Op zoek naar een super groothoek?
Op zoek naar een super groothoek?
Merk dat mijn 18/70 mm lens niet altijd die groothoek geeft, die ik zoek, een 12/24 mm van Nikon of de 14 mm vast hebben dan ook mijn belangstelling, die 12/24 mm is een echte digitale lens, alleen te gebruiken op de huidige DSLR Nikon-cameras, maar die 14mm 2.8 ook op de analoge, ja toch, En dan heb ik ook nog eens een super groothoek, en ook nog lichtsterk.
Mijn PVE (eisen) zijn wel geen ton of kussen vorming en geen licht afval naar de hoeken, dan wel hotpost in het midden, wie heeft ervaring met deze lenzen, graag een reactie.
PS Is er niet een nieuwe supergroothoek op de Photokina te verwachten?
Gert Wagelaar
Oja, voor iedereen die mij al even heeft zien langskomen, ik gebruik Leica M6 (prachtige camera), Leica R3, Contax RTS en AX (autofocus!)met 18mm, 25 mm, 35/70mm, 1.4 85mm, 4.0 300mm. Oja en natuurlijk Nikkormat en D200, D70m 18/70mm, 50mm 1.4, en 75 300 mm
Mijn PVE (eisen) zijn wel geen ton of kussen vorming en geen licht afval naar de hoeken, dan wel hotpost in het midden, wie heeft ervaring met deze lenzen, graag een reactie.
PS Is er niet een nieuwe supergroothoek op de Photokina te verwachten?
Gert Wagelaar
Oja, voor iedereen die mij al even heeft zien langskomen, ik gebruik Leica M6 (prachtige camera), Leica R3, Contax RTS en AX (autofocus!)met 18mm, 25 mm, 35/70mm, 1.4 85mm, 4.0 300mm. Oja en natuurlijk Nikkormat en D200, D70m 18/70mm, 50mm 1.4, en 75 300 mm
- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Gert,
Voor een review van de 14 mm, zie onderstaande link.
http://www.naturfotograf.com/14nikkor_review.html
Zoals je zelf al zegt is de 14 mm ook te gebruiken op analoge camera's. Vertekening is behoorlijk en de 14 mm is niet goed te gebruiken op digitale camera's vanwege de flinke chromatische abberatie.
De 12-24 is een erg mooie lens. Krijgt hele goede reviews (ook van onze 'naturfotograf'), maar kan helaas niet op analoge camera's gebruikt worden.
Je wilt geen (tonvormige) vertekening, maar anders zou ik je aanraden eens de 10,5 mm fish eye te proberen. Ik vind dat een fantastische lens.
groet,
Karel
Voor een review van de 14 mm, zie onderstaande link.
http://www.naturfotograf.com/14nikkor_review.html
Zoals je zelf al zegt is de 14 mm ook te gebruiken op analoge camera's. Vertekening is behoorlijk en de 14 mm is niet goed te gebruiken op digitale camera's vanwege de flinke chromatische abberatie.
De 12-24 is een erg mooie lens. Krijgt hele goede reviews (ook van onze 'naturfotograf'), maar kan helaas niet op analoge camera's gebruikt worden.
Je wilt geen (tonvormige) vertekening, maar anders zou ik je aanraden eens de 10,5 mm fish eye te proberen. Ik vind dat een fantastische lens.
groet,
Karel
Een super groothoek, geen Fisheye
Beste vrienden, ik zoek een echte super groothoekm geen fisheye, denk dat ik toch voor die 12/24 moet gaan, dank Gert
@Karel: welke 14mm bedoel jij dan? Toch niet de 14mm/f2.8 AFD ED Nikkor? Want als je die lens wel bedoelt, dan kan ikje opmerking niet echt plaatsen. De 14mm Nikkor kent weinig tot geen vertekening, en al helemaal niet op digitaal. Ik begin te twijfelen aan mijn ogen nu, maar ik zal deze lens nog een keer kritisch bekijken (en waarschijnlijk op hetzelfde standpunt uitkomen, namelijk dat het best een beetje een hele hele hele mooie lens is)Karel Giesen schreef:Zoals je zelf al zegt is de 14 mm ook te gebruiken op analoge camera's. Vertekening is behoorlijk en de 14 mm is niet goed te gebruiken op digitale camera's vanwege de flinke chromatische abberatie.
@Gert: als je gewend bent aan de kwaliteit van een M6, dan zou ik al die 12-24mm varianten niet eens oppakken...

- Karel Giesen
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Beste VanSon,
Ik heb de 14mm niet zelf, maar ga af op de recensie van de 'naturfotograf'. Hij heeft het wel degelijk over de 14mm/f2.8 AFD ED Nikkor. Overigens zegt ook hij dat je prachtige plaatjes kunt schieten met deze lens (vooral qua scherpte). Dat geldt echter vooral voor analoog en voor scherpte maar niet voor de andere kwaliteitscriteria van de lens.
groet,
Karel
Ik heb de 14mm niet zelf, maar ga af op de recensie van de 'naturfotograf'. Hij heeft het wel degelijk over de 14mm/f2.8 AFD ED Nikkor. Overigens zegt ook hij dat je prachtige plaatjes kunt schieten met deze lens (vooral qua scherpte). Dat geldt echter vooral voor analoog en voor scherpte maar niet voor de andere kwaliteitscriteria van de lens.
groet,
Karel
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Ik heb de 14 mm een poos gehad. Op een analoge camera is dit een dijk van een objectief. Rorslet geeft niet voor niet een 10 (hij rekent maar van 1 tot 5).
Maar op een digitale camera werkt de 14 mm als een zeer grote 21 mm. En dat is niet echt super groothoek.
Op dit moment heeft Nikon 2 supergroothoek objectieven. De 10,5 en de 12-24 zoom. Beiden zijn echter DX en dan heb ik er op een F niet veel aan.
Dus ook ik ben op zoek naar een super groothoek voor m'n D100.
Maar op een digitale camera werkt de 14 mm als een zeer grote 21 mm. En dat is niet echt super groothoek.
Op dit moment heeft Nikon 2 supergroothoek objectieven. De 10,5 en de 12-24 zoom. Beiden zijn echter DX en dan heb ik er op een F niet veel aan.
Dus ook ik ben op zoek naar een super groothoek voor m'n D100.
- Digi Nik
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Ik ben ook in het bezit van 12-24 mm DX en heb, voordat ik hem kocht, onder andere een recensie gelezen van Bjørn Rørslett. Deze geeft aan dat het niet per definitie onmogelijk is om de 12-24 op een analoge camera te gerbuiken.
http://www.naturfotograf.com/AFS12-24DX_rev00.html
Zie zijn volledige recensieThe lack of an aperture collar on the lens (G type) is less problematical with this lens, because in practice you cannot use it mounted on earlier cameras which don't have the aperture control on the body itself. This results not because of the impossibility of setting aperture on the lens, but because these cameras employ the full 24 x 36 mm film format. The optics of the DX lens is computed to illuminate only the smaller (approx. 16 x 24 mm) size of the imager sensor of the digital cameras. I have checked the 12-24 DX on my F4 and F5 cameras, and you do get a weird kind of "Discovery Channel look" (with the characteristic darkened corners) to the images with the lens set to anything wider than 16 mm. If you can restrain your settings to the 16-24mm range, the DX lens may play a role on a full-format camera as well.
http://www.naturfotograf.com/AFS12-24DX_rev00.html
Als het maar Nikon is.
de 14mm is op DX inderdaad geen supergroothoek, maar wat is belangrijker: het brandpunt (perse een 12mm hebben) of optische kwaliteit (20mm op DX van ongekende scherpte) ??Hans Braakhuis schreef:Ik heb de 14 mm een poos gehad. Op een analoge camera is dit een dijk van een objectief. Rorslet geeft niet voor niet een 10 (hij rekent maar van 1 tot 5).
vreemde discussie, om kwaliteit uit te sluiten op basis van ondermaatse alternatieven.
je was zo stellig in je eerdere melding over de 14mm dat ik echt dacht dat je met deze lens hebt gewerkt, misschien zelfs eentje in bezit hebt gehad, vandaar dat ik het vroeg. Ik ken geen een bezitter van een 14mm f2.8 Nikkor die er ontevreden over is, en die het heeft over 'niet goed kunnen gebruiken op een digitale camera'.Karel Giesen schreef:Beste VanSon,
groet,
Karel
Hallo Gert,
Wat me weer opvalt in de discussie over vertekening is dat niemand over kwantitatieve testdata lijkt te beschikken . Tot nu toe heb ik die ook nog niet kunnen vinden en ik ben zelf maar met testen begonnen. De 14 mm ontbreekt echter nog in mijn overzicht. Als iemand er wel kwantitatieve data van heeft, hou ik me aanbevolen.
In het algemeen lijkt prijs geen relatie met mate van vertekening te hebben. En vast brandpunt hoeft in dit opzicht niet beter te zijn dan zoom. Zie mijn testdata eerder in deze rubriek.
Succes.
Klaas
Wat me weer opvalt in de discussie over vertekening is dat niemand over kwantitatieve testdata lijkt te beschikken . Tot nu toe heb ik die ook nog niet kunnen vinden en ik ben zelf maar met testen begonnen. De 14 mm ontbreekt echter nog in mijn overzicht. Als iemand er wel kwantitatieve data van heeft, hou ik me aanbevolen.
In het algemeen lijkt prijs geen relatie met mate van vertekening te hebben. En vast brandpunt hoeft in dit opzicht niet beter te zijn dan zoom. Zie mijn testdata eerder in deze rubriek.
Succes.
Klaas
Lectorie Salutem,
Ik heb een link met vrij uitgebreide revieuws van o.a. nikon objectieven en nikon vatting objectieven. De 14 mm staat er niet bij maar wel een revieuw van de 12-24 DX.
http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
Is het misschien een idee om onder elk topic een onderwerp links te maken. Hier kan dan iedereen zijn links kwijt, zodat je niet alle onderwerpen hoeft af te struinen als je iets zoekt.
Just a thought of a newbee
grz Irwan
Ik heb een link met vrij uitgebreide revieuws van o.a. nikon objectieven en nikon vatting objectieven. De 14 mm staat er niet bij maar wel een revieuw van de 12-24 DX.
http://www.photozone.de/8Reviews/index.html
Is het misschien een idee om onder elk topic een onderwerp links te maken. Hier kan dan iedereen zijn links kwijt, zodat je niet alle onderwerpen hoeft af te struinen als je iets zoekt.
Just a thought of a newbee
grz Irwan
Ik sprak gisteren een leraar van me (de misschien niet onbekende Mich Buschman) en die zei dat de Tokina 12-24 ZEKER niet slechter is dan die van Nikon. Nu wil ik dus een 12-24 of een fisheye objectief (heb de 17-55 2.
Nu weet ik niet wat de 'perfecte' aanvulilng zal zijn...
Maar voor mij is nu de gedachte Tokina of Nikon?!?! Ik ben meestel iet wat huiverig voor een alternatief merk... Maar is dit terrecht?!
Ciao!

Maar voor mij is nu de gedachte Tokina of Nikon?!?! Ik ben meestel iet wat huiverig voor een alternatief merk... Maar is dit terrecht?!
Ciao!