Nieuwe Nikon 300mm f4 aangekondigd

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nieuwe Nikon 300mm f4 aangekondigd

Bericht door Bob42 » di feb 17 2015 9:54 am

Die VR lijkt idd niet helemaal lekker te zitten.
Verder komen mijn eigen ervaringen vrijwel overeen met de testresultaten: niet echt scherper dan de vorige, wel nog iets beter contrast. Ook Is de AF sneller, alleen heb ik nog wel eens moeite met de AF op wat grotere afstand.
Verreweg het grootste voordeel voor mij is het lage gewicht. In mindere mate ook wel de VR, al is dat voor mij niet erg doorslaggevend omdat ik werk met korte sluitertijden. Ik ben er ook nog niet achter wat het verschil in stops winst is tussen de gewone VR en de sportstand.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di feb 17 2015 10:48 am

Inderdaad een prachtig objectiefje op de VR probleempjes na.
Ook duiken er een paar foto's op met vreemde scherpe artefacten in de verder onscherpe achtergrond. Dit kan met het PF element te maken kunnen hebben, maar tot nu toe slechts bij één gebruiker geconstateerd. Mijn 300/4E VR blijft in de kast in afwachting van de volgende stappen van Nikon.
Ik heb ook geen verschil tussen de VR standen normal en sport kunnen ontdekken in de praktijk (en had ook in de Sport stand dezelfde VR problemen bij sluitertijden tussen de 1/80s en 1/160s). Sport is voor het meetrekken of pannen en corrigeert dan alleen verticale bewegingen (bij een horizontale panbeweging), maar volgens de handleiding ondersteunt "normal" dit ook.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di feb 17 2015 11:18 am

Andere link met info over het VR probleem http://www.naturalart.ca/voice/blog.html

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di feb 17 2015 7:22 pm

Naar aanleiding van berichten dat het mogelijk met trillingen van de sluiter heeft te maken (en frequenties daarvan die de VR unit bij bepaalde sluitertijden kunnen beïnvloeden, zie http://www.dslr-forum.de/showpost.php?p ... tcount=321), heb ik ook wat series bij verschillende sluitertijden met mijn V1 geschoten. En dan natuurlijk met de electronische sluiter.

En inderdaad heb ik daarbij niet de plotselinge omslag in scherpte rond de 1/200s, maar krijg ik scherpe foto's tot ongeveer 1/60-1/80s. Dit is dus ruim meer dan 4.5 stops die beloofd worden (bij een beeldhoek op mijn V1 vergelijkbaar met 810mm op FX)
Maar dat lost het probleem met de D7100 niet op helaas, ik ga deze ervaring nog wel aan Nikon doorgeven.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

renrij

Bericht door renrij » wo feb 25 2015 3:56 pm

een van jullie nog nieuws ontvangen van NSP Beverwijk? Heb hen gemaild en zij geven aan dat het probleem bij hen niet bekend is etc etc. Heb zelf het objectief nog niet, maar wilde vooraf wat info...

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » wo feb 25 2015 5:00 pm

Nog geen nieuws uit Beverwijk (naast NSP die in ieder geval via mij het probleem kent weet ik dat ook NPS (de professionele ondersteuning) door een andere fotograaf met hetzelfde probleem is geïnformeerd).

In de USA heeft Nikon één fotograaf gevraagd het objectief terug te sturen voor service. We wachten af.
Groeten - Arend / flickr

renrij

Bericht door renrij » wo mar 11 2015 10:22 pm

Het is alweer een tijdje "stil" in dit Topic. Heeft iemand inmiddels alweer meer ervaring met dit nieuwe objectief (met name bij sportfotografie) :wink:

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » zo mar 15 2015 5:56 pm

renrij

Bericht door renrij » vr mar 20 2015 7:50 am

Is er iemand beetje in de buurt van Doetinchem van wie ik even de 300mm f4 pf mag testen?
Bij fotozaken kan dat uiteraard ook maar dan heb je buiten vaak minder gelegenheid voor oa echte actiefotografie

MRoubos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door MRoubos » ma mar 23 2015 12:40 pm

Heb de lens ook aangeschaft, vind de autofocus niet de snelste, maar wel trefzeker. De lens is super scherp. Heb er ook een 1.4 teleconverter van Nikon bijgekocht.
Onderstaande foto heb ik gisteren gemaakt en de lens kan ook voor bloemen en planten goed worden ingezet. De achtergrond word mooi wazig.

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

renrij

Bericht door renrij » ma mar 23 2015 1:06 pm

Foto's zien er goed uit maar voor sportfotografie is een snelle autofocussysteem wel een must

MRoubos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MRoubos » ma mar 23 2015 5:23 pm

Vandaag de 1.4 teleconverter opgehaald en uitgeprobeerd, goeie combo. Foto's zien er scherp uit. De VR op de lens is belachelijk goed. Zag een merel bezig met blaadjes en heb effe niet op de instellingen gelet. Blijkt het op een 30ste seconde op 420mm nog redelijk scherp. Heb de foto wel wat bewerkt, stond er toch verbaast van.

Afbeelding

MarcB
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MarcB » di mar 24 2015 8:55 pm

Netjes, op welke afstand stond je ongeveer? Is de foto gecropped?

MRoubos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door MRoubos » wo mar 25 2015 3:13 am

Ik denk een 2.5 a 3 meter. Heb de foto iets gecropt.

renrij

Bericht door renrij » vr mar 27 2015 1:51 pm

Hoi,

heeft er al iemand (ruime) ervairng met de autofocussnelheid van dit objectief. En zeker tov de 70-200 2.8 VRII. Ik neig er namelijk naar voor dit objectief te gaan ( na diverse keuzes) maar voor sportfotografie is een (super)snelle autofocus een must :)

Alvast bedankt

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”