Vakantie, welke bescherming voor apparatuur

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Tamara88
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Vakantie, welke bescherming voor apparatuur

Bericht door Tamara88 » zo mar 29 2015 7:21 pm

Dames, heren,

Ik had een vraagje. Ik ga in de zomer een dikke week op vakantie naar Zeeland. Nu ik nieuw ben in de fotografie, zou ik graag jullie hulp willen :)

Aan welke beschermingsmiddelen moet ik denken die ik moet meenemen op vakantie? Ik heb al een tasje, maar mij lijkt (met de zeewind en zout) dat ik wellicht nog iets nodig heb voor bescherming van de lens en toestel?

Ik heb een D5200 en als lens: af-s dx 18-140.

Alvast dank!

Groetjes,

Tamara

mandersp
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Vakantie

Bericht door mandersp » zo mar 29 2015 7:44 pm

Hallo Tamara,

Je zou deze regenhoes kunnen gebruiken: http://www.cameranu.nl/nl/p607345/falco ... slr-camera
En op de lens zou ik een uv-filter gebruiken, voor jou is dit 67 mm..

Remco v/d Sanden
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Remco v/d Sanden » zo mar 29 2015 7:45 pm

Als het weer echt pittig is met stuifzand en zoutwater-sprays zou ik kijken voor een Rainsleeve oid : http://www.fotokonijnenberg.nl/op-tech- ... ve-2-stuks" onclick="window.open(this.href);return false;. Dat beschermd je geheel het beste denk ik. Je zou eventueel kunnen kijken voor een echt protectie filter voor je lens zoals dit: http://www.cameranu.nl/nl/p54623/hoya-p ... serie-67mm" onclick="window.open(this.href);return false; Een UV fliter zou ik persoonlijk niet pakken, zijn geen beschermfilters zoals de Hoya en UV bescherming heb je niet nodig op een moderne DSLR.

Dan heb je het meest extreme weer hier wel afgedekt denk ik.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden

schippie
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door schippie » zo mar 29 2015 8:12 pm

Ik woon op 15 minuten van het Zeeuwse strand en ben daar heel vaak, temeer omdat ik in de zomer een strandhuisje heb.Ik neem nooit mijn camera zomaar mee, het zand komt overal in , zeker als het een beetje waait ( en dat doet het ongeveer 360 dagen van het jaar).
De beste bescherming is de camera thuis te laten en als je toch wat wilt fotograferen een soepele plastic zak, camera eruit om een plaat te schieten en snel er weer in.
Zolang je alleen maar rondloopt gaat het nog wel maar zodra je gaat zitten op het strand........
Je moet maar zo denken de duinen zijn ontstaan en blijven zo omdat er ieder jaar tientallen tonnen zand het strand opwaaien en echt veel korrels heb je niet nodig.
Veel plezier.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

JurjenF
Forumlid
Forumlid

Re: Vakantie, welke bescherming voor apparatuur

Bericht door JurjenF » ma mar 30 2015 12:28 pm

Idd, die rainsleeves zijn prima dingetjes al gaan ze niet heel erg lang mee (scheuren nog wel eens). Maar 2 voor een tientje is best te doen. Als je zo;n sleeve veel gebruikt zou ik even kijken op de site van Camera Tools in Apeldoorn onder het tabblad natuurfotografie. Daar vind je (veel) duurdere en betere exemplaren. Het is maar wat je er van verlangt.
En een protectiefilter is een goede zaak net als je zonnekap er op houden.

Peter
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Peter » ma mar 30 2015 12:41 pm

En een goede verzekering !
ook ter bescherming

Tamara88
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Tamara88 » wo apr 01 2015 7:37 pm

Super bedankt allemaal voor jullie reacties! Hier heb ik zeker iets aan. Ik zal me eens goed bedenken of ik hem wel meeneem, want zou zonde zijn als er iets mee gebeurt.

Kan ik een verzekering er ook voor afsluiten als ik de camera al van december heb?

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo apr 01 2015 7:45 pm

Tamara88 schreef:... of ik hem wel meeneem, want zou zonde zijn als er iets mee gebeurt.
...
Weet je wat pas zonde zou zijn...? Je camera NIET meenemen om foto's te maken! Daar heb je 'm toch voor! :!:

Reest
Clublid
Clublid

Bericht door Reest » wo apr 01 2015 7:52 pm

Tamara
Laat je niet gek maken.
Ik woon heel mijn leven al in Zeeland en kom 2 - 3 maal per week aan de kust op/aan het strand.
Je cameraspullen zeker NIET thuis laten...het slechtste advies wat ik hier lees.

In de zomer staat er op zijn hoogst een zomerbriesje met een heel klein beetje stuifzand.
Blijf dan langs de waterlijn op het vochtige gedeelte: nergens last van. Negen van de tien keer waait het zand toch richting kust en dan heb je er aan de waterlijn geen last van.

Op zijn hoogst, wat Remco hierboven ook zegt, een Nikon Clear Filter voor eventuele bescherming van je frontlens.
Voor eventuele spray kun je zo'n rainsleeve meenemen......maar in al die jaren heb ik die nooit hier aan de kust gebruikt.

Wanneer het zo zou waaien als de laatste dagen: laat dan je camera in de tas/auto/vakantiehuisje... maar normaal: meenemen, anders krijg je er spijt van !

Groet
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » wo apr 01 2015 11:00 pm

Inderdaad. En als aanvulling daarop, neem 'n plastic weggooi tasje mee, als het qua stuif of regen te dol wordt je camera daar in opbergen.

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » do apr 02 2015 6:14 am

Een goede cameratas, uv-filter, lensdoekjes, blaasbalg, kwastje. Dat is wat ik had gebruikt op vakantie in de tropen, wat varieerde van vochtig regenwoud tot brandend zeestrand. Rainsleeve had ik ook mee, maar niet gebruikt.
Aangezien jij 1 lens gebruikt, en niet zoals de meesten hier een serie lenzen meesjouwt en wisselt, zou ik me geen zorgen maken, maar lekker plaatjes gaan schieten. Ohja, vergeet niet om wat reserve geheugenkaartjes mee te nemen :wink:

Redblockman
Forumlid
Forumlid

Bericht door Redblockman » do apr 02 2015 1:16 pm

Eventueel een filter op je lens en gewoon gezond verstand gebruiken met betrekking tot zand en waaiende rotzooi.
Neem idd genoeg geheugenkaartjes en accu's mee, denk ook zeker aan een statief!
Persoonlijke favoriet in het zeeuwse, de boulevard in Vlissingen vanaf het windorgel genomen tijdens het blauwe uur zeker bij hoogtij. Iets met lange belichtingen lichtjes en reflecties.

John Jansen
Forumlid
Forumlid

Bericht door John Jansen » do apr 02 2015 1:38 pm

Niet te bang zijn en platen maken,neem al jaren camera's meet het strand op, gewoon los aan de riem niks aan de hand,zorgen dat als je thuis komt alles even schoonblazen en klaar.

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”