Probleempje met monitor?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
HannahV
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Probleempje met monitor?

Bericht door HannahV » ma apr 27 2015 8:53 pm

Waarschuwing: de oplossing is waarschijnlijk heel simpel :) Heb alleen totaal geen ervaring met/verstand van computers en bewerking etc. dus here we go:

Heb het probleem dus nu al een tijdje. Je bewerkt een foto in LR (5) en uploadt 'm naar Flickr. Je laat 'm printen en hij blijkt veel te donker te zijn. Vandaar dus ook dat ik wel eens de opmerking krijg dat m'n foto toch wel erg donker bewerkt is. Op mijn scherm zijn ze dus lekker licht. Ook is zwart/wit op mijn scherm écht zwart/wit. Op een ander scherm lijkt het bijna sepia.

Acer Aspire gebruik ik op het moment. In augustus maak ik waarschijnlijk de overstap naar Apple ivm mijn opleiding.

What to do? :)
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.
Rifle shooter | Nikon Shooter.

jfbat
Forumlid
Forumlid

Re: Probleempje met monitor?

Bericht door jfbat » ma apr 27 2015 9:16 pm

Monitor calibreren is het eerste wat in me opkomt. Voor beeldschermpresentatie op het net betwijfel ik of het tegenwoordig nog echt helpt (je krijgt geheid klachten dat de foto veel te flets is van mensen die gewend zijn aan hun overgesaturiseerde beeldschermpjes), maar voor afdrukken is het eigenlijk wel een must.
Niet omdat het moet • Maar omdat het kan
D7100 [Si 35 f1.4 A • Ni 85 f1.8G • Ta 17-50 f2.8 • To 11-16 f2.8] • OM-D E-M10 [Pa 20 f1.7 • M.Z 14-42 f3.5-5.6 • Sa 7,5 f/3.5 fisheye]

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma apr 27 2015 9:18 pm

Beste Hannah,
Heb je de monitor gecalibreerd ?
Over het onderwerp Calibratie is al veel geschreven op dit forum, essentieel voor het zorgvuldig bewerken van foto's.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » ma apr 27 2015 9:24 pm

Calibreren is inderdaad ook het eerste waar ik aan dacht. Ik denk dat ik toch echt aan computergedoe zal moeten gaan geloven :mryellow:
Nikon D850 + Sigma ART 85mm 1.4 + Nikon 70-200mm f/2.8 VRII. Voor al uw hondenplaatjes.

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma apr 27 2015 11:21 pm

Calibreren is op zich niet zo moeilijkd. Veelal is het een kwestie van een apparaatje aansluiten en als je er niet teveel vanaf weet gewoon de standaard instructies op het scherm volgen.

Wat wel van belang is, is dat je normaliter onder dezelfde lichtomstandigheden calibreert én werkt. Als je calibreert in een kamer met dimlicht en vervolgens in vol zonlicht aan de tuintafel foto's gaat bewerken heeft het weinig nut. Verder kan de kijkhoek nog uitmaken, zeker als je scherm een zogenaamd TN paneel is. Beste advies is om (indien mogelijk) de bewerking te doen met een vast scherm wat je calibreert, bij voorkeur een IPS paneel. Maar het gaat vaak wel geld kosten. De goedkoopste calibratie apparaten beginnen bij 70 euro (maar dan kun je vaak maar 1 scherm calibreren). Een vast IPS scherm kun je al voor minder dan 200 euro krijgen.
Spul waarmee je foto's maakt...

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 28 2015 4:59 am

HannahV schreef: Heb het probleem dus nu al een tijdje. Je bewerkt een foto in LR (5) en uploadt 'm naar Flickr. Je laat 'm printen en hij blijkt veel te donker te zijn.
Afgezien van het kalibreren van een monitor, kan het ook nog liggen aan het slechte kleurmanagement van de printservice. Dat komt vaker voor dan menigeen denkt. En de combinatie van die twee (slecht afgestemde PC-monitor en slecht ingeregelde printservice).

Eerste stap is in ieder geval het gebruiik van een goede monitor en het kalibreren ervan. Verder de juiste kleurruimtes en profielen ten aanzien van gebruik van beeld op het web of bijv. binnen Photoshop. Een heel lijstje om door te nemen. Zoek op het forum op:
- Kalibreren (calibreren)
- Adobe RGB vs sRGB
- Kleurmanagement of color management
- Instellingen met betrekking tot webbrowsers (niet elke browser geeft beeld correct weer).
Vriendelijke groet, Léon Obers

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » di apr 28 2015 12:44 pm

Thanks all! Ik ga even kijken hoe dat zit met calibreren. Ga eerst maar eens het forum doorspitten ;)

Neem bijvoorbeeld deze foto. Op mijn scherm écht zwart/wit. Daarmee bedoel ik dus dat hetgeen wat wit moet zijn ook écht wit is en wat zwart moet zijn écht zwart is. Ook zijn de contrasten lekker dik. Kijk ik op een ander scherm of een telefoonscherm, neigt het zwart/wit naar sepia en is het veel te 'warm' en ontbreekt het gewoon aan contrast..

AfbeeldingUntitled by Hannah Verhoeven, on Flickr

oud0001

Bericht door oud0001 » di apr 28 2015 1:47 pm

Dat je foto sepia lijkt te zijn komt vermoedelijk omdat je op een te blauw scherm probeert de kleuren goed te zetten.
Dus haal je er blauw uit waardoor de foto neutraal lijkt, maar de foto in werkelijkheid te geel wordt.

Meteen een extra scherm aanschaffen e.d. is nog niet nodig.
Kalibreer het scherm dat je al hebt. Ik heb dat met mijn laptopje gedaan en dat werkt tot nu toe afdoende.
Als je een pro bent ligt dat anders. Dan heb je het gewoon nodig en schrijf je dat uiteindelijk ook weer af.

Als je ook print is het goed om printerprofielen van de printer te maken.
Als je laat printen is het goed om de profielen te downloaden.
De meeste printshops en afdrukbedrijven hebben die wel online staan en anders kan een mailtje wel helpen.
Voor elke papiersoort heb je een ander profiel.

Vergeet ook niet om tijdens het maken van de foto al aan de kleuren te denken.
Dat begint met de WB maar dan ben je er nog niet helemaal.
Een sensor, de camera software en objectieven hebben ook hun invloed op de kleuren.
Dat kun je allemaal corrigeren met een kleurenkaart. Op die kaart staan de belangrijkste kleuren zoals ze horen te zijn.
De software weet welke waarde dat is. Als er dan kleuren afwijken worden die door de software gecorrigeerd.
Met Nikon wordt blauw/paars en rood gecorrigeerd en alle kleuren waar deze ook in zitten, zoals bruintinten i.v.m. rood en groentinten i.v.m. blauw/paars.

De 2 meest gebruikte merken op dat gebiedt zijn Xrite http://www.xrite.com/ en Datacolor http://www.datacolor.com/.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » di apr 28 2015 1:53 pm

HannahV schreef:
Neem bijvoorbeeld deze foto. Op mijn scherm écht zwart/wit.
Jouw foto ziet er op mijn scherm (gecalibreerd) keurig echt zwart/wit uit. Geen sepia tinten oid. :thumbup:

Drikus70
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Drikus70 » di apr 28 2015 1:56 pm

De foto is prima en komt zowel op mijn monitor als iphone zonder kleurzweem over.
Ook is het profiel goed.
Zoals al is gezegd kan het laten printen in zwart-wit lang niet altijd het gewenste resultaat opleveren.
Ik heb regelmatig z/w prints gezien die oa ook van Profotonet kwamen waarbij er een kleurzeem aanwezig was.
Het zwarte deel in de foto zal waarschijnlijk wel wat 'dicht gaan lopen' bij printen maar dit kan prima een klein beetje opgehelderd worden in LR of PS zodat er iets meer doortekening in komt.
Wel is een calibratie apparaat voor je scherm sterk aan te bevelen zodat je zelf zeker weet dat afwijkingen daar niet aan liggen.

Avado
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Avado » di apr 28 2015 2:00 pm

CaptainHook schreef:
HannahV schreef:
Neem bijvoorbeeld deze foto. Op mijn scherm écht zwart/wit.
Jouw foto ziet er op mijn scherm (gecalibreerd) keurig echt zwart/wit uit. Geen sepia tinten oid. :thumbup:
Hier idem.
Groet, Andre

schippie
Forumlid
Forumlid

Bericht door schippie » di apr 28 2015 2:47 pm

Ook hier prima
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di apr 28 2015 2:48 pm

De foto met de hond is hier neutraal in "zwart-wit" met nog een mooie toonschaal met nog overal wat tekening en nuances in zowel de lichte tonen, als in de donkere tonen.

Zie ook mijn screencheck pagina voor een visuele controle van je scherm: http://fotograaf.cc/ScreenCheck.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

oud0001

Bericht door oud0001 » di apr 28 2015 3:54 pm

Ik zie de foto die je hebt geplaatst ook gewoon in zwart, wit en wat grijstonen.
Ik dacht even dat je een andere foto bedoelde.

Als dit sepia wordt op andere schermen zal het eerder aan die schermen liggen.

HannahV
Forumlid
Forumlid

Bericht door HannahV » di apr 28 2015 6:23 pm

Als deze foto dus echt zwart/wit is dan zal het aan de andere schermen liggen (fingers crossed dat dat het is! haha).

@tuihanti: Ik laat ze eigenlijk altijd printen bij KameraExpress, kan daar natuurlijk ook even navragen wat er aan de hand is, gezien ik er regelmatig kom. Maar zo'n apparaatje voor mijn scherm lijkt me best een goede investering als ik het zo hoor..

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”