Nu beschikbaar Lightroom CC/ LR6
- iefie
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Nu beschikbaar Lightroom CC/ LR6
Kroon kun jij eens kijken bij help en dan systeem info wat daar bij open gl staat?
ief
ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
- ReneG
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Net even getest... ik merk geen enkel verschil tussen de Develop en andere modules, of eerste en 2e scherm. NVidia kaart wordt herkend en ondersteund (is echter natuurlijk nog de vraag of de software er daadwerkelijk iets mee doet). Gezien de berichten op het net toch maar even de eerste fixes afwachten... Het kan ook nog zo zijn dat mijn systeem dusdanig krachtig is dat het een flink eind tegen de snelle (doch iets ouder model) GPU opbokst. Ik had sowieso al geen enkele vertraging in de ontwikkelmodule, alles was daar 'instantaneous'.
Spul waarmee je foto's maakt...
- iefie
- Forumlid
Bij mij precies hetzelfde Rene. Ook nooit een vertraging maar heb maar een i5 met 4gb...niet zo bijzonder krachtig systeem dus. Alleen merk ik dus 0% snelheid winst in de develop module....we wachten af...
Ga zoiezo eerst ff kijken of ik de laatste drivers van mijn kaart heb.
Las ook dat de gpu alleen word aangesproken vanaf osx 10.9.
Ik heb geen kennis van mac maar misschien heeft iemand er wat aan
ief
Ga zoiezo eerst ff kijken of ik de laatste drivers van mijn kaart heb.
Las ook dat de gpu alleen word aangesproken vanaf osx 10.9.
Ik heb geen kennis van mac maar misschien heeft iemand er wat aan
ief
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Zal dat vanavond even doeniefie schreef:Kroon kun jij eens kijken bij help en dan systeem info wat daar bij open gl staat?
ief

- iefie
- Forumlid
mmmmm....misschien doe ik iets fout...
Heeft er iemand de HDR functie al gebruikt?
Zo ja....ik heb een D90 en daar kun je 3 bracketing foto's mee maken in burst.
Nu voeg ik die 3 foto's samen in hdr ...daarna bewerk ik m nog een beetje.
bIJ die 3 foto's zit er 1 foto bij die goed belicht is, als ik die ene foto bewerk, haal ik er een nagenoeg gelijk en meestal zelfs beter resultaat mee dan de bewerkte HDR???!
ook als je de HDR en de gewone foto opslaat en je kijkt naar het aantal mb's, dan is de gewone zeg maar 12 mb en de HDR 11,5?? De HDR moet toch 3x zo groot zijn?
Ook de details zijn net wat minder en iets meer ruis in de HDR....
Doe ik iets fout?
Er zit denk ik ook een bug in wanneer je zeg maar een neutral densitiefilter over je foto zet dan kan je met de brush het deel waar je het niet wil hebben weghalen....maar de ene keer doe je - en dan haalt hij het weg, dus das goed maar paar cm verder in de foto en je doet - dan zet hij het er juist bij? dus soms is min plus en ff later is min min....
Heeft er iemand de HDR functie al gebruikt?
Zo ja....ik heb een D90 en daar kun je 3 bracketing foto's mee maken in burst.
Nu voeg ik die 3 foto's samen in hdr ...daarna bewerk ik m nog een beetje.
bIJ die 3 foto's zit er 1 foto bij die goed belicht is, als ik die ene foto bewerk, haal ik er een nagenoeg gelijk en meestal zelfs beter resultaat mee dan de bewerkte HDR???!
ook als je de HDR en de gewone foto opslaat en je kijkt naar het aantal mb's, dan is de gewone zeg maar 12 mb en de HDR 11,5?? De HDR moet toch 3x zo groot zijn?
Ook de details zijn net wat minder en iets meer ruis in de HDR....
Doe ik iets fout?
Er zit denk ik ook een bug in wanneer je zeg maar een neutral densitiefilter over je foto zet dan kan je met de brush het deel waar je het niet wil hebben weghalen....maar de ene keer doe je - en dan haalt hij het weg, dus das goed maar paar cm verder in de foto en je doet - dan zet hij het er juist bij? dus soms is min plus en ff later is min min....
- martybr
- Serverbeheerder
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
HDR voegt de 3 foto's samen tot 1 foto met dezelfde resolutie. Dus het bestand wordt niet groter zoals bijvoorbeeld bij een panorama waar je de foto's aan elkaar plakt. Het verschil van een half MB wat je ziet kan te maken met de details etc. Heb je de foto's met statief genomen of uit de hand? Dat kan namelijk het detail verlies verklaren. Als je ook maar iets beweegt kan de HDR functie moeite hebben met het samenvoegen en verlies je detail.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Bovendien heeft deze vorm van HDR niet zoveel toegevoegde waarde als je al een goed belichte foto hebt. Dan kun je beter het origineel gebruiken. HDR was van oorsprong meen ik vooral om ervoor te zorgen dat de gehele foto goed belicht is, door van verschillende foto's de goed belichte delen samen te voegen. En natuurlijk moet je wel een setje foto's hebben waarop uiteindelijk elk deel van het beeld op één van die foto's goed belicht is. Dat is zo te zien ook wel zo'n beetje wat de HDR hier lijkt te doen, al heb je er verder geen controle over in LR6; het pakket zoekt het grotendeels zelf uit.. Er zijn nog vele andere vormen (tonemapping etc.) die wisselende resultaten opleveren...
Voor wat betreft 'ghosting' (als de foto's niet 100% identiek zijn, bijvoorbeeld als ze uit de hand zijn genomen en zijn bewogen), er zit wel een deghosting optie op. Die moet je wel inschakelen. Hoe goed die werkt kan ik niet beoordelen, alle HDR's die ik maak worden vanaf een degelijk statief gemaakt. Heb eigenlijk nooit Ghosting correctie nodig.
Voor wat betreft 'ghosting' (als de foto's niet 100% identiek zijn, bijvoorbeeld als ze uit de hand zijn genomen en zijn bewogen), er zit wel een deghosting optie op. Die moet je wel inschakelen. Hoe goed die werkt kan ik niet beoordelen, alle HDR's die ik maak worden vanaf een degelijk statief gemaakt. Heb eigenlijk nooit Ghosting correctie nodig.
Spul waarmee je foto's maakt...
- iefie
- Forumlid
Het hdr verhaal denk ik gevonden te hebben. Lightroom kan tot -4 stops tot +4 stops corrigeren mijn bracketing op de D90 is van -2 tot +2 stops...oftewel dat valt binnen de range dat lightroom kan corrigeren. Dus ik moet niet de bracketing gebruiken maar zelf kiezen hoeveel licht of donkere foto ik wil hebben mits die maar onder de 4 stops komt. De hdr functie kan van -10 nasr +10 stops.
Enige probleem is mijn camera kan maar tot 1/4000 om een donkere foto te maken. Zou ik dan diafragma nog meer knijpen?
Snrlheid verhaal: ik merk weinig verschil met 5. Zrlf nu oogt hij wat alsof hij wat lagt af en toe (hapert).
Ook tony northturp waarbij de gpu wel werkt zegt dat er voor normale pc's of msc's nagenoeg geen snelheid winst is. Filmpje kun je vinden op YouTube
ief
Enige probleem is mijn camera kan maar tot 1/4000 om een donkere foto te maken. Zou ik dan diafragma nog meer knijpen?
Snrlheid verhaal: ik merk weinig verschil met 5. Zrlf nu oogt hij wat alsof hij wat lagt af en toe (hapert).
Ook tony northturp waarbij de gpu wel werkt zegt dat er voor normale pc's of msc's nagenoeg geen snelheid winst is. Filmpje kun je vinden op YouTube
ief
-
- Forumlid
- Contacteer:
Is dat zo? OOk op statief kunnen mensen door je beeld lopen. Bladeren en bomen worden door de wind bewogen. Als je HDR uit de hand neemt zul je meer hebben aan een goede Alignment.Voor wat betreft 'ghosting' (als de foto's niet 100% identiek zijn, bijvoorbeeld als ze uit de hand zijn genomen en zijn bewogen), er zit wel een deghosting optie op. Die moet je wel inschakelen. Hoe goed die werkt kan ik niet beoordelen, alle HDR's die ik maak worden vanaf een degelijk statief gemaakt. Heb eigenlijk nooit Ghosting correctie nodig.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/" onclick="window.open(this.href);return false;
- iefie
- Forumlid
Voor d3gene met een ati radeon card waar de gpu niet werkt in lightroom heb ik een tijdelijke oplossing. Verwijder de catalyst manager en zoek naar de driver: 14.4.... deze is van april 2014. In deze driver doet lightroom het wel. Maar of t nou allemaal sneller is? Het bladeren door foto's in de bibloitheek wel denk maar zoomen in de develop module maakt niks uit....bij mij
ief
ief
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
Daarnet heb ik LR5 en 6 even naast elkaar gezet maar ik merk nauwelijks verschil in snelheid door de GPU ondersteuning. Volgens Adobe gebruikt alleen de Development Module de GPU. Nou gebruik ik LR alleen voor de basis bewerkingen dus misschien dat je wat verschil gaat merken als je meerdere complexe bewerkingen stapelt. Het renderen van de foto, voor mij de grootste bottleneck, is bij mij niet sneller geworden. Dat is jammer.
- martybr
- Serverbeheerder
- Contacteer:
Exposure bracketing heeft nut als het verschil tussen het lichtste gedeelte en het donkerste gedeelte van de scene die je wilt fotograferen groter is dan het dynamisch bereik van de camerasensor. De D90 heeft een dynamisch bereik van 12.5 EV of stops (zie DxOMark).iefie schreef:Het hdr verhaal denk ik gevonden te hebben. Lightroom kan tot -4 stops tot +4 stops corrigeren mijn bracketing op de D90 is van -2 tot +2 stops...oftewel dat valt binnen de range dat lightroom kan corrigeren. Dus ik moet niet de bracketing gebruiken maar zelf kiezen hoeveel licht of donkere foto ik wil hebben mits die maar onder de 4 stops komt. De hdr functie kan van -10 nasr +10 stops.
Voorbeeld: Een scene heeft een donkere schaduw en een stuk met felle zon. Als je daar een normale foto van maakt heb je waarschijnlijk geen details meer in het schaduw en felle zon gedeelte, er zit dan meer dan 12.5 stops verschil tussen het lichte en donkere gedeelte. Door bracketing te gebruiken probeer je alsnog details te verkrijgen in de schaduw door een langere sluitertijd en details in het felle zon gedeelte door een kortere sluitertijd. Kort door de bocht gezegd is je dynamisch bereik bij jouw voorbeeld dus gestegen naar 16.5 stops (2 erbij voor de extra schaduwen en 2 erbij voor de highlights).
Als je in Lightroom alsnog voldoende details weet te verkrijgen uit donkere en lichte delen dan ben je blijkbaar niet buiten het dynamisch bereik van je camera gegaan. Test het maar eens met een plek met felle zon en flinke schaduw. Waarschijnlijk krijg je dan niet meer de details eruit die je wilde.
Het leuke van de nieuwere modellen zoals de D810 is dat het dynamisch bereik zo groot is, bijna 15 stops bij de D810, dat je heel vaak nog details uit schaduwen en lichte gedeelte kan halen zonder gebruik te maken van bracketing. Voor zo'n zelfde foto bij de D90 had je bracketing moeten gebruiken om tot hetzelfde resultaat te komen.
- Debby
- Regiocoördinator
- Contacteer:
Voor de liefhebbers: De cursus 'Nieuw in Lightroom 6' van Photofacts Academy is nog tot en met aanstaande maandag een maand lang gratis te bekijken.
- mandersp
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt Debby voor de tip...
- iefie
- Forumlid
Bedankt marty en debby
ief
ief