Long exposure.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Long exposure.

Bericht door Schoonderbeek » zo apr 05 2015 6:48 pm

Ik heb een vraag over lange sluitertijden.
Nu wil ik een brug fotograferen met een lange sluitertijd. Ik heb een 9 stops filter.
Deze heb ik al eens geprobeerd bij het einde van de dag.
Het resultaat wat ik kreeg is dat de foto heel blauw/wit werd. Is dit gebuikelijk of doe ik nog wat verkeerd ?
Ik heb de oefenfoto d.m.v het terug draaien van de witbalans beter gekregen maar zeker niet nog naar mijn zin.
Kan iemand mij vertellen hoe hij/zij te werk gaat met dit onderwerp en ook hoe hij/zij nabewerkt.
Ik gebruik overigens Lightroom.

Alvast bedankt.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

weimaraner
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Long exposure.

Bericht door weimaraner » zo apr 05 2015 7:58 pm

Welk filter gebruik je?
De meeste extreme ND filters hebben namelijk een kleurzweem.
Ik gebruik zelf de B&W ND110 en de Lee Big Stopper; de B&W heeft een magenta kleurzweem en de Lee een blauwe kleurzweem. Dit is het makkelijkst op te lossen door in RAW te schieten en naderhand met bewerken de witbalans aan te passen tot je het gewenste resultaat krijgt - ik doe dat ook altijd in Lightroom.
Bij de Lee had ik overigens eens gelezen dat het instellen van de witbalans van de camera op 10.000K ook al een aardig "neutraal" resultaat oplevert en dat klopt, al is ook dan wat schuiven in de nabewerking vaak nog noodzakelijk.

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » zo apr 05 2015 8:29 pm

Ik hen een light craft nd500 filter. Een 9 stops.
Hoe stel jij de camera in op 10.000 k ? Ik hen een D90.
Nikon D90 18-105mm, 70-300mm, Sigma 105mm macro, Nikkor AF-S 50mm 1.8 en wat geluk

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo apr 05 2015 8:43 pm

Beste S,
Waarom probeer je niet gewoon een gemeten (preset) witbalans?
Meten is weten... (in het D90 handboek pg 90 of daaromtrent)
Vergeet niet het oculair af te dekken en/of af te sluiten.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » zo apr 05 2015 9:01 pm

Gijs, het oculair afsluiten is voor mij nieuw, wat is daar de reden van ?
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op zo apr 05 2015 10:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » zo apr 05 2015 9:05 pm

re: wat is daar
Dan wordt enige meting niet beïnvloed door licht dat achterlangs de kamera binnenkomt, just in case.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » zo apr 05 2015 9:40 pm

Het oculair/zoeker afdekken is om lichtlekkage te voorkomen - volgens mij heeft het niets met de meting te maken, je moet immers toch handmatig werken met zo'n donker filter.

Maar ter voorkoming van lichtlekkage is het afdekken van de zoeker soms essentieel; zo lekt mijn D800 altijd licht via de de zoeker en krijg ik een horizontale overbelichte oranje streep in beeld als ik de de zoeker niet afdek. Die streep kan ik al zien bij sluitertijden vanaf 5 a 10 seconden, worden de sluitertijden langer dan wordt de streep steeds duidelijker/overbelichter.
Mijn D300 lekte daarentegen nooit licht door de zoeker dus bij die camera heb ik die eigenlijk nooit af hoeven dekken. Die body lekte echter licht via het AF assist/zelfontspanner lampje. Dat was dus bij mij standaard met zwart tape afgeplakt ter voorkoming van een lichte blauwe vlek in beeld.

Wat betreft de witbalans, die kan ik met de D800 handmatig op een bepaalde temperatuur (Kelvin) instellen - of dat met de D90 ook kan zou ik niet weten.
Laatst gewijzigd door weimaraner op zo apr 05 2015 9:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » zo apr 05 2015 9:41 pm

gijs sandberg schreef:re: wat is daar
Dan wordt enige meting niet beïnvloed door licht dat achterlangs de kamera binnenkomt, just in case.
Groeten, Gijs

Klinkt logisch, goeie tip.
Wat betreft een kleurzweem is die altijd aanwezig ?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo apr 05 2015 10:56 pm

Als het resultaat neutraal is niet. Hoe zijn je resultaten?
Vriendelijke groet, Léon Obers

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » zo apr 05 2015 11:03 pm

Beste S,
re: is die altijd
Als je een gemeten kleurtemperatuur instelt niet (als het goed is).
Groeten, Gijs

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » ma apr 06 2015 9:06 am

Moet het licht gemeten worden met of zonder filter er op ?
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op ma apr 06 2015 9:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma apr 06 2015 9:27 am

Normaal zou ik stellen "met filter", anders sluit je de eigenschappen van het filter buiten de meting, en weet je niet wat het filter voor effect heeft.
Maar in dit geval, met 9 stops lichtverlies, blijft er weinig meer aan licht te meten over. In het geval je daarmee onder de grenzen komt van wat er überhaupt nog te meten valt (en dat kan afhankelijk van de omstandigheden al snel gebeuren), heeft het in dat geval weinig zin meer om licht te meten "met filter".

Maar dat kun je toch allemaal zelf "droog" uitproberen? Niets zo eenvoudig om te zien wat er gebeurt dan met een digitale camera.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Kroontje

Bericht door Kroontje » ma apr 06 2015 9:48 am

Je meet eerst het licht zonder filter.
Dan neem je de aantal stops van het filter dat je gebruik en daarmee kan je de sluiter tijd berekenen.

weimaraner
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door weimaraner » ma apr 06 2015 10:13 am

Inderdaad, zoals Kroontje zegt.
Belichting blijft overigens wel een beetje gokken aangezien het licht tijdens een lange belichting wel eens wil veranderen, bijvoorbeeld als er ineens bewolking opduikt of als je in de schemering fotografeert. Maar dat keer je vanzelf steeds beter in te schatten.

Wat de custom witbalans betreft, daar zie ik bij dit soort fotografie niets zoveel heil in. Dan moet je met het filter op de lens een grijskaart fotograferen - wat betekent dat je dus een lange sluitertijd opname moet maken van die grijskaart en naar aanleiding daarvan je witbalans bijstellen. Lijkt mij omslachtig voor iets dat je ook snel in de nabewerking kunt doen. Daarnaast loop je dan niet de kans dat tijdens het maken van die grijskaartfoto net die mooie wolkenpartij weer overwaait.

Schoonderbeek
Forumlid
Forumlid

Bericht door Schoonderbeek » ma apr 06 2015 2:06 pm

Goeie tips dank jullie wel. Ik ga er mee aan de slag.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”