Nu ging ik van de week wat nachtopnames maken en kreeg ik het volgende te zien.

Opzig niks mis mee alleen de blauwe gloed in de linker bovenhoek vond ik een beetje vreemd.
In eerste instantie dacht ik dat het misschien werd veroorzaakt door de IR afstandbediening maar naar thuis wat proeven te doen met belichtingen van rond de 5 minuten met de bodydop op de camera in een kompleet donkere ruimte blijkt het toch in de camera te zitten.
Hier een voorbeeld:

Nu is mijn vraag: Is dit een normaal verschijnsel of is het een defect aan de camera ?
Kan iemand met een D70 en/of een D70s dezelfde proef eens uitvoeren.
5 minuten belichten met de bodydop in een donkere kamer en kijken of hij dezelfde verschijnselen ziet.
later toegevoegd:
Na wat gegoogle ben ik ondertussen al wat wijzer geworden.
Het verschijnsel blijkt versterker gloed te zijn ook wel AMPGlow in het Engels en vooral bekend onder astrofotografen.
Het wordt veroorzaakt door de AD converter in de camera.
Schijnt een normaal verschijnsel te zijn bij een D70 en S en ook bij Camera's van andere merken. De ingebouwde ruisonderdrukking kan er goed mee afrekenen tot opnames van ongeveer 5 minuten.
Anders kun je ook gebruik maken van zg darkframe layering om de ampglow te verwijderen via PS.
Voor geintresseerden over hoe je het filter voor de CCD kunt verwijderen van je D70 voor astrofotografie de volgende link:
Ik heb sterk het vermoeden dat je garantie dan wel vervalt..
http://www.astrosurf.org/buil/d70/ircut.htm
Ook handig als je D70 spontaan uit elkaar flikkerd. kun je in ieder geval zien hoe hij in elkaar hoord te zitten..

Luc