Welk software pakket wordt het?
Ik ben eruit.
Nadat ik verschillende softwarepakketten heb geprobeerd is er niet "1" zelfstandig doorgekomen.
Het heeft we wat nachten en online tutorials gekost, maar daarom leek het me goed een klein verslagje te plaatsen zodat iedereen er mogelijk wat aan kan hebben.
Mijn doel;
Nadat ik mijn D750 heb aangeschaft met inruil van de D700 werd het me eens zo zeer duidelijk dat het over en uit is met Nikon Capture NX2
De D750 RAW files worden niet meer gelezen door Capture NX2.
Ik werk met Windows machines, dus een alternatief zoals Aperture is er niet.
Windows levert geen vergelijkbaar programma zoals Aperture... dus wellicht wordt het dan toch tijd voor IOS...ipv Windows...
Kan de Capture NX2 software dan de vuilnisbak in? Ja en Nee. Naast RAW kan Capture NX2 ook werken met Tiff en JPEG.
Dat kan vervelend zijn en natuurlijk werk ik het liefste direct vanuit de RAW bestanden,( voor Nikon is dat NEF), maar met Tiff en Jpeg werkt Capture NX2 nog steeds uitstekend.
Ik begin maar met helaas...
Ik heb niet "1" pakket kunnen vinden dat op / in de NEF bestanden van Nikon werkt.
Jawel, de meeste importeren deze bestanden wel, maar gaan daarna over op een eigen formaat en slaan de dat niet op in de NEF zoals Nikon dat deed.
Daarnaast heb ik
"geen" software pakket kunnen vinden die U-points gebruikt zoals capture NX2 van Nikon dat deed.
De Nik collection tools zijn er wel, maar gemaakt als plug-ins voor andere tools.
Vervelend dus, want naast de nik tools moet je dus nog additioneel programma aanschaffen.
Kosten: 119 Euro voor de Nik tools + je tweede tool dat met deze Nik tools werkt en dan nog steeds werk je op een andere formaat dan het NEF formaat
Natuurlijk kan je de NIK tools ook los starten en je foto erin slepen en dan bewerken, maar het werkt allemaal verre van handig,
Je zal eerst je foto moeten converteren naar een ander formaat zoals TIFF.
Nik collection:
De Nik tools werken samen met veel andere tools. Dit kunnen ze omdat ze Adobe plug-ins leveren.
Ook eigen GUI tools maken ook gebruik van deze plug-ins.
Maw, elk tool dat met Adobe plug-in kan werken, kan dus ook feitelijk ook met de Nik tools aan de slag.
Nou ja, bijna dan, wat sommige plug-in willen weer andere Adobe plugins gebruiken. (zoals NIK's HDR, dat alleen met Photoshop vanaf CS4 of CS5 werkt...)
En waarom Nikon het NX-D tool niet voorbereid heeft dat deze ook met deze NIK tools kan werken weet ik ook niet, dan was NX-D in mijn ogen een leuk en zeer bruikbaar tool geweest.
NX-D
Leuk geprobeert van Nikon, maar in mijn ogen redelijk waardeloos, zeker in vergelijking met capture NX2.
Dat had zoveel anders kunnen zijn als dit tool de Adobe plug-ins had geaccepteerd en op deze wijze dus ook met de Nik collection had kunnen werken.
Jammer dus... een gemiste kans voor Nikon denk ik.
De staat waarin NX-D nu verkeert is software waar je niets anders dan wat globale aanpassingen mee kan doen.
Alle bewerkingen zijn op de gehele foto van toepassing. Gebruik van maskers zit er niet in.
Leuk voor de hobby, maar ik kan er noch slechts zeer weinig of niets mee.
Capture on 8 pro.
Dit programma leek eigenlijk geschikt als alternatief voor Capture NX2
Prachtig tool, zat in mijn de laatste besluit ronde tot aanschaffen.
Hij is het echter niet geworden, want het was het een na duurste tool (op adobe na) en het ergerde me telkens weer wanneer ik en hoe ik de locale bewerkingen moest doen.
Wat een omslachtig gedoe is dat in dit tool, je ziet nauwelijks wat je doet en bovendien kreeg ik de resultaten niet op nivo zoals ik dat met Capture NX gewend was.
Het kostte me veel tijd en was lastig om te herhalen, zelfs met de tutorials ernaast.
Naast intensieve arbeid kwam ik dus ook nog niet het gewenste resultaat.
Maar zonder meer goed tool, bij gebrek aan beter...
Lightroom 5
Het allom geprezen pakket. Wordt veel gebruikt door fotografen om me heen. Ik moet eerlijk toegeven dat dit pakket echt wel zeer, maar dan ook zeer aantrekkelijke dingen aan boord heeft.
Zoals "multi-selectie en groep-aanpassingen werken zonder pardon mee aan een super snelle afhandeling van de foto bestanden.
Ook de favourite mappen, dragen daar zeer positief aan bij.
Maar dat is voor mij natuurlijk niet alles.
Bewerken / bijwerken van foto's. Daar ging het me om. En dan liep ik al snel vast in Lightroom.
Een extra pakket zou ik moeten aanschaffen om goede locale bewerkingen te kunnen doen.
De tutorials springen dan ook even snel over naar Adobe Photoshop... hop hop hop, klaar.. en dan terug naar lightroom
Feitelijk gebruik je dus Photoshop voor deze lokale bewerkingen en niet Lightroom
Dure hobby dus, want Photoshop vraagt een maandelijkse sponsering aan Adobe.
Lightroom viel daarom helaas ook weer snel af, lightroom plaats ik als een NX-D plus pakket.
En toen?
Toen begon Leon Obers over tiff bestanden en capture NX-D
Eerst NX-D en dan via Tiff bestanden naar Capture NX2
In iedergeval is dat een goedkopere en werkend alternatief, zeker als je NX2 al eerder hebt aangeschaft.
Het blijft dan ook een alternatief dat goed werkt.
Ander nog meer bruikbaar alternatief is dat je eerst je D750 NEF files omzet naar de D610 Nef file.
Je gebruik dan Nef2Raw:
http://www.bagnon.com/raw2nef/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alles getest?
Ik heb nog veel meer pakketten bekeken, en vele niet eens getest.
Deze viel al af in de voorselectie.
Redenen waren o.a. dat deze pakketten vergelijkbaar waren met NX-D (maar dan betaald), of foto-technisch gezien, kwalitatief ver achter bleven.
Dit waren o.a. DXO en Corel Photo paint.
DXO is NX-D, maar dan betaald, (kleine verschillen, maar ik vond het geen extra investering waard tov NX-D
Corel is een fantastisch foto edit pakket, maar kwalitatief blijft het ver achter bij de grote concurrenten.
etc.
Nee, ik heb niet alle pakketten getest, dan ben ik nog wel even bezig vrees is.
Maar ik sluit niet uit dat er erg goede pakketten bestaan die mij nog onbekend zijn.
Meestal piekt een softwarepakket dan op een punt en verder komt het niet. Je hebt dan weer veel verschillende softwarepakketten nodig.
Betekent dit nu het einde van goede software?
Nee, gelukkig heb ik een betaalbaar alternatief gevonden waarmee je minstens zoveel kan (en meer) dan met Capture NX2 zonder maandelijkse fee
Het alternatief voor Capture NX2 bestaat uit Adobe Elements v13 (PSE13) + Nik collection van google
Adobe Elements 13 + Nik collection;
Adobe elements 13 leest Nef bestanden (Camera raw, net zoals lightroom en schrijft PSD bestanden.)
Het programma werkt met Adobe plug-ins; dus the U-points kunnen worden toegepast binnen het programma.
https://www.google.com/nikcollection/learn/" onclick="window.open(this.href);return false;
Let op, de HDR tool van Nik werkt niet met Elements.
Maar alle andere effecten werken prima incl U-points!
Toen mij de combi Adobe elements en Nik tools duidelijk werd, vond ik steeds meer over deze combi op het internet.
Niet enkel voor Nikon, maar ook onze Canon en Sony gebruikers maken volop gebruik van deze software combi
Het gat wat Nikon laat liggen wordt nu verder opgepakt door deze combi.
De pakketten PSE13 + Nik werken uitstekend samen en persoonlijk zie ik hier binnen geen toegevoegde waarde voor lightroom, maar dat laat ik aan ieder zelf over.
Ik denk zelf dat de fotograaf - kunstenaar meer interesse heeft in de combi Nik plugins + Photoshop cc en dat de pure fotograaf met de combi Photoshop elements + Nik plugins al veel meer kan dan nodig.
Prijskaartje voor de PSE13 + Nik collection ligt samen rond de 219 Euro.
Dit dan zonder maandelijkse afdracht aan Adobe.
Ik ben in ieder geval overgestapt op PSE 13 + plugins.
Terug naar Adobe nadat ik nu na ruim 2 jaar afscheid genomen had van Adobe Photoshop omdat deze niet meer standalone te krijgen was (alleen via maandelijkse fee)
En NX-D?
Als Nikon de Nik plug-ins gaan ondersteunen (op een manier dat deze plugins bij Nik gekocht kunnen worden en kunnen worden toegevoegd aan NX-D, dan is NX-D weer een aardig alternatief.
Zoek gerust op google naar PSE 13 + Nik
Je treft dan video's zoals hieronder:
https://www.youtube.com/watch?v=wrs6_KRtDBw" onclick="window.open(this.href);return false;
Succes!