Nikon/ Nikkor objectieven uit de '70 jaren: bruikbaar?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Re: Nikon/ Nikkor objectieven uit de '70 jaren: bruikbaar?

Bericht door MarcoEos70D » do apr 09 2015 8:38 pm

Kijk, dat is nog beter ;-) In dat geval hoop ik je nog vaker aan 't lachen te krijgen ;)
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za apr 11 2015 7:30 pm

In ieder geval: laat je nooit, door niemand, wijsmaken dat huidige objectieven altijd beter zijn. Dat is gewoon onzin.
Kijk bijvooorbeeld naar de ervaringen van meerdere gebruikers van de AFS 1,4/50mm. Lees ook dat die nog immer niet beter is dan de aloude 1,2/50mm AIS:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 28&t=60197" onclick="window.open(this.href);return false;

Een objectief als de AI 4/105mm Micro staat nog steeds ruim zijn mannetje tegenover de moderne 105mm AF Micro-Nikkors.

Sigma (en soms zelfs Samyang) streven Nikon al regelmatig voorbij.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » za apr 11 2015 10:35 pm

Ja, maar de AF-S 50/1.4 is wel beter dan de AF 50/1.4 of de AI 50/1.4. Die laatste is overigens wel de meest robuuste van het stel en mechanisch het meest handzaam.
En de AF-S 35/1.8 (FX) is bij grotere lensopeningen veel beter dan de AF-D 35/2 (vanaf 5.6 echter niet meer merkbaar).
Dit op basis van eigen globale waarneming. Kortom, de oude briljantjes blijven schitteren en de rest, valt relatief wat terug ...
Edit: P.S. En idd in de AIS 50/1.2 mijn favoriet in deze klasse.
Laatst gewijzigd door henkk op za apr 11 2015 10:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za apr 11 2015 10:37 pm

emdeklerk schreef: ...
Sigma (en soms zelfs Samyang) streven Nikon al regelmatig voorbij.
Oei...meneer de klerk, wat zegt u nou? Dat [piep] beter is dan Nikon...? :shock: :wtf:

Da's een gedurfde en boude uitspraak alhier.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door henkk » za apr 11 2015 10:40 pm

Nou, ik zat me net vanavond af te vragen of de Sigma ART serie niet technisch beter is dan wat ik heb. Maar ja, wie gaat het merken ?

Edit: en ik vind ze wel erg groot en lomp lijken, hoewel best mooi vormgegeven. Daarom heb ik de 35/1.4 ART laten schieten.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za apr 11 2015 10:42 pm

Die boude uitspraak wordt in testen en praktijk bij gebruikers inderdaad toch ook bevestigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » za apr 11 2015 10:50 pm

Ja, captainHook, maar wel waar. Blijkens ook op dit forum al meerder malen aangehaalde tests en gebruikersrapporten. Vooral de laatste generatie Sigma's in de "Art" serie is meer dan subliem, die komen zelfs dichter in de buurt van de Zeiss Otus dan Nikon lief is. In welke tests dus ook Samyang een meer dan redelijk alternatief voor Nikon blijkt - ook indien de zeer lage prijs niet in aanmerking wordt genomen. In absolute zin dus.
Ik verheug me al op de tests van de nieuwe Samyang 100mm Macro...

http://photorumors.com/2015/04/02/samya ... announced/" onclick="window.open(this.href);return false;

Oveigens: geloof me, het woord Sigma is mij jarenlang slechts met moeite de strot gepasseerd.

(Het is voor mij ook wel leuk te lezen, bij Nikon Rumors, dat ook zij geen chocola kunnen maken van de DX-plannen bij Nikon, gezien het geven van persconferenties door twee verschillende Nikon-mensen met twee totaal verschillende verhalen...)

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » za apr 11 2015 10:55 pm

De enige troost die ik voor jullie heb is dat die Sigma Art's óók beter zijn dan de Canon-evenknie ;-)

Maar inderdaad, ik ben blij verrast door een objectief als die oude 85mm f/1.8 waar ik ni mee speel. Super robuust en mooi glaswerk!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » za apr 11 2015 10:57 pm

Haha, komt de wijsheid dan toch met de jaren?

Het zal mij worst wezen wat voor een merknaampje er op staat. Als het goed werkt, fraai beeld levert, technisch goed en degelijk in elkaar steekt en prijs/prestatieverhouding in orde is, dan mogen ze er wat mij betreft [takkijakki] op zetten. Het gaat er toch om wat het resultaat is? :angel:

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”