Van de regen in de drup: banding??

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Herrie

Van de regen in de drup: banding??

Bericht door Herrie » zo nov 11 2007 2:01 pm

In een thread Verticale lijnen op de D200 heb ik het verhaal verteld van een probleem met de sensor van mijn vriends D200. In een andere thread (Camera verzenden naar het buitenland) heb ik gemeld dat die sensor inmiddels vervangen is en dat de D200 per TNT post naar mijn vriend in Italie is verstuurd. Alles onder garantie, prima allemaal.

Wat blijkt nu hij een aantal tests heeft gedaan? Zijn foto's hebben ernstig last van banding, tenminste dat is wat we er van maken. Wij willen graag jullie mening daarover. Ik voeg een foto en een 1:1 crop ervan.

Afbeelding

Afbeelding

Afgezien van de CA zijn duidelijk de streepjes op de middenstijl maar ook op de vensterbank zichtbaar.
Vragen:
1. Is dit inderdaad banding?
2. Zou dat bij een zojuist geplaatste, dus nieuwe sensor wel moeten kunnen voorkomen (het was immers een probleem van de eerste generatie D200)?
3. Is dit probleem door calibratie te verhelpen?
4. Had Nikon Beverwijk dit al niet op voorhand moeten voorkomen door de sensor adequaat in te regelen?

Jullie begrijpen dat mijn vriend, die overmorgen een wereldreis gaat maken en dus heel blij was dat hij zijn camera nog op tijd terug kreeg, zeer teleurgesteld is, to say the least.

Graag jullie gedachten hierover.

Groet,

Herrie

iJoost

Bericht door iJoost » zo nov 11 2007 3:20 pm

Behalve banding zit er natuurlijk ook behoorlijk wat misplaatst paars (heet dat niet blooming?). Dat komt doordat de foto ter plekke behoorlijk overbelicht is. Ik geloof niet dat dat veel beter kan. Er zijn nu eenmaal grenzen aan de mogelijkheden van een sensor.

Op deze pagina kun je lezen (aan het eind) wat je in alle redelijkheid mag/kunt verwachten:

http://www.bythom.com/d200review.htm

Herrie

Bericht door Herrie » zo nov 11 2007 6:15 pm

Over dat paars gaat het niet, dat mag je inderdaad verwachten als je met een groothoek (op 13mm) fotografeert. De vraag is of die streepjes verwacht mogen worden.

Herrie

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo nov 11 2007 6:46 pm

Het ziet er wel uit als banding. Iets soortgelijks zie je hier (ook D200)

Afbeelding
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » zo nov 11 2007 6:47 pm

Ik zou ook concluderen dat het banding is.
Echter, is de hier zichtbare banding erger of minder erg als met de oude sensor?
Als het net zo erg is dan is de nieuwe sensor niet veel beter, en is de reparatie slecht geweest. Zou een nieuwe sensor vragen.
Is ie minder tja, dan kan dit binnen de grens vallen van wat Nikon acceptabel acht...en kun je gaan discusieren.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

iJoost

Bericht door iJoost » zo nov 11 2007 7:38 pm

Herrie schreef:Over dat paars gaat het niet, dat mag je inderdaad verwachten als je met een groothoek (op 13mm) fotografeert. De vraag is of die streepjes verwacht mogen worden.
Ja dat mag je, lees het artikel.

Banding bij dit soort extreme lokale overbelichting is inherent aan het mechanisme wat ze gebruiken om de data van de sensor te halen. In de eerste versie van de D200 was het effect erger. Dat is toen al snel door Nikon gerepareerd in die zin dat het nu alleen nog optreedt in situaties waarin toch ook al andere effecten optreden. Het gezwam op internet over "banding" is daarna helaas niet meer verstomd.

Kortom dat mag je daar verwachten, ja. Het paars is erger lijkt mij. ;-)

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo nov 11 2007 7:50 pm

Is dit niet wat overtrokken? Als ik naar de eerste foto kijk en dan naar de crop, vind ik dit wel een heel overdreven crop. Het slechtste deel van de foto is ik weet wel niet hoeveel keer uitvergroot. Vroeger, in het analoge tijdperk, zei je eenvoudig, dit is de korrel van de film, oid, het kan niet beter.
Ik vind dit dus, heel kort door de bocht, spijkers op laag water zoeken. In elke foto, van elke camera, bij elke instelling, is wel iets te vinden. Op zo'n afstand vind ik het wel meevallen!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

moeilijke zaak

Bericht door George Fennes » zo nov 11 2007 8:04 pm

Ik kan me voorstellen als je met de sensor problemen heb gehad en deze vervangen is dat je naar fouten gaat zoeken.
Dat je daar op gespitst bent.
Ik zou niet durven zeggen of dit een fout van de sensor is.
De contrasten in deze foto zijn zo groot dat volgens mij zelfs de D3 dit niet aan kan.
Je blijft altijd met een beperking van de techniek zitten.
Maar hoe ziet een normale foto er uit, zonder deze extreme contrasten?

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

iJoost

Bericht door iJoost » zo nov 11 2007 8:07 pm

Je zou er een mooie HDR kunnen maken, dan krijgt je de blauwe lucht er ook nog goed op, schijnt het. Ik moet dat toch eens zelf proberen. Maar dan niet zo overdreven als je dat meestal ziet.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo nov 11 2007 8:14 pm

Herrie, je vriend kan met die camera rustig een wereldreis gaan maken. Zolang hij foto's maakt als bovenstaand, zal inderdaad zelfs de D3 tegenvallen.

Overigens, waarom heeft je vriend niet gewoon in Italië een D200 gekocht? Toch veel eenvoudiger en logischer?

Groet, Cees

Lid NCN

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

vreselijk duur Italië

Bericht door George Fennes » zo nov 11 2007 8:20 pm

Hmmm Cees ik zie op E-Bay wel eens aanbieders uit Italië.
De prijzen die daar aanhangen wordt je niet vrolijk van.
Ik krijg soms de indruk dat Nikon in Italië vreselijk duur is.
Ze hebben daar schijnbaar geen Konijn of Corn :twisted:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo nov 11 2007 8:22 pm

Mmm, oké. Maar je zit vanuit Milaan wel zo in Zwitserland, nog weer een stuk goedkoper! Ik vind de keus voor nederland niet erg logisch op het eerste gezicht.

Groet, Cees

Lid NCN

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » zo nov 11 2007 10:11 pm

Als dit effect op zou treden in de doorsnee buitenfoto zou het een probleem zijn ja. Als je echter vanuit een donkere kerk tegen de zon in gaat fotograferen... Dat is zowiezo vragen om problemen, omdat je reflecties in de lens en camera veroorzaakt die zowiezo allerlei problemen opleveren. Wat maakt de sensor dan nog uit...

Herrie

Bericht door Herrie » zo nov 11 2007 10:45 pm

Bedankt voor jullie reacties.

Het gedeelde denken schijnt te zijn dat je in dergelijke extreme omstandigheden ongewenste effecten mag verwachten, zoals je flare kan krijgen als je tegen de zon in fotografeert. Maar flare is dan tenminste nog iets wat ik met de vorm van de lens kan associeren, een analoog fenomeen. Banding, dat hoofdzakelijk optreedt in het middenbereik van de ISO waarde en voorzover ik weet ook alleen bij de D200, lijkt me een digitaal fenomeen en vergt in die zin een wat andere reactie van de fotograaf. Maar ook die is aan te leren natuurlijk.

Overigens: voor iemand die geregeld een andere werkplek in de wereld moet opzoeken, is kiezen voor een leverancier in zijn geboorteland natuurlijk helemaal niet onlogisch, zeker als de prijzen er ook nog eens aanzienlijk lager liggen. Bovendien is Zwitserland geen EU.
En al eens geprobeerd in het Italiaans uit te leggen dat je rare streepjes op je foto hebt en dat je graag een nieuwe sensor wilt hebben? Ik denk het niet.

Herrie

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door wil » ma nov 12 2007 8:17 am

Al zit je 100 maal een nieuwe sensor in, deze strepen in deze situatie zullen blijven.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”