The Prodigy
- JJG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
The Prodigy
Ik ga The Prodigy fotograferen in de HMH. Supertof!
Ik sta in de pit voor het podium en mag alleen de eerste 3 nummers fotograferen. (zucht) Dus ik moet rap zijn met de platen.
Mijn plan is het volgende :
D7100 + 85mm 1.8G. AUTO ISO min 400/800 - max 2500. Sluitertijd voorkeuze 1/200-1/250. AF-C
D90 + 35 of 50mm 1.8. Nog niet over uit. Maar qua instellingen dezelfde verhoudingen als bij de 85mm maar de ISO tot max 1600.
Ik ben me ervan bewust dat een 12-24 en een 70-200 natuurlijk het betere werk is, maar dat heb ik niet. Huren kan natuurlijk maar ik krijg er al niet voor betaald.( niet erg want toffe ervaring! ) Als ik deze kosten dan ook moet maken bovenop de reiskosten wordt het me te gek.
Klinkt mijn plan logisch?
Ik sta in de pit voor het podium en mag alleen de eerste 3 nummers fotograferen. (zucht) Dus ik moet rap zijn met de platen.
Mijn plan is het volgende :
D7100 + 85mm 1.8G. AUTO ISO min 400/800 - max 2500. Sluitertijd voorkeuze 1/200-1/250. AF-C
D90 + 35 of 50mm 1.8. Nog niet over uit. Maar qua instellingen dezelfde verhoudingen als bij de 85mm maar de ISO tot max 1600.
Ik ben me ervan bewust dat een 12-24 en een 70-200 natuurlijk het betere werk is, maar dat heb ik niet. Huren kan natuurlijk maar ik krijg er al niet voor betaald.( niet erg want toffe ervaring! ) Als ik deze kosten dan ook moet maken bovenop de reiskosten wordt het me te gek.
Klinkt mijn plan logisch?
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: The Prodigy
Prima plan. Goede kans op goede resultaten gegeven de spullen die je hebt.
Een 70-200 is trouwens helemaal geen garantie op betere resultaten. Als het licht heel slecht is wellicht juist niet!
Een 70-200 is trouwens helemaal geen garantie op betere resultaten. Als het licht heel slecht is wellicht juist niet!
- JvdKooij
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
persoonlijk zou ik even Djunclesam vragen maar ik zou zeker de iso niet begrenzen, beter een plaat met ruis dan een bewogen plaat omdat de sluitertijd niet meer goed is.
Als je kan zou ik je toestel zou instellen dat je backbutton focus kan gebruiken, dan inderdaad AF-C, maar als je de knop achterop los laat, blijft de focus staan zoals jij op dat moment wilt.
O ja, en heel veel plezier, vergeet niet te genieten
Als je kan zou ik je toestel zou instellen dat je backbutton focus kan gebruiken, dan inderdaad AF-C, maar als je de knop achterop los laat, blijft de focus staan zoals jij op dat moment wilt.
O ja, en heel veel plezier, vergeet niet te genieten

Groetjes,
Jaap
Jaap
-
- Clublid
- Contacteer:
HMH is hoog podium, dichtbij en prima licht.
ISO prestaties is dus geen heel groot probleem meestal maar 2500 lijkt me misschien net aan de krappe kant.
Ik ben niet bekend met de D7100 maar meestal kan ik limiteren op ISO3200/4000 op 2.8 en dan zit mijn sluitertijd ruim aan de goede kant. Auto-iso gebruik ik eigenlijk alleen als er heel veel variatie in licht is, liever diafragma voorkeur als het allemaal aan de veilige kant zit om geen onnodige ruis te hebben. Maar JvdKooij heeft gelijk dat je beter een plaat met ruis kunt hebben dan een bewogen plaat (tenzij je op zoek bent naar beweging in je foto).
Als jij op 1.8 of 2.0 gaat schieten dan win je een stop dus wellicht kom je dan wel uit op 2500. Gewoon terplekke even bekijken. 1/200 is prima bij wat statische acts en passages, gaan ze springen en gek doen dan kun je beter naar 1/400 toe.
70-200mm is niet echt nodig maar wel wenselijk voor hele krappe platen en goede hoeken. Je kunt erg dichtbij komen maar kijk uit dat je dan niet recht de neuzen in staat te fotograferen. Iets meer afstand is altijd fijn zodat je iets minder omhoog hoeft te richten.
Idee van afstand moet je denken aan
24mm tegen podium aan (nauwelijks gecropt):

100mm iets van het podium af (nauwelijks gecropt):

Bij Prodigy denk ik wel aan een energieke show met veel beweging. Dan gaat de zanger dus soms heel dichtbij het randje van het podium komen en dan is iets meer groothoek natuurlijk wel fijn. Een 35mm of liever nog iets wijder zou ik dus zeker ook meenemen liefst op een tweede body want als ze naar je toe komen en je hebt een 85mm erop dan ben je sowieso al te laat. Als je al een 85mm hebt dan kun je de 50mm thuis laten. Dat zit te dicht op elkaar en kun je oplossen met croppen.
Tenslotte goed je huiswerk doen, vooral als het voor het eerst is. Op http://www.setlist.fm/setlists/the-prod ... 6b0b3.html" onclick="window.open(this.href);return false; kun je al een goed idee krijgen van de eerste 3 nummers. Dus ik vermoed dat je ' Breathe', 'Nasty' en 'Omen' kunt fotograferen. Youtube is je vriend om de filmpjes van de laatste paar shows te vinden en een indruk te krijgen van de intro, licht, actie op het podium etc. Een hoop is een vast ritueeltje en dus erg voorspelbaar. Je kunt je dus goed voorbereiden.
En verder gewoon genieten en je niet laten imponeren door de andere fotografen. Houdt wel rekening met ze, doen ze ook met jou. 'Pit-ethiek' is erg belangrijk. Geen tassen op je rug in de pit, wil je er een meenemen dan tegen het podium aanzetten, niet voor anderen staan, niet te lang op een (goede) plek stil blijven blijven staan, bij passeren even tikje op de schouder als het krap wordt, moet je toch voorlangs dan snel doen en bukken, ben je klaar met schieten en wil je nog even nagenieten van de show dan doe je dat aan de zijkant van de pit en niet middenin. En na drie nummers op eigen initiatief de pit verlaten. Doen de anderen ook, niet denken dat je snel nog een plaatje van het 4e nummer kunt schieten door iets langer te blijven staan, dat wordt beslist niet gewaardeerd! Ben je de tel kwijt dan let je gewoon op de anderen. Lopen die weg dan zul jij ook wel moeten
En vergeet je oordoppen niet!
ISO prestaties is dus geen heel groot probleem meestal maar 2500 lijkt me misschien net aan de krappe kant.
Ik ben niet bekend met de D7100 maar meestal kan ik limiteren op ISO3200/4000 op 2.8 en dan zit mijn sluitertijd ruim aan de goede kant. Auto-iso gebruik ik eigenlijk alleen als er heel veel variatie in licht is, liever diafragma voorkeur als het allemaal aan de veilige kant zit om geen onnodige ruis te hebben. Maar JvdKooij heeft gelijk dat je beter een plaat met ruis kunt hebben dan een bewogen plaat (tenzij je op zoek bent naar beweging in je foto).
Als jij op 1.8 of 2.0 gaat schieten dan win je een stop dus wellicht kom je dan wel uit op 2500. Gewoon terplekke even bekijken. 1/200 is prima bij wat statische acts en passages, gaan ze springen en gek doen dan kun je beter naar 1/400 toe.
70-200mm is niet echt nodig maar wel wenselijk voor hele krappe platen en goede hoeken. Je kunt erg dichtbij komen maar kijk uit dat je dan niet recht de neuzen in staat te fotograferen. Iets meer afstand is altijd fijn zodat je iets minder omhoog hoeft te richten.
Idee van afstand moet je denken aan
24mm tegen podium aan (nauwelijks gecropt):

100mm iets van het podium af (nauwelijks gecropt):

Bij Prodigy denk ik wel aan een energieke show met veel beweging. Dan gaat de zanger dus soms heel dichtbij het randje van het podium komen en dan is iets meer groothoek natuurlijk wel fijn. Een 35mm of liever nog iets wijder zou ik dus zeker ook meenemen liefst op een tweede body want als ze naar je toe komen en je hebt een 85mm erop dan ben je sowieso al te laat. Als je al een 85mm hebt dan kun je de 50mm thuis laten. Dat zit te dicht op elkaar en kun je oplossen met croppen.
Tenslotte goed je huiswerk doen, vooral als het voor het eerst is. Op http://www.setlist.fm/setlists/the-prod ... 6b0b3.html" onclick="window.open(this.href);return false; kun je al een goed idee krijgen van de eerste 3 nummers. Dus ik vermoed dat je ' Breathe', 'Nasty' en 'Omen' kunt fotograferen. Youtube is je vriend om de filmpjes van de laatste paar shows te vinden en een indruk te krijgen van de intro, licht, actie op het podium etc. Een hoop is een vast ritueeltje en dus erg voorspelbaar. Je kunt je dus goed voorbereiden.
En verder gewoon genieten en je niet laten imponeren door de andere fotografen. Houdt wel rekening met ze, doen ze ook met jou. 'Pit-ethiek' is erg belangrijk. Geen tassen op je rug in de pit, wil je er een meenemen dan tegen het podium aanzetten, niet voor anderen staan, niet te lang op een (goede) plek stil blijven blijven staan, bij passeren even tikje op de schouder als het krap wordt, moet je toch voorlangs dan snel doen en bukken, ben je klaar met schieten en wil je nog even nagenieten van de show dan doe je dat aan de zijkant van de pit en niet middenin. En na drie nummers op eigen initiatief de pit verlaten. Doen de anderen ook, niet denken dat je snel nog een plaatje van het 4e nummer kunt schieten door iets langer te blijven staan, dat wordt beslist niet gewaardeerd! Ben je de tel kwijt dan let je gewoon op de anderen. Lopen die weg dan zul jij ook wel moeten

En vergeet je oordoppen niet!

Fin.
- JJG
- Forumlid
Bedankt zover en met name DjUncleSam! Veel nuttige info!
Ik kom er morgen even op terug! Nu gauw de mand in
Ik kom er morgen even op terug! Nu gauw de mand in

- JJG
- Forumlid
Ik neem inderdaad 2 camera's mee. Ik twijfel alleen heel erg of ik de 20mm 2.8D moet gebruiken. Qua groothoek erg fijn maar de scherpte vind ik niet super van dat ding. Maar die 35mm is tuurlijk weer een behoorlijk paar stappen achteruit. Daarbij heb ik ook niet gek veel tijd om het even uit te gaan zoeken. Althans, dat verwacht ik.
De setlist en YouTube zal ik zeker gaan bekijken.
Ook wat betreft de 'pit ethiek' goede tips! Thx!
De setlist en YouTube zal ik zeker gaan bekijken.
Ook wat betreft de 'pit ethiek' goede tips! Thx!
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
De AF 20/2.8D niet onderschatten hoor... Die is - naar mijn eigen ervaring - in het centrum op f/2.8 al scherp genoeg, vanaf f/5.6 is het hele DX-frame scherp zat. De uiterste hoeken zijn het zwakke punt van dit objectief, hoewel die er tussen f/8 en f/11 nog mee door kunnen. Maar die vallen op een DX-body letterlijk buiten de boot.
Misschien minder lichtsterk dan je zou wensen maar niet onmogelijk om mee te werken, zeker niet op de D7100, die flink omhoog kan qua ISO.
Let wel even op met je minimale focus-afstanden, 85mm en 70-200 hebben zomaar iets van 1,5 meter nodig... Sta je helemaal vooraan, dan kan dat een issue worden, zeker als de muzikanten naar de voorkant van het podium komen.
Misschien minder lichtsterk dan je zou wensen maar niet onmogelijk om mee te werken, zeker niet op de D7100, die flink omhoog kan qua ISO.
Let wel even op met je minimale focus-afstanden, 85mm en 70-200 hebben zomaar iets van 1,5 meter nodig... Sta je helemaal vooraan, dan kan dat een issue worden, zeker als de muzikanten naar de voorkant van het podium komen.
-
- Clublid
- Contacteer:
Ik ben wellicht wat stellig in het antipixelpeepenJJG schreef:Qua groothoek erg fijn maar de scherpte vind ik niet super van dat ding.

Ik vind persoonlijk juist de onscherpte, looks (deels nabewerking), compositie en het moment altijd veel belangrijker. Onderstaande drie recente platen allemaal met de, op scherpte gebied verketterde, 58mm. Allemaal wijd open. Ingezoomd op 1:1 zijn ze dus niet optimaal scherp, maar wel in focus!, en wat mij betreft meer dan bruikbare platen... helemaal voor webdoeleinden waar jouw platen waarschijnlijk ook op komen.

Over smaak valt uiteraard te twisten dus als je er niets aan vind ook prima hoor

Fin.
- JJG
- Forumlid
Dank je Cyrus, maar ik vind 'm al snel te donker deze 20mm. Ik krijg er maar niet de vinger op . Daarbij vind ik de kleuren ook vaak wat 'korrelig'. Kan het niet goed uitleggen. Ik schroef 'm er straks weer even op om te kijken.Cyrus schreef:De AF 20/2.8D niet onderschatten hoor... Die is - naar mijn eigen ervaring - in het centrum op f/2.8 al scherp genoeg, vanaf f/5.6 is het hele DX-frame scherp zat. De uiterste hoeken zijn het zwakke punt van dit objectief, hoewel die er tussen f/8 en f/11 nog mee door kunnen. Maar die vallen op een DX-body letterlijk buiten de boot.
Wat het laatste betreft in je antwoord ; daarom neem ik een 2e camera mee om dat op te kunnen vangen. Eentje 'tele'... Andere met (wat meer) groothoek.
- JJG
- Forumlid
Supermooie platen Vincent! Daar hoef je niet lang over na te denken
Ben het met je eens hoor. Het moment vind ikzelf vaak ook belangrijker dan dat een plaat overal superscherp is. Een foto mag/moet wel een beetje 'ademen'.
Nu zit ik weer te denken dat die 85mm wellicht weer wat teveel tele is op m'n DX en dat ik beter kan beginnen met m'n 50mm en als back-up die 85 kan gebruiken. ( ik neem sowieso alles mee! )
Ik mag helaas niet tijdens het voorprogramma de pit in las ik net. Was ideaal geweest om zo e.e.a. uit te vogelen.

Ben het met je eens hoor. Het moment vind ikzelf vaak ook belangrijker dan dat een plaat overal superscherp is. Een foto mag/moet wel een beetje 'ademen'.
Nu zit ik weer te denken dat die 85mm wellicht weer wat teveel tele is op m'n DX en dat ik beter kan beginnen met m'n 50mm en als back-up die 85 kan gebruiken. ( ik neem sowieso alles mee! )
Ik mag helaas niet tijdens het voorprogramma de pit in las ik net. Was ideaal geweest om zo e.e.a. uit te vogelen.
-
- Clublid
- Contacteer:
Een stap naar achteren met de 85mm (opzij telt ook als naar achteren) zou ik prefereren tegen een stap naar voren met de 50mm... Dus ik zou het persoonlijk omdraaien. Maar uiteindelijk zijn het jouw foto's dus doe vooral waar je zelf het beste bij voelt 

Fin.
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Toch even een compliment voor (weer) de nodige zinvolle info én bijbehorende foto's van Vincent (djunclesam). En JJG succes en plezier gewenst!
- JJG
- Forumlid
Superbedankt Vincent! Helemaal top! En de anderen natuurlijk ook
Het wordt D90 +20mm 2.8D auto ISO max 1600/2000.
+
D7100 +85mm1.8G auto ISO max 3200/4000
Sluiter of diafragma voorkeuze nog niet uit.
Ondanks dat ik best wat ervaring heb met concertfotografie vind ik dit toch behoorlijk spannend, maar heb er onwijs veel zin in!
Het wordt D90 +20mm 2.8D auto ISO max 1600/2000.
+
D7100 +85mm1.8G auto ISO max 3200/4000
Sluiter of diafragma voorkeuze nog niet uit.
Ondanks dat ik best wat ervaring heb met concertfotografie vind ik dit toch behoorlijk spannend, maar heb er onwijs veel zin in!
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Met zo'n gedegen voorbereiding kan het bijna niet meer mis gaan. Succes met de shoot, ik ben nu al benieuwd naar de foto's!
- JJG
- Forumlid
Zojuist een draadje geopend bij Evenementen en Concerten met het resultaat.
Zelf voor een heel groot deel tevreden!
Zelf voor een heel groot deel tevreden!