Zeiss-objectieven met display
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Zeiss-objectieven met display
Ik mis het ook niet hoor bij Nikon. Ik zie het als een vrij nutteloze toevoeging van Zeiss. Een beetje "My first Zeiss" gevoel krijg ik er van als je begrijpt wat ik bedoel.

-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik zie het nut er persoonlijk ook niet zo van in maar ik heb ook nog nooit op het venstertje in mijn Nikkors gekeken terwijl ik een foto wilde maken...CaptainHook schreef:Nu weet ik wat ik mis bij mijn Nikon DSLR!
Maar ik denk dat de Zeiss objectieven in het algemeen meer voor een doelgroep zijn die daar wel waarde aan hechten. Dus op zich geen slecht idee, al denk ik dat die doelgroep tegelijk ook meer waarde hecht aan 'oude' mechanische oplossingen i.p.v. een dergelijke nieuwerwetse display

Fin.
-
- Moderator
- Contacteer:
Wat m.i. een veel elegantere oplossing was geweest is een functieknop op het objectief (zoals bij Olympus) die ingedrukt een keuze uit een aantal (via het menu van de camera in te stellen) mogelijkheden activeert waaronder een weergave van het scherptebereik in de elektronische zoeker. Bijkomend voordeel is dat zo'n simpel functieknopje weinig af zal doen aan de levensduur van het objectief.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Ik zie nergens een afstandsschaal en het bereik in scherptediepte.CaptainHook schreef: Als ik zo de meest recente Sony review bekijk, is de Sony A77 niet anders dan anderen.
Zowel in de viewfinder alsmede op het topdisplay worden keurig de objectiefwaarden getoond... dus tja...![]()
Vriendelijke groet, Léon Obers
Captainhook, ik gooi niets door elkaar, ik reageerde slechts op het bericht over LCD's van Léon Obers en Henkk.
Laatst gewijzigd door emdeklerk op do apr 23 2015 7:23 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens weet ik dat heel veel mensen nooit op de scherptediepte-indicatie van hun objectief keken en kijken. Voor die mensen is iedere vorm van display overbodig. Maar de mensen die wel naar die indicatie kijken, op bijvoorbeeld de oudere niet-AF objectieven, zou het een heel nuttige aanvulling kunnen zijn. Snap niet dat mensen nu ineens zo badinerend doen over informatie die al tientallen jaren op objectieven gegeven wordt maar nu alleen op een andere manier gepresenteerd wordt.
- henkk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Ja, die info is al lang zoek. Al sinds de AI-S Nikkors zijn vervangen door nieuwere types. Ik heb wel wat scherptediepte tabellen geprint vanuit Dofmaster maar dat is toch echt behelpen. De informatie is er c.q. gemakkelijk te genereren, dus idd waarom krijgen we het niet te zien?CaptainHook schreef:Dank Luc! Nu weet ik wat ik mis bij mijn Nikon DSLR! Ik mis dit heel erg...![]()
Foei Nikon. Nooit geweten wat ik miste, nu wel.
Groet, Henk
Edit: de D-aanduiding staat toch voor Distance die wordt doorgegeven aan bij voorbeeld de flitser? Dan kun je ook de scherptediepte uitrekenen.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Eens met Henkk.
Ook ik doelde op het ontbreken van scherptediepte-informatie op de AF-objectieven.
Maar ja, kennelijk zat mensen die dat nooit is opgevallen...
Ook ik doelde op het ontbreken van scherptediepte-informatie op de AF-objectieven.
Maar ja, kennelijk zat mensen die dat nooit is opgevallen...
- Rik Rollinga
- Forumlid
Misschien wordt het tijd dat Nikon de scherptediepte in de display weergeeft (of zijn er al Nikons die dat doen?).
Ik heb het volgens mij al 's eerder hier opgemerkt,maar er werd lauw gereageerd (niet dat jullie er iets aan kunnen doen).
Vooral nu veel lenzen die goeie ouwe ring met kleurige diafragma cijfertjes niet meer hebben. Ik heb het vooral als ik buiten in het donker (vaak met rear flits) stond te klooien wel 's nodig gehad.
Ik heb het volgens mij al 's eerder hier opgemerkt,maar er werd lauw gereageerd (niet dat jullie er iets aan kunnen doen).
Vooral nu veel lenzen die goeie ouwe ring met kleurige diafragma cijfertjes niet meer hebben. Ik heb het vooral als ik buiten in het donker (vaak met rear flits) stond te klooien wel 's nodig gehad.
Als het niet echt hoeft.
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Je bedoelt "rear curtain"? "Achterste gordijn"?
Nooit begrepen waarom daar geen term voor wordt gebruikt die aansluit bij de huidige techniek. B.v. "late flits" of zo.
Nooit begrepen waarom daar geen term voor wordt gebruikt die aansluit bij de huidige techniek. B.v. "late flits" of zo.
Laatst gewijzigd door JaapV op vr apr 24 2015 11:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Jaap
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
in het schermpje van flitswijze staat dan gewoon rear en niets anders, dacht ik. Dus niet gek om het rear flits te noemen....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- JaapV
- Clublid
- Contacteer:
Was net bezig om het te completeren 
Nog een voorzetje: "afsluitflits" of "eindflits"...
("closing flash" en "end flash").

Nog een voorzetje: "afsluitflits" of "eindflits"...
("closing flash" en "end flash").
Groet, Jaap
"Flitssynchronisatie op het tweede gordijn" werd al wel gehanteerd.
- ATOR
- Clublid
- Contacteer:
De MTF prestaties ontlopen de 85mm OTUS niet veel
Een fenomenale fullframe 85mm f/1.8 met autofocus, optische stabilisatie en weather sealing voor zo'n €1200 ($1200). Damn, deze serie Zeiss objectieven zou ik graag voor Nikon zien.

Een fenomenale fullframe 85mm f/1.8 met autofocus, optische stabilisatie en weather sealing voor zo'n €1200 ($1200). Damn, deze serie Zeiss objectieven zou ik graag voor Nikon zien.
- ReneG
- Clublid
- Contacteer:
Even terug naar die nieuwe feature: Over het LCD scherm zou ik me in het geheel geen zorgen maken (die dingen zijn zeer robuust, zeker wanneer ze zijn ingebouwd). Ik zou me meer zorgen maken om de electronica die de informatie uitleest en doorstuurt naar de LCD...
Spul waarmee je foto's maakt...