In dit bericht http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 70#p775167 schreef Matthijs dat de D3000 een beetje kleurloze foto's geeft. Dat zou ik niet van de D3000 zeggen. Daarom vandaag eens een test gedaan met de D3000 en D7100 met dezelfde lens op A. M.b.v. Darktable exports gemaakt en de exports geanonimiseerd
foto 1:
en foto 2:
Welke foto denken jullie dat met welke camera is gemaakt; D3000 of D7100?
Ik denk niet dat dit een zinnige vergelijking is... En dezelfde lens op A is op zich ook geen objectieve vergelijking, net als de omstandigheden waarin je fotografeert.
Welk profiel was ingesteld? Welke Witbalans? En dan nog, het is buiten... als er het ene moment net iets meer zon was dan op het andere moment is het al geen vergelijk meer. Verder, je JPEGs of (onbewerkte) NEF's? Er vanuit gaande dat de WB, het profiel en andere instellingen hetzelfde zijn kun je altijd wel minieme verschillen verwachten, dat wordt per cameratype afgesteld.
Wat is er trouwens met die foto's gebeurd? Ik lijk serieuze kleurruis te zien...?
rene schrijft . Ik lijk serieuze kleurruis te zien...?
zou graag je exif wel eens willen zien.
Eens zien of wel alles het zelfde staat in gesteld , alleen kijkende naar je histogram zie ik al een verschil maar ook zo als rene al aan geeft wat meer zon en het is al anders.Dus er spelen meer factoren mee dan zal je anders te werk moeten.