
Met name als je verscherping toepast bij beeld komt het fenomeen naar boven op randen van de ene kleur naar de andere kleur.
Hoe de nadelen te voorkomen o.a. een oud draadje hier:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... ab#p579364" onclick="window.open(this.href);return false;

In de context van het filmpje waarbij met meer onscherpte in het beeld, het fenomeen zou voorkomen ben ik ik dat bij bewerkingen nooit tegengekomen.

Overigens is het dus geen computerprobleem wat kleuren verkeerd toont (onderwerp van de draad), maar meer de wijze hoe beeld bij bewerking wordt behandeld.
Vriendelijke groet, Léon Obers

philippe
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door philippe » ma mar 23 2015 12:48 pm

Ik wist het een en ander wel maar had het nooit zo geduid gezien, ik bedoel, hoe leg je dat uit en hoe visualiseer je dat.
Een dergelijk 'fenomeen' had ik al vele keren gezien nog in de analoge tijd. Een dia laat schitterende gescheiden kleuren zien, en eenmaal ingescand (gedigitaliseerd) dan krijg je een soort contaminatie tussen de kleuren daar waar ze aan elkander grenzen.
De fotograveur zelf wist meestal niet het hoe en waarom te verklaren.
Er werd gegoocheld met kleurdiepte, scheidend vermogen, (micro-) contrast en dies meer, maar nooit, en zeker niet destijds op school, werd het nuchter aangepakt, altijd rond de pot draaien, dat wel.
Toegegeven, dit weten zal mijn fotografie niet direct beïnvloeden (eventueel verbeteren) maar het geeft een geruststellend gevoel van "weten waarmee je bezig bent"... :)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mar 23 2015 3:11 pm

Met scannen heb ik daar op dat punt eigenlijk nooit last van gehad. Wat wel is, dat scanners bepaalde typische kleurfouten op randen kunnen hebben wat is terug te voeren op bijvoorbeeld een net niet 100% gelijkmatig transport van de scan-slede. Waardoor je per kleurkanaal minimale verschuivingen krijgt (alleen horizontaal of verticaal). Maar dat is weer een heel ander verhaal als tekortkoming van een scanner zelf. Dus verwar bepaalde fouten die je misschien bent tegengekomen weer niet met hetgeen eerder in de draad daarover is aangehaald.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”