Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED Review

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di nov 13 2007 6:50 am

Eindelijk, een van de meest serieuze testers begint met het werk aan de nieuwe serie objectieven. Claus beoordeelt de Nikkor zoom objectieven meestal lager dan zijn soortgenoten. En hij geeft terecht aan dat hij geen D3 heeft om dit glaswerk aan de tand te voelen.
De MTF tabellen geven eigenlijk een 9,5 weer. Maar ja, vertekening en CA blijven achter.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di nov 13 2007 8:22 am

Hans Braakhuis schreef:Eindelijk, een van de meest serieuze testers begint met het werk aan de nieuwe serie objectieven. Claus beoordeelt de Nikkor zoom objectieven meestal lager dan zijn soortgenoten. En hij geeft terecht aan dat hij geen D3 heeft om dit glaswerk aan de tand te voelen.
De MTF tabellen geven eigenlijk een 9,5 weer. Maar ja, vertekening en CA blijven achter.
Blijven achter bij wat? Zo is er altijd wel iets niet goed ...

Ik vind de vertekening niet noemenswaardig voor een dergelijke zoom en de ca valt ongetwijfeld best mee te leven.

Ik wil wel met dit lensje gestraft worden hoor :)

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di nov 13 2007 9:54 am

als ik even snel lijkt lijkt de 24 iets meer te vertekenen dan de 28-70.
het zal inderdaad niet noemenswaardig zijn. nou houdt de tank lekker vast maar mijn 105 vind ik ook super in mijn handen liggen [ lees beter ]
ben benieuwd naar de grootte van het objectief. of ik ooit omga voor 4 mm extra weet ik niet. punt is wel dat alle testwaardes er goed uit zien.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di nov 13 2007 10:06 am

Misschien toch beter even wachten op een volformaat-test.
Hadden ze geen F5 of F6 bij de hand?
Ik zou toch wel willen weten wat er waar is van de verhalen over tonvormige vertekening bij volformaat.
Blijft vertekeningsvrijheid nog even het domein van vastbrandpunt?

Maar dit objectief is zijn geld meer dan waard, dat blijkt wel weer.

E.M. de Klerk

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

wat is ie mooi

Bericht door George Fennes » di nov 13 2007 11:42 am

De Nikkor AF-S 24-70mm 2.8 is wel een zeer begerenswaardig objectief en als ik het scheidend vermogen in ogenschouw neem, staat dit objectief op eenzame hoogte, zelfs nog beter dan mijn Tamron :lol:

Als ik een D3 zou kopen, zou dit mijn standaard objectief worden :P

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

RickDTS

Bericht door RickDTS » do nov 15 2007 5:07 pm

Ik zie dat de bekende sites zo tegen de € 1900 voor de lens vragen.
Heeft iemand deze lens wat goedkoper in Nederland gezien ?. In Duitsland kwam ik deze tegen voor € 1549.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 15 2007 5:11 pm

Zwitserland: € 1272 :D

RickDTS

Bericht door RickDTS » do nov 15 2007 5:12 pm

Je zou er bijna voor gaan rijden

RickDTS

Bericht door RickDTS » do nov 15 2007 5:33 pm

Ik zit even wat bij die Zwitsers te kijken maar die hebben het lang niet slecht. Die betalen echt een stuk minder. Heeft iemand daar ooit iets besteld?

Licaga

Bericht door Licaga » do nov 15 2007 6:23 pm

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 15 2007 8:55 pm

Kan iemand mij uitleggen waarom de test op een camera met een DX sensor (hier gedaan met een D200) andere resultaten kan geven dan een test op een FX sensor camera.(D3)?
Ik bedoel in termen van kussen/tonvormige vertekening, vignettering, MTF (resolutie) en CA en misschien ook scherpte?

En een tweede vraag: is er iets te zeggen over de kwaliteit van deze 24-70
t.o.v. bijvoorbeeld de 17-35 of de 17-55?

yoyo

Bericht door yoyo » do nov 15 2007 9:44 pm

Marten schreef:Kan iemand mij uitleggen waarom de test op een camera met een DX sensor (hier gedaan met een D200) andere resultaten kan geven dan een test op een FX sensor camera.(D3)?
Ik bedoel in termen van kussen/tonvormige vertekening, vignettering, MTF (resolutie) en CA en misschien ook scherpte?

En een tweede vraag: is er iets te zeggen over de kwaliteit van deze 24-70
t.o.v. bijvoorbeeld de 17-35 of de 17-55?

Met een kleinere (DX) sensor gebruik je alleen het centrum van het glas. De probleemgebieden (de hoeken) zie je dan niet. De hoeken zijn normaal gesproken minder scherp, geven vignetering en buigende lijnen lopen langer door.

De 17-55 is een DX objectief en doet in deze vergelijking eigenlijk niet meer mee. De 24-70 is een standaardobjectief en de 17-35 een groothoek.
De 17-35 lijkt het (in de gebruikerservaringen die ik tot nu toe heb gezien) erg goed te doen op de D3 en wordt daardoor vaker aangeraden boven de 14-24, omdat de laatste geen filters kan hebben...

RickDTS

Bericht door RickDTS » do nov 15 2007 9:45 pm

Met het eerste gedeelte van je vragen kan ik je helaas niet helpen ( daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Voor wat betreft de laatste vraag heb ik wel een link voor je.
Deze persoon test ( naar mijn mening ) objectief.
http://www.naturfotograf.com/index2.html

Dit is zijn slot zin :
I'll run tests on this lens on a D3 later to confirm these findings, but as of now, the new 24-70/2.8 Nikkor is the reference for all other midrange zoom lenses.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do nov 15 2007 9:59 pm

@Yoyo, ok duidelijk, we moeten dus de testen van de 24-70 afwachten op de D3 of op de analoge camera's.
Dat blijkt ook uit de tekst van RickDTS

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”